Hybrid education in higher education regulations and academic literature: absence and polysemia
Ensino híbrido em regulamentações da Educação Superior e na literatura acadêmica: ausência e polissemia
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol38n002022.123913Resumo
The expression “hybrid” began to be adopted in Brazilian education with
greater emphasis since the global pandemic in 2020/21, urging a need for studies
discussing it. In this regard, this article presents a mapping of the presence and
conceptions of Hybrid Education in regulations and in the Brazilian academic
literature, pointing out approximation and distancing to similar terms. In general,
the expression “hybrid” refers to a form of organization of the educational
process but does not appear in higher education regulations. Polysemy would be a
characteristic of the expression, also derived from others in the area.
A expressão “híbrido/a” vem sendo muito utilizada, mas não apareceria em normativas da Educação Superior e se mistura a outras da área. Este artigo apresenta uma pesquisa sobre a presença e as concepções de Ensino Híbrido em regulamentações e na literatura acadêmica brasileira, a partir de levantamento de artigos e de livros, considerando aproximações e distanciamentos com termos similares. Em geral, a expressão “híbrido” se refere a uma forma de organização do processo educativo, com exceção do texto divulgado pelo CNE para consulta pública que foca a “aprendizagem híbrida” e pode direcionar normativas.
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