Teachers Education Policies in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.148493Keywords:
Teachers Education Policies, Education, Latin AmericaAbstract
PRESENTATION
Downloads
References
BARRIGA, Angel Diáz. La reforma integral de la educación básica: perspectivas de docentes y derectivos de primária. 1ª ed. IISUE, Libros UNAM, 2016.
CHALOUB, Jorge. A América Latina como outro: um discurso da direita brasileira. Agenda Política - Revista de Discentes de Ciência Política da Universidade Federal de São Carlos, v. 8, n. 1, São Carlos, 2020, 157-201.
CORTEZ SIC, J. E.; RIVAS, O. H. L.; CRISPIN, H. L. Experiências de ensino, casos relevantes na prática de ensino e formação de professores. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e27199, 2021. DOI: 10.18593/r.v46.27199. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27199. Acesso em: 16 nov. 2024.
DUCOING WATTY, Patrícia (coord). Educación básica y reforma educativa. Colección Educación. IISUE/UNAM. México, 2019.
FANNY FORERO S. F., CAMARGO PALENCIA, M. E.; AGUDELO CELY , N.C. Políticas y reformas educativas: una mirada genealógica a la formación inicial de maestros en Colombia (1990-2016). In: CARDENAS SOLER, R. N.; MORALES MORA L. M. Escuelas Normales Superiores. Investigación y docencia. Tunja: Editorial UPTC, 2023. p.147-177.
HARVAY, D. A condição pós-moderna: Uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Edições Loyola, 1992.
LEMOSA, Esther Luíza de Souza; SILVA, José Fernando Siqueira da; BRAVO, Maria Inês Souza; OLIVEIRA E SILVA, Maria Liduína de. Serviço Social na América Latina e Caribe: 100 anos de história e debates. Serv. Soc. Soc., São Paulo, v. 148, n. 1, e-6628440, 2025.
LÖWY, Michael. Donald Trump e a Internacional Marrom. A Terra é Redonda. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/donald-trump-e-a-internacional-marrom/
MADEIRA, Graziela M. Preparações do olhar: leituras sobre terras estrangeiras nos relatos de viagem de latino-americanos à Europa e aos Estados Unidos no século XIX. In: Epígrafe, São Paulo, v. 5, n. 5, pp. 117-138, 2018.
MATAMALA, Daniel. The Complicated Legacy of the “Chicago Boys” in Chile. Pro Market do Stigle Center of the Study of the Economy and States. Booth School of Business. Chicago of University. In. https://www-promarket-org.translate.goog/2021/09/12/chicago-boys-chile-friedman-neoliberalism. Acesso em: 15 maio 2025.
MENDONZA ROJAS, Javier. Políticas y Reformas educativas en México, 1959-2016. In. DUCOING WATTY. Patrícia (coord) Educación básica y reforma educativa. Colección Educación. IISUE/UNAM. México, 2019, p.51-76.
MONDRAGÓN-SÁNCHEZ E.J, BARREIRO R.G, LOPES M.V.O, PINHEIRO A.K.B, AQUINO P.S, PINHEIRO P.N.C. Impact of the Peace Agreement on the social determinants of health in Colombia. Rev Bras Enferm. 2021;74(2):e20200892. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0892.
MORENO MILLAN, Franklin. El concepto de paz en la constitución política de Colombia de 1991: reconstrucción dialéctica de su significado a partir de la jurisprudencia de la corte constitucional. RDUCN, Coquimbo, v. 21, n. 2, p. 305-346, 2014. Disponible en: <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000200009&lng=es&nrm=iso>. accedido en: 20 jan. 2025. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-97532014000200009.
DÍAZ, Diego Palacios; KAWADA, Felipe Hidalgo; MONZÓN, Noemí Suarez, STUARDO, Paulina Saavedra. Leyendo críticamente políticas educativas en la era neoliberal: el caso chileno. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n.175, p. 30–54. https://doi.org/10.1590/198053146449
REIS, Roberto. O espaço da latino-americanidade. Revista Crítica Literária Latinoamericana, Lima, v. 14, n. 27, p.25-37, jan. 1988.
SOUZA, Ailton de. América Latina, conceito e identidade: algumas reflexões da história PRACS: Revista de Humanidades do Curso de Ciências Sociais. UNIFAP, Macapá, n. 4, p. 29-39, dez. 2011.
VARELA, José Pedro. Impresiones de viaje en Europa y América: correspondencia literaria y crítica, 1867-1868. Montevidéu: Ed. Nicolás Fusco Sansone, Editorial Liceo, 1945.
VERGER, Antoni; MOSCHETTI, Mauro; FONTDEVILA, Clara. La privatización educativa en América Latina: una cartografía de políticas, tendencias y trayectorias. Barcelona: Education International, 2017.
VERGER, Antoni; ZANCAJO, Adrián; FONTDEVILA, Clara. La economía política de la privatización educativa: políticas, tendencias y trayectorias desde una perspectiva comparada. Revista Colombiana de Educación, Bogotá, n. 70, p. 47-78, ene./jun. 2016.
WEBER, Max. Metodologia das Ciências Sociais. Parte 1. Tradução de Augustin Wernet. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.