The specialization of the Public Prosecution Office in education: a look at the coordination agencies in the states
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138438Keywords:
Right to education, Public Prosecution Office, Judicialization of education, Centre for Operational Support, Public policies diffusionAbstract
This article aims to map and analyze how the Public Prosecution Office is structurally organizing itself to foster specialized support in the realm of education through the creation of coordination branches in the various States. Data has been collected from websites and Public Prosecution’s Office information portals across 26 States. The results indicate that the drive for the creation of specialized coordination branches in the education field takes different forms depending on the location, and that is a result of variables such as the local context of the Public Prosecution Office development in a certain area, the dynamics of the federation and the state of the education policies at the local level.
Downloads
References
ABRUCIO, Fernnado Luís; VIEGAS, Rafael Rodrigues; RODRIGUES, Rayane Vieira. A agenda esquecida do federalismo brasileiro: assimetria, heterogeneidade e diversidade dos Ministérios Públicos. Preprint, v. 20, n. versão 1, p. 2021-2028, 2021. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2669. Acesso em 20 set. 2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988, Brasília: Diário Oficial da União, 05/10/1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 05 ago. 2023.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União: República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 de julho de 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em 05 ago. 2023.
BRASIL. Lei Federal nº 8.625, de 12 de fevereiro de 1993. Lei Orgânica Nacional do Ministério Público. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8625.htm Acesso em 05 ago. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 05 ago. 2023.
COÊLHO, Denilson Bandeira; CAVALCANTE, Pedro; TURGEON, Mathieu. Mecanismos de difusão de políticas sociais no Brasil: uma análise do Programa Saúde da Família. Revista de Sociologia e Política, v. 24, n. 58, p. 145-165, jun. 2016. https://doi.org/10.1590/1678-987316245807. Acesso em 05 ago. 2023.
CASTILHO, Ela Volkmer de. Direito à Educação e Ministério Público. Relatório PIDESC, 2006. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/educar/textos/wiecko_direito_ed_mp.pdf. Acesso em 5 ago. 2023.
CONSELHO NACIONAL DOS PROCURADORES-GERAIS DE JUSTIÇA. Comissão Permanente de Educação (COPEDUC): metas. Disponível em: https://www.cnpg.org.br/index.php/gndh/3936-metas?&modjemcal_id=182&modjemcal_month=9&modjemcal_year=2005. Acesso em 04 ago. 2023.
CONSELHO NACIONAL DOS PROCURADORES-GERAIS DE JUSTIÇA. Carta de Canela. Disponível em https://www.mpba.mp.br› biblioteca ›copeij-cnpg. Acesso em 05 ago. 21.
CONSELHO NACIONAL DOS PROCURADORES-GERAIS DE JUSTIÇA. Carta de Aracaju. 2013. Disponível em https://crianca.mppr.mp.br/arquivos/File/cartas/conanda_carta_aracaju_se_11set2008.pdf. Acesso em 05 ago. 2023
GAGLIANO, Lucas Caldas Gomes. Enunciados, Súmulas e Assentos do Ministério Público Brasileiro. Salvador: Editora Juspodivm, 2021.
KONZEN, Afonso Armando (Coord.) Pela Justiça na Educação. Brasília: MEC; FUNDESCOLA, 2000.
MADEIRA, Ligia Mori; GELISKI, Leonardo; DILL, Alan. Difusão de políticas públicas de especialização judicial: um mesmo modelo para atacar diferentes faces da corrupção e do crime organizado nos estados brasileiros. Jota. Out. 2019. Disponível em: https://www.jota.info/opiniao-e-analise/colunas/judiciario-e-sociedade/difusao-de-politicas-publicas-de-especializacao-judicial-04102019. Acesso em 02 ago. 2023.
OLIVEIRA, João Ferreira de; FONSECA, Marília; TOSCHI, Mirza Seabra. O programa FUNDESCOLA: concepções, objetivos, componentes e abrangência - a perspectiva de melhoria da gestão do sistema e das escolas públicas. Educação & Sociedade, v. 26, n. 90, p. 127–147, jan. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000100006. Acesso em 02 ago. 2023.
RODRIGUES, Rayane Vieira; MARINHO, Carolina Martins. O processo de especialização e desespecialização em educação do Ministério Público de Goiás: uma análise da mudança. Revista Brasileira Ciência Política. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-3352.2023.41.26994. Acesso em 20 jan. 2024.
SILVEIRA, Adriana Aparecida Dragone; GONÇALVES, Lusiane Ferreira. Atuação do Ministério Público na garantia do direito à educação: uma análise do Centro de Apoio às Promotorias de Justiça de Proteção à Educação do Paraná. In: SILVA, Rodrigo Manoel Dias da; RIBOLI, César. (Orgs). Políticas Educacionais: abordagens, experiências e dilemas contemporâneos. Frederico Westphalen: URI; Erechim: Deviant, 2019.
SILVEIRA, Adriana Aparecida Dragone; XIMENES, Salomão Barros; OLIVEIRA, Elias de; CRUZ, Silvia Helena Vieira; BORTOLLOTI, Nadja. Efeitos da judicialização da educação infantil em diferentes contextos subnacionais. Cadernos de Pesquisa [online]. 2020, v. 50, n. 177. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053147019. Acesso 05 ago. 2023.
STUCHI, Carolina Gabas; MARINHO, Carolina Martins; XIMENES, Salomão Barros; JURKSTAS, André Barreto. Apresentação de Trabalho: Quem Coordena a Atuação Educacional no Ministério Público Brasileiro? Um olhar sobre a atuação do Conselho Nacional do Ministério Público e do Conselho Nacional dos Procuradores-Gerais de Justiça. 45º Encontro Anual da ANPOCS, GT 03, 2021.
XIMENES, Salomão Barros; SILVEIRA, Adriana Aparecida Dragone. Judicialização da Educação: caracterização e crítica. In: OLIVEIRA, Vanessa Elias (Org.). Judicialização de Políticas Públicas no Brasil. 1ed. RJ: Ed. Fio Cruz, 2019, p. 309-332.
XIMENES, Salomão Barros; STUCHI, Carolina Gabas; MARINHO, Carolina Martins; TAPOROSKY, Barbara Cristina Hanauer; JURKSTAS, André Barreto. Especialização do Ministério Público nos Estados na Temática Educação: Extensão, Características e Dinâmica Institucional. Direito Público, [S. l.], v. 19, n. 101, 2022. DOI: 10.11117/rdp.v19i101.5791. Disponível em: https://www.portaldeperiodicos.idp.edu.br/direitopublico/article/view/5791. Acesso em: 3 fev. 2023.
TAPOROSKY, Barbara Cristina Hanauer. A política educacional e o Ministério Público: atuação institucional para a promoção da qualidade da educação básica. 277f Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, 2022.
TAPOROSKY, Barbara Cristina Hanauer; SILVEIRA, Adriana Aparecida Dragone. Uma análise da capacidade do Ministério Público para a atuação na política educacional. Educação & Sociedade, v. 44, p. e268153, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.268153. Acesso em: 3 fev. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.