Cultural public policies and the production of audiovisual narratives: collaborative ethnographic experiences in the Marajó archipelago
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.144161Keywords:
Marajó, Anthropology, cultural policyAbstract
The projects developed by the Visual and Image Anthropology Research Group (Visagem) in the Marajó archipelago have in common the use of collaborative ethnographic practices inspired by Jean Rouch's Shared Anthropology. Photographic and film production have been taking place since 2018 in Melgaço and, subsequently, in the municipalities of Breves, Soure and Salvaterra. The educational aspects were based on the method developed by Paulo Freire. The financial support included subsidies provided by the Aldir Blanc Law (2020), and other institutional contributions from universities and local governments. The importance of public policies aimed at audiovisual production were highlighted. Currently, with the creation of the regulatory framework for the National Culture System, there will be budgetary resources allocated to public cultural policies that may guarantee the promotion of the arts.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. Conhecimento comum e conhecimento científico. Tempo Brasileiro. São Paulo, n. 28, p. 47-56, jan-mar 1972. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/119328546/Conhecimentocomumeconhecimentocientifico1 . Acesso em: 30 ago. 2024.
CARDOSO, Denise RIBEIRO, José da Silva. A trajetória de uma parteira do arquipélago do Marajó. Revista Margens Interdisciplinar, v. 14, p. 10-24, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/9759/6806. Acesso em: 08 de setembro de 2024.
COSTA, Antonio Maurício Dias da; GARCIA, Sônia Maria Chada. Tecnobrega: uma prática musical paraense. Revista Tucunduba, v. 4, p. 50-67, 2015. Revista impressa, não está disponível em site ou formato online.
COSTA, Antonio Maurício Dias da. Festa e espaço urbano: meios de sonorização e bailes dançantes na Belém dos anos 1950. Revista Brasileira de História (Online), v. 32, p. 381-402, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/7QNLRdTvkKMprKThmBqN6fn/?lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2024.
FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação. 8ª Edição, Editora Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998. 165 p.
LIMA, Luciana Piazzon Barbosa; Ortellado, Pablo; OUZA, Valmir. O que são as políticas culturais? Uma revisão crítica das modalidades de atuação do Estado no campo da cultura. IV SEMINÁRIO INTERNACIONAL – POLÍTICAS CULTURAIS – 16 a 18 de outubro/2013 Setor de Políticas Culturais – Fundação Casa de Rui Barbosa – Rio de Janeiro – Brasil 1-17. Disponível em: https://rubi.casaruibarbosa.gov.br/handle/20.500.11997/18631. Acesso em: 3 set. 2025.
LIMA, Zeneida. O Mundo místico dos caruanas da ilha do Marajó. Belém: CEJUP, 2002.
LISBOA, Pedro Luiz Braga. A Terra Dos Aruã: Uma História Ecológica Do Arquipélago Do Marajó. Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi, 2012. 482 P.
MALINOWSKI, Bronislaw. Argonautas do Pacífico Ocidental. São Paulo: Editora Abril, [1922]1984.
MAUÉS, Raymundo Heraldo. A Ilha Encantada: medicina e xamanismo numa comunidade de pescadores. Belém: Gráfica e Editora Universitária-UFPA, Coleção Igarapé, 1990.
PANTOJA, Vanda; MAUÉS, Raymundo Heraldo. O Círio de Nazaré na constituição e expressão de uma identidade regional amazônica. Espaço e Cultura, UERJ, RJ, n. 24, p. 57-68, jul./dez. 2008. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/espacoecultura/article/view/3574. Acesso em: 27 jul. 2024.
RIBEIRO, José da Silva. Jean Rouch - Filme etnográfico e Antropologia Visual. Doc Online, n.03, dezembro 2007, p. 6-54. Disponível em: https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/issue/archive. Acesso em: 17 dez. 2023.
SCHAAN, Denise. Paal., MARTINS, Cristiane Pires. (Org.) Muito além dos campos: Arqueologia e História na Amazônia Marajoara 1. Ed. – Belém: Gknoronha, 2010.
SAHLINS, Marshall. Ilhas de História. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1990.
TEISSERENC, Pierre; TEISSERENC, Maria José da Silva Aquino. O território em recomposição da ação pública local: uma abordagem franco-brasileira. Universidade e Meio Ambiente – Revista do Núcleo de Meio Ambiente. n.1, v.1, p.1-17, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/reumam/article/view/12334. Acesso em: 4 jul. 2024.
TOZONI-REIS, Marilia Freitas de Campos. Temas ambientais como “temas geradores”: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar em Revista, n. 27, p. 93-110, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/NF53QF3xZhTHWjVVznd57zG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.