Brazilian EdTechs: possibilities for a Bourdieusian understanding
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.141934Keywords:
Educational technologies, edtechs, Bourdieusian fieldAbstract
This article discusses correspondences between the workings of Brazilian Educational Technology companies (edtechs) and Bourdieusian field dynamics. The text suggests that the challenge to an education that is simplistically considered inadequate for contemporary times is one of the pillars of these new agents in the field, whose relevance would be defended based on the urgency to innovate education. The discussion is illustrated with excerpts from documents and clippings from the websites of some edtechs. It is argued that the promotion of technology as a solution to complex problems masks interests and obscures the need to guarantee the constitutional right to education.
Downloads
References
ABÍLIO, Ludmila Costhek; AMORIM, Henrique; GROHMANN, Rafael. Uberização e plataformização do trabalho no Brasil: conceitos, processos e formas. Sociologias, Porto Alegre, ano 23, n. 57, mai-ago 2021, p. 26-56. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/XDh9FZw9Bcy5GkYGzngPxwB/ . Acesso em: 1 maio 2025.
ADRIÃO, Theresa et al. Sistemas privados de ensino na educação brasileira: consequências da mercantilização para o direito à educação. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022.
ADRIÃO, Theresa. A privatização dos processos pedagógicos: grupos editoriais e os negócios na educação básica. In: MARINGONE, Gilberto (Org.) et al. O negócio da Educação: a aventura das empresas privadas na terra do capitalismo sem risco / Federação dos Professores do Estado de São Paulo. São Paulo: Olho d'Água, 2017, p. 129-144.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE STARTUPS (ABSTARTUPS). Tudo o que você precisa saber sobre startups. 2017. Disponível em: https://encr.pw/GWkve . Acesso em: 16 dez. 2023.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE STARTUPS (ABSTARTUPS); CENTRO DE INOVAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO BRASILEIRA (CIEB). Mapeamento Edtech 2020 - investigação sobre as tecnologias educacionais brasileiras. 2020. Disponível em: https://encr.pw/3Qe0i . Acesso em: 16 dez. 2023.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE STARTUPS (ABSTARTUPS). Sobre. Disponível em: https://encr.pw/RQsZU . Acesso em: 16 dez. 2023.
ÁTICA; SCIPIONE. Quem Somos. Disponível em: https://l1nq.com/WCPSW . Acesso em: 16 dez. 2023.
AVELAR, Marina; BALL, Stephen J. Mapping new philanthropy and the heterarchical state: The Mobilization for the National Learning Standards in Brazil. International Journal of Educational Development. v. 2017. Disponível em: https://encr.pw/IE8Ag . Acesso em: 4 dez. 2023.
BANCO MUNDIAL. Reimaginando as conexões humanas: tecnologia e inovação em educação no Banco Mundial (2020). Disponível em: https://encr.pw/SZou3 . Acesso em: 16 dez. 2023.
BARRETO, Raquel Goulart. Discursos, tecnologias, educação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.
BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologias na educação brasileira: de contexto em contexto. Educação e cultura contemporânea. v. 16. n. 43, p. 218-234, 2019. Disponível em: https://encr.pw/43CKe . Acesso em: 16 dez. 2023.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes (Org.). O saber histórico na sala de aula. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2010. p. 69-90.
BLOOM, Benjamin; KRATHWOHL, David; MAIS, Bertram. Taxionomia de objetivos educacionais 2. Domínio afetivo. Porto Alegre: Editora Globo, 1976.
BLOOM, Benjamin; ENGELHART, Max; FURST, Edward; HILL, Walker; KRATHWOHL, David. Taxionomia de objetivos educacionais 1. Domínio cognitivo. Porto Alegre: Editora Globo, 1983.
BRASIL. Decreto nº 9.204, de 23 de novembro de 2017. Disponível em: https://l1nk.dev/DtG2T . Acesso em 16 dez. 2023.
BRASIL. Plano Nacional do Livro Didático. 2018. Disponível em: https://acesse.one/GVhX7. Acesso em: 16 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Dados estatísticos PNLD. Brasil: Ministério da Educação, 2023. Disponível em: https://l1nk.dev/jnBw9 . Acesso em: 16 dez. 2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://normas.leg.br/?urn=urn:lex:br:federal:constituicao:1988-10-05;1988. Acesso em: 16 dez. 2023.
BRITO, Silvia Helena Andrade de; MARINS, Guilherme Afonso Monteiro de Barros. Fundação Lemann e o Programa de Inovação Educação Conectada: em pauta as relações entre público e privado no campo das políticas educacionais. Educar em Revista, 2020, Curitiba, v. 36, e77558. Disponível em: https://encr.pw/RVVwT. Acesso em: 16 dez. 2023.
BOURDIEU, Pierre. É possível um ato desinteressado? In: BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 3. ed. Campinas: Papirus, 1996. p. 137-156.
BOURDIEU, Pierre. O campo econômico. Política e Sociedade. Revista de Sociologia e Política, v. 4, n. 6, p. 15-57, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.5007/%25x . Acesso em: 16 dez. 2023.
BOURDIEU, Pierre. Algumas propriedades dos campos. In: BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Petrópolis: Vozes, 2019a. p. 109-115.
BOURDIEU, Pierre. Alta-costura e alta cultura. In: BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Petrópolis: Vozes, 2019b. p. 109-115.
BOWLES, Samuel; GINTIS, Herbert. Promessas quebradas. Reforma da escola em retrospectiva. In: BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco (Orgs.). Pesquisa e eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008, p. 90-104.
CARVALHO, Jaciara de Sá.; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; FERREIRA, Giselle Martins dos Santos. Rótulos e abordagens de pesquisa em Educação e Tecnologia. Teias, v. 20, n. 59, p. 219-234, 2020. Disponível em: https://encr.pw/sJHI6 . Acesso em: 6 abr. 2023.
CIEB. Quem somos. s.d. Disponível em: https://encr.pw/iwK0B . Acesso em: 16 dez. 2023.
DISTRITO. Distrito EdTech Report 2022. 2022. Disponível em: https://materiais.distrito.me/mr/edtech-report. Acesso em: 16 dez. 2023.
DISTRITO. Distrito EdTech Report 2020. 2020. Disponível em: https://materiais.distrito.me/mr/edtech-report . Acesso em: 16 ago. 2022.
DISTRITO. Quem somos. Disponível em: https://distrito.me/quem-somos/ . Acesso em: 16 dez. 2023.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; LEMGRUBER, Márcio Silveira; CARVALHO, Jaciara de Sá. Metaphors we’re colonised by? The case of data-driven educational technologies in Brazil. Learning, Media and Technology, [s.l.], 2019, DOI: 10.1080/17439884.2019.1666872. Disponível em: https://encr.pw/6VPfx . Acesso em: 17 jun. 2023.
FOREDUCATION EDTECH. Programa de Transformação na Cultura Digital da sua Instituição de Ensino. Disponível em: https://encr.pw/eESta . Acesso em: 16 dez. 2023.
GEEKIE. Conecte sua escola à nova era da educação. Disponível em: https://www.geekie.com.br . Acesso em: 16 dez. 2023.
ISTO É DINHEIRO. Do Ceará à Nasdaq. Disponível em: https://encr.pw/wYX19. Acesso em: 16 dez. 2023.
MELO, Fernando Garcez de. Livro didático: a construção de uma política educacional e social. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 9, jan./jun. 2016. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/4979/3059 . Acesso em: 1 maio 2025.
MENDONÇA NETO, Octavio Ribeiro de; VIEIRA, Almir Martins; ANTUNES, Maria Thereza Pompa. Industrialização da Educação, Edtech e Prática Docente. EccoS - Revista Científica, set./dez. 2018, n. 47, p. 149-170. Disponível em: https://encr.pw/t67Gv . Acesso em: 16 dez. 2023.
MIRLEES, Tanner; ALVI, Shahid. EdTech Inc. Selling, Automating and Globalizing Higher Education in the Digital Age. Londres: Routledge, 2020.
MOROZOV, Evgeny. To save everything, click here. The folly of technological solutionism. Nova York: Public Affairs, 2013.
NAVE A VELA. Inovação educacional na prática e conectada ao currículo da sua escola. Disponível em: https://www.naveavela.com.br/ . Acesso em: 18 jun. 2023.
NOGUEIRA; Maria Alice; NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins. Bourdieu & a Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
OCDE; SED/SC. Inspirados pela tecnologia, norteados pela pedagogia: uma abordagem sistêmica das inovações educacionais de base tecnológica. 2010. Disponível em: https://l1nq.com/YSe4d. Acesso em: 16 dez. 2023.
PEREIRA, Elaine Aparecida Teixeira. O conceito de campo de Pierre Bourdieu: possibilidade de análise para pesquisas em história da educação brasileira. Revista Linhas. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 337 – 356, set./dez. 2015. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723816322015337/pdf_97 . Acesso em: 1 maio 2025
SELWYN, Neil. Education and Technology: key issues and debates. Edição para Kindle. Londres: Bloomsbury, 2011.
SELWYN, Neil. Distrusting educational technology: critical questions for changing times. New York: Routledge, 2014.
SILVA, Paula Alves Pereira. EdTech e a plataformização da educação. 2022. 114 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/19281. Acesso em: 1 maio 2025.
TURMENA, Leandro; NUNES, Sidemar Presotto. A financeirização da educação: os fundos de investimentos nos “grupos educacionais”. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 22, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://encr.pw/Ad0zf. Acesso em: 6 jun. 2023.
UNESCO. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381115. Acesso em: 4 dez. 2022.
VITIELLO, Márcio Abondanza; CACETE, Núria Hanglei. Currículo, poder e a política do livro didático de geografia no Brasil. Revista Brasileira de Educação, 2021, [s.l.], v. 26. Disponível em: https://l1nq.com/oxcjy . Acesso em: 5 jun. 2022.
WATTERS, Audrey. Teaching machines: the history of personalized learning. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2021.
WILLIAMSON, Ben. Big Data in Education. The digital future of learning, policy and practice. Londres: SAGE Publications, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.