Brazilian EdTechs: possibilities for a Bourdieusian understanding

Authors

  • Gisele de Morais Lima Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. gis6le@gmail.com https://orcid.org/0009-0008-4770-7114
  • Giselle Martins dos Santos Ferreira Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Departamento de Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. gmdsferreira@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-8498-5390

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.141934

Keywords:

Educational technologies, edtechs, Bourdieusian field

Abstract

This article discusses correspondences between the workings of Brazilian Educational Technology companies (edtechs) and Bourdieusian field dynamics. The text suggests that the challenge to an education that is simplistically considered inadequate for contemporary times is one of the pillars of these new agents in the field, whose relevance would be defended based on the urgency to innovate education. The discussion is illustrated with excerpts from documents and clippings from the websites of some edtechs. It is argued that the promotion of technology as a solution to complex problems masks interests and obscures the need to guarantee the constitutional right to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisele de Morais Lima, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. gis6le@gmail.com

Doutoranda e Mestre em Educação pela PUC-Rio, Graduada em Letras Português e literaturas de Língua Portuguesa pela UFPI.

Giselle Martins dos Santos Ferreira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Departamento de Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. gmdsferreira@gmail.com

Pós-Doutora em Educação pela Open University do Reino Unido. Atualmente, é Professora Adjunta no Departamento de Educação da PUC-Rio.

References

ABÍLIO, Ludmila Costhek; AMORIM, Henrique; GROHMANN, Rafael. Uberização e plataformização do trabalho no Brasil: conceitos, processos e formas. Sociologias, Porto Alegre, ano 23, n. 57, mai-ago 2021, p. 26-56. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/XDh9FZw9Bcy5GkYGzngPxwB/ . Acesso em: 1 maio 2025.

ADRIÃO, Theresa et al. Sistemas privados de ensino na educação brasileira: consequências da mercantilização para o direito à educação. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022.

ADRIÃO, Theresa. A privatização dos processos pedagógicos: grupos editoriais e os negócios na educação básica. In: MARINGONE, Gilberto (Org.) et al. O negócio da Educação: a aventura das empresas privadas na terra do capitalismo sem risco / Federação dos Professores do Estado de São Paulo. São Paulo: Olho d'Água, 2017, p. 129-144.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE STARTUPS (ABSTARTUPS). Tudo o que você precisa saber sobre startups. 2017. Disponível em: https://encr.pw/GWkve . Acesso em: 16 dez. 2023.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE STARTUPS (ABSTARTUPS); CENTRO DE INOVAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO BRASILEIRA (CIEB). Mapeamento Edtech 2020 - investigação sobre as tecnologias educacionais brasileiras. 2020. Disponível em: https://encr.pw/3Qe0i . Acesso em: 16 dez. 2023.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE STARTUPS (ABSTARTUPS). Sobre. Disponível em: https://encr.pw/RQsZU . Acesso em: 16 dez. 2023.

ÁTICA; SCIPIONE. Quem Somos. Disponível em: https://l1nq.com/WCPSW . Acesso em: 16 dez. 2023.

AVELAR, Marina; BALL, Stephen J. Mapping new philanthropy and the heterarchical state: The Mobilization for the National Learning Standards in Brazil. International Journal of Educational Development. v. 2017. Disponível em: https://encr.pw/IE8Ag . Acesso em: 4 dez. 2023.

BANCO MUNDIAL. Reimaginando as conexões humanas: tecnologia e inovação em educação no Banco Mundial (2020). Disponível em: https://encr.pw/SZou3 . Acesso em: 16 dez. 2023.

BARRETO, Raquel Goulart. Discursos, tecnologias, educação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.

BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologias na educação brasileira: de contexto em contexto. Educação e cultura contemporânea. v. 16. n. 43, p. 218-234, 2019. Disponível em: https://encr.pw/43CKe . Acesso em: 16 dez. 2023.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes (Org.). O saber histórico na sala de aula. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2010. p. 69-90.

BLOOM, Benjamin; KRATHWOHL, David; MAIS, Bertram. Taxionomia de objetivos educacionais 2. Domínio afetivo. Porto Alegre: Editora Globo, 1976.

BLOOM, Benjamin; ENGELHART, Max; FURST, Edward; HILL, Walker; KRATHWOHL, David. Taxionomia de objetivos educacionais 1. Domínio cognitivo. Porto Alegre: Editora Globo, 1983.

BRASIL. Decreto nº 9.204, de 23 de novembro de 2017. Disponível em: https://l1nk.dev/DtG2T . Acesso em 16 dez. 2023.

BRASIL. Plano Nacional do Livro Didático. 2018. Disponível em: https://acesse.one/GVhX7. Acesso em: 16 dez. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Dados estatísticos PNLD. Brasil: Ministério da Educação, 2023. Disponível em: https://l1nk.dev/jnBw9 . Acesso em: 16 dez. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://normas.leg.br/?urn=urn:lex:br:federal:constituicao:1988-10-05;1988. Acesso em: 16 dez. 2023.

BRITO, Silvia Helena Andrade de; MARINS, Guilherme Afonso Monteiro de Barros. Fundação Lemann e o Programa de Inovação Educação Conectada: em pauta as relações entre público e privado no campo das políticas educacionais. Educar em Revista, 2020, Curitiba, v. 36, e77558. Disponível em: https://encr.pw/RVVwT. Acesso em: 16 dez. 2023.

BOURDIEU, Pierre. É possível um ato desinteressado? In: BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 3. ed. Campinas: Papirus, 1996. p. 137-156.

BOURDIEU, Pierre. O campo econômico. Política e Sociedade. Revista de Sociologia e Política, v. 4, n. 6, p. 15-57, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.5007/%25x . Acesso em: 16 dez. 2023.

BOURDIEU, Pierre. Algumas propriedades dos campos. In: BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Petrópolis: Vozes, 2019a. p. 109-115.

BOURDIEU, Pierre. Alta-costura e alta cultura. In: BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Petrópolis: Vozes, 2019b. p. 109-115.

BOWLES, Samuel; GINTIS, Herbert. Promessas quebradas. Reforma da escola em retrospectiva. In: BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco (Orgs.). Pesquisa e eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008, p. 90-104.

CARVALHO, Jaciara de Sá.; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; FERREIRA, Giselle Martins dos Santos. Rótulos e abordagens de pesquisa em Educação e Tecnologia. Teias, v. 20, n. 59, p. 219-234, 2020. Disponível em: https://encr.pw/sJHI6 . Acesso em: 6 abr. 2023.

CIEB. Quem somos. s.d. Disponível em: https://encr.pw/iwK0B . Acesso em: 16 dez. 2023.

DISTRITO. Distrito EdTech Report 2022. 2022. Disponível em: https://materiais.distrito.me/mr/edtech-report. Acesso em: 16 dez. 2023.

DISTRITO. Distrito EdTech Report 2020. 2020. Disponível em: https://materiais.distrito.me/mr/edtech-report . Acesso em: 16 ago. 2022.

DISTRITO. Quem somos. Disponível em: https://distrito.me/quem-somos/ . Acesso em: 16 dez. 2023.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; LEMGRUBER, Márcio Silveira; CARVALHO, Jaciara de Sá. Metaphors we’re colonised by? The case of data-driven educational technologies in Brazil. Learning, Media and Technology, [s.l.], 2019, DOI: 10.1080/17439884.2019.1666872. Disponível em: https://encr.pw/6VPfx . Acesso em: 17 jun. 2023.

FOREDUCATION EDTECH. Programa de Transformação na Cultura Digital da sua Instituição de Ensino. Disponível em: https://encr.pw/eESta . Acesso em: 16 dez. 2023.

GEEKIE. Conecte sua escola à nova era da educação. Disponível em: https://www.geekie.com.br . Acesso em: 16 dez. 2023.

ISTO É DINHEIRO. Do Ceará à Nasdaq. Disponível em: https://encr.pw/wYX19. Acesso em: 16 dez. 2023.

MELO, Fernando Garcez de. Livro didático: a construção de uma política educacional e social. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 9, jan./jun. 2016. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/4979/3059 . Acesso em: 1 maio 2025.

MENDONÇA NETO, Octavio Ribeiro de; VIEIRA, Almir Martins; ANTUNES, Maria Thereza Pompa. Industrialização da Educação, Edtech e Prática Docente. EccoS - Revista Científica, set./dez. 2018, n. 47, p. 149-170. Disponível em: https://encr.pw/t67Gv . Acesso em: 16 dez. 2023.

MIRLEES, Tanner; ALVI, Shahid. EdTech Inc. Selling, Automating and Globalizing Higher Education in the Digital Age. Londres: Routledge, 2020.

MOROZOV, Evgeny. To save everything, click here. The folly of technological solutionism. Nova York: Public Affairs, 2013.

NAVE A VELA. Inovação educacional na prática e conectada ao currículo da sua escola. Disponível em: https://www.naveavela.com.br/ . Acesso em: 18 jun. 2023.

NOGUEIRA; Maria Alice; NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins. Bourdieu & a Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

OCDE; SED/SC. Inspirados pela tecnologia, norteados pela pedagogia: uma abordagem sistêmica das inovações educacionais de base tecnológica. 2010. Disponível em: https://l1nq.com/YSe4d. Acesso em: 16 dez. 2023.

PEREIRA, Elaine Aparecida Teixeira. O conceito de campo de Pierre Bourdieu: possibilidade de análise para pesquisas em história da educação brasileira. Revista Linhas. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 337 – 356, set./dez. 2015. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723816322015337/pdf_97 . Acesso em: 1 maio 2025

SELWYN, Neil. Education and Technology: key issues and debates. Edição para Kindle. Londres: Bloomsbury, 2011.

SELWYN, Neil. Distrusting educational technology: critical questions for changing times. New York: Routledge, 2014.

SILVA, Paula Alves Pereira. EdTech e a plataformização da educação. 2022. 114 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/19281. Acesso em: 1 maio 2025.

TURMENA, Leandro; NUNES, Sidemar Presotto. A financeirização da educação: os fundos de investimentos nos “grupos educacionais”. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 22, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://encr.pw/Ad0zf. Acesso em: 6 jun. 2023.

UNESCO. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381115. Acesso em: 4 dez. 2022.

VITIELLO, Márcio Abondanza; CACETE, Núria Hanglei. Currículo, poder e a política do livro didático de geografia no Brasil. Revista Brasileira de Educação, 2021, [s.l.], v. 26. Disponível em: https://l1nq.com/oxcjy . Acesso em: 5 jun. 2022.

WATTERS, Audrey. Teaching machines: the history of personalized learning. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2021.

WILLIAMSON, Ben. Big Data in Education. The digital future of learning, policy and practice. Londres: SAGE Publications, 2017.

Published

2025-06-02

How to Cite

Lima, G. de M., & Martins dos Santos Ferreira, G. (2025). Brazilian EdTechs: possibilities for a Bourdieusian understanding. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.141934

Issue

Section

Educação e tecnologia: criticidade, criatividade e políticas