Continuing teacher training policies in Brazil: advances and setbacks

Authors

  • Regivane dos Santos Brito Universidade Federal de Sergipe (UFS), Programa de Pós-Graduação em Educação; Rede Municipal de Barra dos Coqueiros, Barra dos Coqueiros, SE, Brasil. regivanebrito@hotmail.com https://orcid.org/0000-0001-5115-6900
  • Claudio Pinto Nunes Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Programa de Pós-Graduação em Educação; Universidade Federal de Sergipe (UFS), Programa de Pós-Graduação em Educação, Vitória da Conquista, BA, Brasil. claudionunesba@hotmail.com https://orcid.org/0000-0003-1514-6961

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.141276

Keywords:

Continuing training, Public policy, Basic education teachers

Abstract

The text analyses the continuing teacher training policies, their advances and setbacks in recent years. With this purpose, the text brings to debate the educational legislation that underlies such policies and presents them under a policy analysis perspective. The analyzes show that these policies have guided a global agenda articulated around the quality of education and that this quality is associated with advances in the level of teacher training, which reinforces the debate on undergraduate courses and postgraduate training opportunities to the teacher. However, teachers' working conditions make it difficult for them to access training processes.

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Author Biographies

Regivane dos Santos Brito, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Programa de Pós-Graduação em Educação; Rede Municipal de Barra dos Coqueiros, Barra dos Coqueiros, SE, Brasil. regivanebrito@hotmail.com

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Especialista em Alfabetização e Letramento pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Membra do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Professora da Educação Básica na rede municipal de Barra dos Coqueiros/SE.

Claudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Programa de Pós-Graduação em Educação; Universidade Federal de Sergipe (UFS), Programa de Pós-Graduação em Educação, Vitória da Conquista, BA, Brasil. claudionunesba@hotmail.com

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), com Estágio Doutoral na Universidade de Coimbra (UC), em Portugal, e Pós-Doutorado em Educação na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Titular Pleno da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Professor Visitante na Universidade Rovuma (UniRovuma), em Moçambique. Líder do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq- 1D.

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Published

2025-08-06

How to Cite

Brito, R. dos S., & Nunes, C. P. (2025). Continuing teacher training policies in Brazil: advances and setbacks. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.141276

Issue

Section

Políticas de Formação de Professores na América Latina