THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol39n12023.126877

Keywords:

Teacher competencies, Student assessment, Millennials, Y generation, Generation Z

Abstract

The objective of the study is to identify the main competencies of the teacher in higher education. Focusing on the Millennial generation, exploratory research was carried out through the survey method with undergraduate students of a Federal Higher Education Institution in Brazil. In order of importance, in the results, the students pointed out the teacher facilitating the educational process, stimulating critical thinking in students, and promoting a dynamic environment for teaching-learning as primary competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Péricles Pires, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ

Mestre em Administração e Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação na UFPR. Professor do curso de Administração da UFPR, Curitiba, PR.

Carmem Kistemacher Barche , UFPR

Mestra em Administração e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação da Universidade Federal do Paraná. Atua como docente universitária na Pontifícia Universidade Católica do Paraná na Escola de Negócios

Fernanda Cristina Barbosa Pereira Queiroz, UFPR

Mestra e Doutora em Engenharia de Produção pela UFSC e Pós-doutora em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação pela UFPR. Docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação da Universidade Federal do Paraná e docente no Departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Ricardo Mendes Junior, UFPR

Doutor em Engenharia de Produção e Sistemas (UFSC, 1999), Pós-doutorado em TIC aplicada à Construção Civil (2014). Professor Titular aposentado da UFPR. Professor colaborador na Pós-graduação em Gestão da Informação da UFPR.

Glauco Gomes de Menezes , UFPR

Pós-doutor pela Universidade Federal do Paraná. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná.. Professor do curso de Administração da Universidade Federal do Paraná.

References

ALMERICH, G.; ORELLANA, N.; RODRIGUEZ J. S.; GARCIA, I. D. Teachers’ information and communication technology competences: A structural approach. Computers & Education.Volume 100, September 2016, Pages 110-125. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2016.05.002

ALTET, M. As competências do professor profissional: entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In: Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? 2a. edição ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

AU-YONG-OLIVEIRA, M.; GONÇALVES, R.; MARTINS, J.; BRANCO, F. The social impact of technology on millennials and consequences for higher education and leadership. Telematics and Informatics, v. 35, p. 954–963, 2018. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.10.007

BARRON, I.; NOVAK, D. I-Leadership: Leadership Learning in the Millennial Generation. Handbook of Research on Human Resources Strategies for the New Millennial Workforce, IGI Global, p. 231–25, 2017. Disponível em: https://www.drdanielnovak.com/uploads/4/9/0/0/4900150/i-leadership--leadership-learning-in-the-millennial-generation.pdf

BAUMAN, Z. 44 cartas do mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

BERNARDI, M. Millennials, sharing economy and tourism: the case of Seoul, Journal of Tourism Futures, v. 4, n. 1, p. 43-56, 2018. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JTF-12-2017-0055/full/html

BEHAR, P.A. Competências em educação a distância. Porto Alegre: Penso, 2013.

CAVIGLIA, F.; DALSGAARD, C.; DAVIDSEN, J.; RYBERG, T. Students digital learning environments, Networked Learning Conference NL2018, p. 165-172, 2018. Disponível em: https://www.networkedlearningconference.org.uk/abstracts/papers/dalsgaard_15.pdf

CUNHA, M. I. O bom professor e sua prática. Campinas (SP): Papirus, 1989.

DESMURGET, M. La fábrica de cretinos digitales. Los peligros de las pantallas para nuestro hijos. Ed. Ariel, Santiago, Chile, 2020.

FONSECA, D.; MARTÍ, A.; REDONDO, E.; NAVARRO, I.; SÁNCHEZ, A. Relationship between student profile, tool use, participation, and academic performance with the use of augmented reality technology for visualized architecture models. Computers in Human Behavior, v. 31, p. 434-445, 2014. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.03.006

FREITAS, R.; GUIMARÃES, A.; MENEZES, G. G. As competências do professor na educação superior para a aprendizagem dos Millennials e seus sucessores. Revista Lusófona de Educação, v. 45, p. 239-256, 2019. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle45.16

GALLARDO-ECHENIQUE, E. E.; MARQUÉS-MOLÍAS, L.; BULLEN, M.; STRIBJOS, J-W. Let’s Talk about Digital Learners in the Digital Era. International Review of Research in Open and Distributed Learning, v. 16, n. 3, 2015. https://doi.org/10.19173/irrodl.v16i3.2196

HAIR, J. F.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L.; BLACK, W. C. Análise multivariada de dados. 5 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

HENZ, F.; MARTINS, S. N.; SINDELAR, F. C. W. Metodologias ativas de ensino na universidade: uma experiência na disciplina de economia brasileira. Imagens da educação, v. 9, n. 3. 2019. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v9i3.33949

HOWE, N.; STRAUSS, W. Millennials rising: The next great generation. New York: Vintage Original, 2000.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. [online]. Brasília: Inep, 2021. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse. Acesso em: 10 fev. 2022.

LANDIS, R.; KOCH, G. G. The The Measurement of Observer Agreement for Categorical Data. Biometrics, 33 (1), p. 159-174, march, 1977. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/843571/

LOURENCO, A. P.; CRONAN, J. J. Teaching and working with millennial trainee: impact on radiological education and work performance. J. Am. Coll. Radiol. v. 14, p. 92-95, 2017. https://doi.org/10.1016/j.jacr.2016.06.029

MASSETO, M. T. (2012). Competência pedagógica do professor universitário. 2 ed. São Paulo: Summus, 2012.

MCGLYNN, A. P. Teaching millennials, our newest cultural cohort, Education Digest: Essential Readings Condensed for Quick Review, v. 71, n. 4, p. 12-16, Dec 2005. https://eric.ed.gov/?id=EJ741200

MALHOTRA, N. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MCMAHON, M.; POSPISIL, R. Laptops for a digital lifestyle: Millennial students and wireless mobile Technologies. The Australasian Society for Computers, 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/49280225_Laptops_for_a_Digital_Lifestyle_Millennial_Students_and_Wireless_Mobile_Technologies

OLSON, M. E. The “Millennials”: First year in practice. Nursing outlook, v. 57, n. 1, 2009. http://dx.doi.org/10.1016/j.outlook.2008.06.001

PERRENOUD, P. 10 competências para ensinar: um convite à viagem. Porto Alegre: Artmed, 2014.

PERRENOUD, P. Desenvolver Competências ou Ensinar Saberes? Editora Porto Alegre: Penso, 2013.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Bradford, v. 9, n. 5, p. 2-6, 2001. Disponível em: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

ROBB, M. Effective Classroom Teaching Methods: A Critical Incident Technique from Millennial Nursing Students’Perspective, Journal of Nursing Education Scholarship, 11 (10), 2014. https://doi.org/10.1515/ijnes-2013-0024

SORENSEN, M. T. The students choice of technology a pragmatic and outcome-focused approach, The Digital Turn in Higher Education, Springer, p. 161-174, 2018. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-19925-8_12

TAPSCOTT, D. Grown Up Digital How the Net Generation Is Changing Your World. New York: McGraw-Hill, 2009.

VEIGA, I. P. A. O seminário como técnica de ensino socializado. In.Veiga, I. P. A. (Org). Técnicas de ensino: por que não? Campinas: Papirus, 1991, p. 103-113.

VILLARROEL, V. A.; BRUNA, D.V. Competencias Pedagógicas que Caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un Estudio de Caso que Incorpora la Perspectiva de Docentes y Estudiantes. Formación Universitaria. Vol. 10(4), 75-96 (2017). doi: 10.4067/S0718-50062017000400008

Published

2023-10-01

How to Cite

Pires, P., Kistemacher Barche , C., Cristina Barbosa Pereira Queiroz, F., Mendes Junior, R., & Gomes de Menezes , G. (2023). THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 39(1). https://doi.org/10.21573/vol39n12023.126877