LIMIT AND FORMATIVE POSSIBILITIES OF THE ADAPTATIONS IN THE ONLINE LEARNING FOR CONTACT AND INSERTION OF INTERNS WITH THE INTERNSHIP FIELD

Authors

  • Ana Emília da Rosa Kessler Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Santa Maria, RS, Brasil
  • Maria Eliza Rosa Gama Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Departamento de Administração Escolar, Santa Maria, RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol39n12023.124919

Keywords:

Initial Formation, Education Degrees, Obrigatory Curricular Internships, Online Learning.

Abstract

This article aimed to understand the limits and training possibilities arising from adaptations performed in the curricular internships in the remote teaching of the undergraduate courses in person at UFSM, for that a documentary qualitative in 11 PPC has been accomplished through scripts for textual analysis. Pimenta, Lima (2006), Ghedin, Oliveira, Almeida (2015), and Diniz-Pereira (2011) were our main theoretical contributions. It was concluded that the immersion in the internship field had irreparable impacts, at the same time, we emphasize that ICTs can enhance face-to-face training processes.

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Author Biographies

Ana Emília da Rosa Kessler, Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Santa Maria, RS, Brasil

Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (2019), é Pós-graduada no Curso de Especialização em Gestão Educacional pelo Programa de Políticas Públicas e Gestão Educacional do Centro de Educação da UFSM. Atua como pedagoga na rede privada de ensino na cidade de Santa Maria, RS, Brasil. E-mail: emilia.rosa@acad.ufsm.br

Maria Eliza Rosa Gama, Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Departamento de Administração Escolar, Santa Maria, RS, Brasil

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1987), Mestrado em Educação e Doutorado pelo programa de Pós Graduação em Educação do Centro de Educação da UFSM. Atualmente é Professor Associado do Departamento de Administração Escolar/UFSM. Atuou na Educação Básica como professora regente, coordenadora pedagógica e assessora pedagógica em Secretarias de Educação. Atua na extensão universitária como consultora de Sistemas de Ensino e de Unidades Escolares na organização dos processos de gestão . Nas pesquisas tem foco nos seguintes temas: políticas educacionais, organização e desenvolvimento do trabalho escolar e do trabalho docente, formação continuada de professores. E-mail: eliza.gama@ufsm.br

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Published

2023-12-23

How to Cite

da Rosa Kessler, A. E., & Rosa Gama, M. E. (2023). LIMIT AND FORMATIVE POSSIBILITIES OF THE ADAPTATIONS IN THE ONLINE LEARNING FOR CONTACT AND INSERTION OF INTERNS WITH THE INTERNSHIP FIELD. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 39(1). https://doi.org/10.21573/vol39n12023.124919