PAULO FREIRE’S PRESENCE IN STRICTO SENSU POSTGRADUATION PROGRAMS IN THE EDUCATIONAL AREA FROM SOUTHERN BRAZILIAN UNIVERSITIES
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol39n12023.123122Keywords:
Postgraduation, Paulo Freire, ResearchAbstract
This study aims to identify and analyze the type of Paulo Freire’s presence in reasearches that were defended in stricto sensu postgraduation programs in the educational area from universities that belong to Catarinense’s Association of Educational Foundations. It is a qualitative and bibliographic study. Its sample is represented by 119 reasearches that are linked to 10 universities. Critical pedagogy and dialectical hermeneutic processes were adopted for the data analysis. It considers that Freire’s presence has been divided into two types: theoretical and methodological type besides theoretical and conceptual one.
Downloads
References
AZEVEDO, Jose Clovis; REIS, Jonas Tarcísio. Conexões epistemológicas: o pensar
freireano em discussão. In: FREITAS, Ana Lúcia Souza de; GHIGGI, Gomercindo;
PEREIRA, Thiago Ingrassia (org.). Paulo Freire em diálogo com outros autores.
ed. Passo Fundo: Méritos Editora, 2021, cap. 2, p. 45-69.
BEISIEGEL, Celso de Rui. Educação popular e ensino superior em Paulo Freire.
Educação e Pesquisa, São Paulo, v.44, e104010, 2018. Disponível em: https://
www.scielo.br/j/ep/a/FhjhGmrntstyyG3yGmKdCCP/?lang=pt. Acesso em: 31
out. 2021.
BERTOLIN, Julio Cesar Godoy; BOHRZ, Rafaela. Diálogo, contextualização do
saber e autonomia em Paulo Freire e a semipresencialidade na Educação Superior.
Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 66, p. 1436-1461, jul./set. 2020.
Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/
article/view/26178. Acesso em: 24 jan. 2022.
BOMBASSARO, Luiz Carlos. HERMENÊUTICA. In: STRECK, Danilo Romeu,
REDIN Euclides, ZITKOSKI, Jaime José. (organizadores). Dicionário Paulo
Freire. Belo Horizonte: Autêntica; 2018. p. 245-246.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é o método Paulo Freire. 27 reimp. São
Paulo: Brasiliense, 2006.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de
Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 191-A, p. 1, 5 out. 1988.
Legislação Informatizada – Constituição de 1988 – Publicação Original. Disponível
em: w2.camara.leg.br/legin/fed/consti/1988/constituicao-1988-5-outubro-1988-
-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 5 jan. 2022.
BRASIL. Portaria n. 966/GER-5, de 22 de junho de 2009. Dispõe sobre o
mestrado profissional no âmbito da Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento
de Pessoal de Nível Superior –CAPES. Diário Oficial da União, Brasília, 22 jul.
Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/port_mestrado_
profissional1.pdf. Acesso em: 6 jan. 2022.
CAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves. Ensino, pesquisa, extensão: contribuições
da pesquisa-ação. Revista Actualidades Investigativas enEducación, San José,
v. 20, n. 1, p. 533-551, abr. 2020. Disponível em: http://www.scielo.sa.cr/scielo.
php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032020000100533&lng=en&nrm=iso>.
Acesso em: 6 jan. 2022.
DICKMANN, Ivo; CARNEIRO, Sônia Maria Marchiorato. Paulo Freire e Educação
Ambiental: contribuições a partir da obra Pedagogia da Autonomia. Revista
Educação Pública, Cuiabá, v. 21, n. 45, p. 87-102, jan./abr, 2012. Disponível em:
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/
view/334. Acesso em: 06 jan. 2022.
FIORI, Ernani Maria. Prefácio. In: FREIRE, Paulo (org.). Pedagogia do oprimido.
ed. rev. ampl. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014, p.11-30.
FREIRE, Ana Maria Araújo; BRAGA, Daniel Santos; ARIOVALDO, Thainara
Cristina de Castro. Contribuições do legado de Paulo Freire para a educação superior:
reflexões da professora Nita Freire. Revista Docência do Ensino Superior, Belo
Horizonte, v. 11, p. 1–11, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.
php/rdes/article/view/35047. Acesso em: 8 nov. 2021.
FREIRE, Maria Teresa Marins; CARVALHO, Denise Werneck de. Educomunicação:
construção social e desenvolvimento humano – um relato de pesquisa. In: IX
ANPED Sul: Seminário de Pesquisa da Região Sul, 2012, Caxias do Sul. Anais [...]
Caxias do Sul, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.
php/anpedsul/9anpedsul/paper/view/2381/902. Acesso em: 16 mar. 2022.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. [Recurso eletrônico]. Rio
de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução
ao pensamento de Paulo. [Recurso eletrônico]. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. [Recurso eletrônico]. 5ª ed., Rio
de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo; NOGUEIRA, Adriano; MAZZA, Débora (org.). Universidade
e compromisso popular. Campinas: PUCCAMP, 1986. Disponível em: http://
www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/handle/7891/1030. Acesso em: 8 nov.
FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazêla melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org.). Pesquisa
participante. 7 ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988, p. 34-42.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam.
[Recurso eletrônico]. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. [Recurso eletrônico]. São Paulo: Cortez
Editora, 1991.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do
Oprimido. [Recurso eletrônico].Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: litura do mundo leitura da
palavra. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. [Recurso
eletrônico]. São Paulo: Olho d’Água, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos.
[Recurso eletrônico]. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. [Recurso eletrônico]. 5. ed., São
Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 58 ed. rev. ampl. Rio de Janeiro: Paz e
Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa.
ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?20 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 48 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 13 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,
FREITAS, Ana Lúcia Souza de; GHIGGI, Gomercindo; PEREIRA, Thiago
Ingrassia. Paulo Freire em diálogo com outros autores. 2 ed. Passo Fundo:
Méritos Editora, 2021.
GAMBOA, Sílvio Sánchez; GERBASI, Luciana Barbosa. Paulo Freire: impacto e
apropriação da sua obra na produção da pós-graduação no Brasil (1987-2010). Revista
HISTEDBR, Campinas, v. 13, n. 53, p. 305–317, 2014. Disponível em: https://
periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640206. Acesso
em: 31 out. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo:
Atlas, 2008.
HAMMES, Lúcio Jorge; HAMMES, Itamar Luís; ZITKOSKI, Jaime José. Paulo
Freire e a gestão da educação: análise das pesquisas em três programas de pósgraduação do Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da
Educação, Brasília, v. 37, n. 2, p. 867-885, mai./ago. 2021. Disponível em: https://
seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/113243. Acesso em: 24 jan. 2022.
MARAFON, Maria Rosa Cavalheiro. Pedagogia crítica: uma metodologia na
construção do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2001.
PAIM, Janir de Quadra; YAMAGUCHI, Cristina Keiko. Papel das Universidades
Comunitárias de Ensino Superior de Santa Catarina para o Desenvolvimento
Regional. In: XV Amostra de Iniciação Científica, Pós-Graduação, Pesquisa e
Extensão. 2015, Caxias do Sul, RS. Anais. [...].Caxias do Sul, RS, 1-17. Disponível em:
http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/mostraucsppga/xvmostrappga/
index. Acesso em: 20 fev. 2022.
PAULO, Fernanda Santos. Pioneiros e Pioneiras da Educação Popular Freiriana
e a Universidade. 2018. 269 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade do
Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.
jesuita.org.br/handle/UNISINOS/7120. Acesso em: 6 jan. 2022.
ROMÃO, José Eustáquio. Paulo Freire e a Universidade. Revista Lusófona de
Educação, Lisboa, n. 24, p. 89-105, 2013. Disponível em:<http://www.scielo.
mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000200006&lng=pt&
nrm=iso>. Acesso em: 15 dez. 2021.
STRECK, Danilo. Prefácio à 1ª edição. In: FREITAS, Ana Lúcia Souza de; GHIGGI,
Gomercindo; PEREIRA, Thiago Ingrassia (org.). Paulo Freire em diálogo com
outros autores. 2 ed. Passo Fundo: Méritos Editora, 2021, p. 5-8.
SANTOS, Gideon Borges dos et al. Similaridades e diferenças entre o Mestrado
Acadêmico e o Mestrado Profissional enquanto política pública de formação no
campo da Saúde Pública. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, 24(3), p. 941-
, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/vyN7CBdXVKSSjrJTrx
qmk8p/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6 jan. 2022.
TESSARO, Mônica; TREVISOL, Maria Teresa Ceron. Contribuições da pesquisa
participante na formação de professores: sistematização de saberes, fazeres e
posições. In: SILVA, Andrerika Vieira Lima; PAULO, Fernanda dos Santos;
TESSARO, Mônica (org.). Educação popular e pesquisas participativas.
Veranópolis: Diálogo Freiriano, 2020, p. 48-67.
TONIOLO, Joze Medianeira dos Santos de Andrade; HENZ, Celso Ilgo. Paulo
Freire no âmbito da pesquisa: os círculos dialógicos investigativo-formativo
como possibilidade de reinvenção dos círculos de cultura e auto(trans)formação
permanente com professores. Inter-Ação, Goiânia, v. 42, n. 2, p. 519-537, maio/
ago. 2017. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5216/ia.v42i2.44026>. Acesso
em: 20 fev. 2022.
ZITKOSKI, Jaime José. A Pedagogia freireana e suas bases filosóficas. In:
SILVEIRA, Fabiane Tejada da; GHIGGI, Gomercindo.; PITANO, Sandro de
Castro. (org.). Leituras de Paulo Freire: contribuições para o debate pedagógico
contemporâneo. Pelotas: Seiva, 2007, p. 229-248.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.