ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol39n12023.122539Keywords:
Access to digital technology, Inequalities of educational opportunities, Emergency remote education, Higher educationAbstract
The aim of this study is to identify the access and use of devices and the internet by professors and undergraduate students of the State University of Minas Gerais, during the covid-19 pandemic. A questionnaire was applied, to which 229 teachers and 669 students answered. It was identified that Remote Education required pedagogical adaptations, as well as acquisitions or improvements of technological devices and internet networks. It was also possible to trace the socio-economic profile of the students and demonstrated the inequalities of educational opportunities experienced.
Downloads
References
BUCKINGHAM, D. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, Porto Alegre, 35, n. 3, 37-58., set./dez. 2010.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, v. 1, 1999.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003. 243 p.
COLL, César; MONEREO, Carles. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. Tradução Naila Freitas. Consultoria, supervisão e revisão técnica: Milena da Rosa Silva.
DAGNINO, R.P. Enfoques sobre a relação ciência, tecnologia e sociedade: neutralidade e determinismo. DataGramaZero, 3, n. 6, 2002. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/5429. Acesso em: 19 maio 2020.
DAGNINO, R.P.; BRANDÃO, F. C.; NOVAES, H. T. Sobre o marco analítico-conceitual da Tecnologia Social. In: FBB. Tecnologia Social: uma estratégia para o desenvolvimento. Rio de Janeiro: FBB, 2004. 15-64 p.
FEENBERG, Andrew. Teoria crítica da tecnologia: um panorama. In: NEDER, R. T. (Ed.). A Teoria Crítica de Andrew Feenberg: Racionalização Democrática, Poder e Tecnologia. Brasília: [s.n.], 2010. p. 97-118. Disponível em: http://www.sfu.ca/~andrewf/feenberg_luci.htm. Acesso em: 19 maio 2020.
FREITAS, Carlos César Garcia; SEGATTO, Andrea Paula. Ciência, tecnologia e sociedade pelo olhar da Tecnologia Social: um estudo a partir da Teoria Crítica da Tecnologia. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, 12, n. 2, 302-320., jun. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1679-39517420. Acesso em: 19 maio 2020.
GOMEZ, Margarita Victoria. Educação em rede: uma visão emancipadora. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2004. (Guia da escola cidadã, v.11)
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - Tecnologia da Informação e Comunicação 2019. [Microdados]. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?=&t=o-que-e. Acesso em: 17 jun 2021
INEP. Censo da Educação Superior 2018. Brasília: INEP, 2019. [Microdados]. Disponível em: http://download.inep.gov.br/microdados/microdados_educacao_superior_2018.zip. Acesso em: 19 maio 2020.
INEP. ENADE 2016. Brasília: INEP, 2017. [Microdados]. Disponível em: http://download.inep.gov.br/microdados/Enade_Microdados/microdados_enade_2016_versao_28052018.zip. Acesso em: 19 maio 2020.
INEP. ENADE 2017. Brasília: INEP, 2018. [Microdados]. Disponível em: http://download.inep.gov.br/microdados/Enade_Microdados/microdados_Enade_2017_portal_2018.10.09.zip. Acesso em: 19 maio 2020.
INEP. ENADE 2018. Brasília: INEP, 2019. [Microdados]. Disponível em: http://download.inep.gov.br/microdados/Enade_Microdados/microdados_enade_2018.zip. Acesso em: 19 maio 2020.
KENSKI, Vani M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003. (Série Prática pedagógica).
KENSKI, Vani M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.
KENSKI, Vani M. Tecnologias e tempo docente. Campinas, SP: Papirus, 2013.
LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MORAIS, Nídia Salomé; POMBO, Lúcia; MOREIRA, João Batista; MOREIRA, António Moreira; RAMOS, Fernando. Uma Revisão de Literatura sobre o Uso das Tecnologias da Comunicação no Ensino Superior. PRISMA.COM, n.24, p. 162-185, 2014. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/1884/1715. Acesso em: 10 abril 2020.
PINTO, Marta; SOUZA, Francislê; NOGUEIRA, Fernanda; BALULA, Ana; PEDRO, Luís;
POMBO, Lúcia; RAMOS, Fernando; MOREIRA; Antônio; COELHO, Dalila. Tecnologias da comunicação no ensino superior: revisão da literatura internacional. Revista entreideias, Salvador, v. 2, n. 1, p. 7-23, jan./jun. 2013. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/8021/6548. Acesso em: 10 abril 2020.
RIBEIRO, Ana Elisa (2021). Educação e tecnologias digitais na pandemia: ciclos da precariedade. Cadernos de Linguística. v. 2, n. 1, p. 1-16.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O futuro começa agora: da pandemia à utopia. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.