REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS

Authors

  • Denilson Junio Marques Soares Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil
  • Talita Emidio Andrade Soares Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil
  • Wagner dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol39n12023.114160

Keywords:

Reference schools, High school, Espírito Santo, Data Envelopment Analysis, Quality of Education

Abstract

This article aims to identify the Reference High Schools in Espírito Santo, considering the Ideb of these units and educational indicators of context assessment. This is an exploratory and quantitative study, through the application of Data Envelopment Analysis. As a result, it was observed that the performance of the analyzed schools can be increased to 22.6% above their current levels, maintaining the same contextual characteristics. In addition, 18 units were identified, which can be assumed as references, most of them located in the central region of the state.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denilson Junio Marques Soares, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Estatística Aplicada e Biometria e Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). É professor EBTT do Instituto Federal de Minas Gerais, Campus Piumhi.

Talita Emidio Andrade Soares, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Especialista em Ensino de Matemática pela Faculdade Única de Ipatinga e Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). É professora substituta do Instituto Federal do Espírito Santo, Campus Guarapari.

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).  É coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES, professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Educação Física (Mestrado e Doutorado) e do curso de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física da UFES. Líder do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Mudanças no Estado-avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 53, p. 267-284, 2013.

AGASISTI, Tommaso. The efficiency of Italian secondary schools and the potential role of competition: a data envelopment analysis using OECD-PISA2006 data. Education Economics, v. 21, n. 5, p. 520-544, 2013.

ALAM, Khalid Mehmood et al. Analysis of technical, pure technical and scale efficiencies of pakistan railways using data envelopment analysis and tobit regression model. Networks and Spatial Economics, v. 20, n. 4, p. 989-1014, 2020.

AL-MEZEINI, Nawal K.; OUKIL, Amar; AL-ISMAILI, Abdulrahim M. Investigating the efficiency of greenhouse production in Oman: a two-stage approach based on Data Envelopment Analysis and double bootstrapping. Journal of Cleaner Production, v. 247, p. 119160, 2020.

BANKER, Rajiv D.; CHARNES, Abraham; COOPER, William Wager. Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management Science, v. 30, n. 9, p. 1078-1092, 1984.

BOGETOFT, Peter; OTTO, Lars; OTTO, Maintainer Lars. Package ‘bechmarking’. Retrieved January, v. 4, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Nota Técnica Indicador de Nível Socioeconômico das Escolas. Brasília, DF: Inep, 2014a. Disponível em: http://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/indicadores_educacionais/2011_2013/nivel_socioeconomico/nota_tecnica_indicador_nivel_socioeconomico.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Nota Técnica n° 40/2014, de 17 de dezembro de 2014. Brasília, DF: Inep, 2014b. Disponível em: http://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/indicadores_educacionais/2014/escola_complexidade_gestao/nota_tecnica_indicador_escola_complexidade_gestao.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Nota Técnica n° 39/2014, de 17 de dezembro de 2014. Brasília, DF: Inep, 2014c. Disponível em: http://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/indicadores_educacionais/2014/docente_esforco/nota_tecnica_indicador_docente_esforco.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Nota Técnica n° 20/2014, de 21 de novembro de 2014. Brasília, DF: Inep, 2014d. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/resultados/2013/nota_tecnica_indicador_de_adequacao_da_formacao_do_docente_da_educacao_basica.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Resumo técnico: resultados do índice de desenvolvimento da educação básica. Brasília: Deed, 2020a. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/portal_ideb/planilhas_para_download/2019/resumo_tecnico_ideb_2019_versao_preliminar.pdf. Acesso em: 22 set. 2020.

BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco (org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

CHARNES, Abraham; COOPER, William W.; RHODES, Edwardo. Measuring the efficiency of decision making units. European Journal of Operational Research, v. 2, n. 6, p. 429-444, 1978.

CHARNES, Abraham et al. Basic DEA models. In:______. Data envelopment analysis: theory, methodology, and applications. Dordrecht: Springer, 1994. p. 23-47.

CHIRINÉA, Andréia Melanda; BRANDÃO, Carlos da Fonseca. O Ideb como política de regulação do Estado e legitimação da qualidade: em busca de significados. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 23, n. 87, p. 461-484, 2015.

COSTA- HÜBES, Terezinha da Conceição. Formação continuada para professores da educação básica nos anos iniciais: ações voltadas para municípios com baixo Ideb. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 237, p. 501-523, ago. 2013.

DELPRATO, Marcos; ANTEQUERA, Germán. School efficiency in low and middle income countries: an analysis based on Pisa for development learning survey. International Journal of Educational Development, v. 80, p. 102296, 2021.

DUARTE, Natalia de Souza. O impacto da pobreza no Ideb: um estudo multinível. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 237, p. 343-363, ago. 2013.

FARIA, Flavia Peixoto; JANNUZZI, Paulo de Martino; SILVA, Silvano José da. Eficiência dos gastos municipais em saúde e educação: uma investigação através da Análise Envoltória no Estado do Rio de Janeiro. Revista de Administração Pública, v. 42, n. 1, p. 155-177, 2008.

FERREIRA, Carlos Maurício de Carvalho; GOMES, Adriano Provezano. Introdução à Análise Envoltória de Dados: teoria, modelos e aplicações. 2. ed. Viçosa: Editora UFV, 2020.

FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb): metas intermediárias para a sua trajetória no Brasil, estados, municípios e escolas. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2007.

FERNANDES, Reynaldo. O mentor da equação [Entrevista concedida a Marta Avancini]. Revista Educação, São Paulo, v. 10, 2011.

GARCIA, Adir; YANNOULAS, Silvia. Educação, pobreza e desigualdade social. Em Aberto, v. 30, n. 99, 2017.

GOMES, Frederico Pimentel. Curso de estatística experimental. Piracicaba-SP: Esalq/USP, 1985.

GUSMÃO, Joana Buarque de; RIBEIRO, Vanda Mendes. A política educacional do Acre e os resultados do Ideb. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 472-489, dez. 2016.

JOHNES, Jill. Data envelopment analysis and its application to the measurement of efficiency in higher education. Economics of Education Review, v. 25, n. 3, p. 273-288, 2006.

LÓPEZ-TORRES, Laura et al. The effects of competition and collaboration on efficiency in the UK independent school sector. Economic Modelling, v. 96, p. 40-53, 2021.

OLIVEIRA, Breynner Ricardo de; PENA, Maria Tereza da Silva. Avaliações externas e o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica no contexto da Nova Gestão Pública: uma análise do Programa Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro Preto sob a perspectiva dos agentes de base em educação. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 133, p. 1-27, out. 2018.

RHODES, Edwardo Lao. Data envelopment analysis and approaches for measuring the efficiency of decision-making units with an application to program. 1978. Tese (PhD. Dissertation) School of Urban and Public Affairs, Carnegie-Mellon University, Pittsburgh, 1978.

RIPLEY, Brian et al. Package ‘MASS’, Cran R, v. 538, p. 113-120, 2021.

SANTOS, Rodolfo Rocha; FREITAS, Marcelo Machado; FLACH, Leonardo. Análise Envoltória de Dados como ferramenta de avaliação da eficiência dos gastos públicos com educação dos municípios de Santa Catarina. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS-ABC, 2015, Foz do Iguaçu. Anais [...], Foz do Iguaçu, 2015.

SCHNEIDER, Marilda Pasqual; RIBEIRO, Elina Renilde de Oliveira. Contornos do Estado Avaliador no Brasil. Estudos em Avaliação Educacional, v. 31, n. 78, p. 723-741, 2020.

SCHNEIDER, Marilda Pasqual; ROSTIROLA, Camila Regina. Estado-Avaliador: reflexões sobre sua evolução no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 31, n. 3, p. 493-510, 2015.

SALAS-VELASCO, Manuel. The technical efficiency performance of the higher education systems based on data envelopment analysis with an illustration for the Spanish case. Educational Research for Policy and Practice, v. 19, n. 2, p. 159-180, 2020.

SENRA, Luis Felipe Aragão de Castro et al. Estudo sobre métodos de seleção de variáveis em DEA. Pesquisa Operacional, v. 27, n. 2, p. 191-207, 2007.

SOARES, Denilson Junio Marques. Teoria clássica dos testes e teoria de resposta ao item aplicadas em uma avaliação de matemática básica. 2018. 121 f. Dissertação (Mestrado em Estatística) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2018.

SOUZA, Geraldo da Silva; GOMES, Eliane Gonçalves. A non-archimedean dea model to assess group comparisons. Pesquisa Operacional, Rio de Janeiro, v. 36, n. 3, p. 533-546, 2016.

U.S. GENERAL ACCOUNTING OFFICE. Follow through: lessons learned from its evaluation and the need to improve its administration (MWD-75-34). General Accounting Office,Washington, DC: U.S. , 1975.

Published

2023-03-16

How to Cite

Soares, D. J. M., Soares, T. E. A., & Santos, W. dos. (2023). REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 39(1). https://doi.org/10.21573/vol39n12023.114160