ESCOLAS PAULISTAS OCUPADAS, POLÍTICAS E DEMOCRACIAS
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol37n22021.108393Keywords:
Escolas paulistas ocupadas. Políticas e Democracias. Teoria do Discurso. Gestão escolar.Abstract
O objetivo foi analisar as práticas discursivas construídas sobre política, gestão e democracia por diferentes integrantes de duas escolas públicas da rede estadual paulista ocupadas em 2015/2016 contra a política governamental de reorganização escolar. O material é resultante de entrevistas com integrantes de diferentes segmentos das duas escolas pesquisadas e o referencial teórico a Teoria do Discurso. A experiência nas ocupações teve grande importância na ressignificação da escola e das categorias em tela e a Teoria do Discurso pôde contribuir com o avanço no conhecimento da área.
Downloads
References
ABDIAN, G. Z.; ANDRADE, E.; PARRO, A. L. G. Sentidos de política e/de gestão nas pesquisas sobre a escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 3, p. 727-742, jul./set. 2017.
ABDIAN, G. Z. Revezamento teoria e prática na análise da escola pública democrática. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 68, p. 107-122, mar./abr. 2018.
ABDIAN, G. Z. O cotidiano como princípio educativo nas pesquisas em Educação. Acta Sci. Educ., v. 42, p. 2-11, 2020.
CANÁRIO, R. A escola tem futuro? Das promessas às incertezas. Porto Alegre: Artmed, 2006.
CARVALHO, V. I. Gestão democrática: práticas discursivas dos integrantes de escolas públicas estaduais paulistas ocupadas em 2015/2016. 135 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Filosofia e Ciências, 2020.
GALLO, S.; FIGUEIREDO, G. M. Entre maioridade e menoridade: as regiões de fronteiras no cotidiano escolar. Aprender: Cadernos de Filosofia e Psicologia da Educação. Vitória da Conquista, ano IX, n. 14, p. 25-51, 2015.
LACLAU, E. A razão populista. São Paulo: Três Estrelas, 2013.
LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr. E Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015. (Coleção Contrassensos).
MAIA, G. Z. A. As publicações da ANPAE e a trajetória do conhecimento em Administração da Educação no Brasil. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2004. 196 f.
MOUFFE, C. Entorno a lo político. Buenos Aires: FCE, 2011.
RUSSO, D. A.; MAIA, G. Z. A. A escola como objeto de estudo da ciência da educação no Brasil (1990-2005). RBPAE, v. 25, n. 3, p. 523-541, set./dez. 2009.
SOUZA, Â. R. de. Perfil da gestão escolar no Brasil. 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
VIEIRA, S. L. Política(s) e gestão da educação básica: revisitando conceitos simples. RBPAE, v. 23, n. 1, p. 53-69, 2006.
WILLIAMS, J. Pós-Estruturalismo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.