SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO

Authors

  • Emanoel Lourenço Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil https://orcid.org/0000-0002-6471-7946
  • Wilson Honorato Aragão Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol39n12023.127409

Keywords:

School Management, Accountability, Management Efficiency

Abstract

The text analyzes the Managerial Efficiency Index (IEG), instrument of accountability of school principals in Pernambuco and brings discussions with emphasis on the State Education Plan of Pernambuco (Goal 19), in the light of the National Education Plan - PNE. The methodology is based on the Policy Cycle (Ball, 2013) to analyze how policies are formulated and acted upon in different contexts. The IEG transforms the subjectivity of the principals by regulating them by the market model and overloading them with a new virtual bureaucracy in favor of a school focused on competition, comparison and performativity.

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Author Biographies

Emanoel Lourenço, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2020), Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2015), Especialista em Linguística pela Universidade de Pernambuco (2008) Especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de Pernambuco (2013), Licenciado em Letras pela Universidade de Pernambuco (2004), Pedagogo pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2018). Educador de apoio/Coordenador Pedagógico e Professor da Rede Estadual de Pernambuco. E-mail: emanoel.educacao@gmail.com

Wilson Honorato Aragão, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2002), Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (1994), Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal da Paraíba (1980). Foi coordenador da Escola de Gestores/MEC e Vice-Diretor do Centro de Educação (2009- 2012). Atualmente é professor Associado IV da Universidade Federal da Paraíba, Diretor do Centro de Educação/UFPB (2013-2016). Líder do grupo de pesquisa Exclusão, Inclusão e Diversidade. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Públicas, Politicas de Ações Afirmativas, Movimentos Sociais, atuando nos seguintes temas: Educação, Mercado de Trabalho, Política de Formação de Professores, Gestão Educacional, Educação a Distância, Educação Física e História e Cultura Afro-brasileira. E-mail: wilsonaragaoufpb@gmail.com

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Published

2023-11-28

How to Cite

Lourenço, E., & Aragão, W. H. (2023). SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO: . REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 39(1). https://doi.org/10.21573/vol39n12023.127409