THE CHALLENGES OF SCHOOL MANAGEMENT IN THE FACE OF THE PANDEMIC: AN ANALYSIS OF THE FIELD
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol39n12023.126929Keywords:
School Management, Pandemic Covid-19, Teacher Training, Remote Education, TechnologiesAbstract
This study aims to present an overview of the impacts of the covid-19 pandemic on educational management, with the object of analysis of the academic and scientific production on the period (2020-2021) available in the Google Academic repository. The analysis of the material points to issues that directly affected the performance of managers, such as the precariousness of remote teaching in relation to face-to-face; low involvement of families in the return of activities to schools; the need to invest more in technological resources in order to address all students; and with emphasis on the pressure suffered by managers to instrument their teacher staff to meet the new demands of remote education, through training for the correct use of digital tools, the adaptation of classes to the digital model and challenges of distance literacy.
Downloads
References
BASSO, C. V.; PIEROZAN, S. S. H. Desafios da gestão escolar: Tempos de Incertezas na escola pública, 2021. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/4968/1/BASSO.pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.
BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-488641. Acesso em: 22 jun. 2022.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Ministério da
Educação. Esplanada dos Ministérios. Brasília. Distrito Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 22 jun. 2022.
BRASIL. LDB - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Texto na íntegra Lei
de 20 de dezembro de 1996. São Paulo: Saraiva, 1996.
CRUZ, L. da S.; MATOS, C. T.; PIMENTA, L. B. Gestão escolar: Dificuldades e desafios no oferecimento do ensino remoto em tempos de pandemia, 2020. Disponível em: https://journal.editorailustracao.com.br/index.php/ilustracao/article/view/138. Acesso em: 20 jun. 2023.
DOURADO, L. F. A escolha dos dirigentes escolares: políticas e gestão da educação no Brasil. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 77-95.
FREIRE, J. G.; DIÓGENES, E. N. O ensino remoto e o papel da gestão escolar em tempos de pandemia, 2020. Disponível em: https://doity.com.br/anais/vii-semana-internacional-de-pedagogia-2020/trabalho/174614
Acesso em: 22 jun. 2023.
FLICK, U. Introdução à metodologia da pesquisa: um guia para iniciantes. Tradução de Magda Lopes. Porto Alegre: Penso, 2013.
GLATTER, R. A gestão com meio de inovação e mudança nas escolas. In: NÓVOA, A. As organizações escolares em análise. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 141-161.
GUEDES, M. Q.; ROSA, E. M.; ANJOS, A. P. S. de P.. Gestão escolar: Novos desafios e perspectivas frente à pandemia, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4106. Acesso em 22 jun. 2023.
HORT, M. A.; MEDEIROS, C. E. Políticas de formação continuada de coordenadores e professores na modalidade remota em meio à pandemia, em 2022. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/1295. Acesso em 22 jun. 2023.
LEITE, M. C. . L.; HYPOLITO, Álvaro L. M. Modos de gestão, currículo e desempenho escolar . Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 3, n. 2, 2011.Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/9664. Acesso em: 22 jun. 2023.
LEMOS, C. S. Pandemia da covid-19 e o papel da gestão escolar na formação continuada voltada ao domínio das TICS. Revista Panorâmica – ISSN 2238-9210 - V. 33 – Maio/Ago. 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/1344. Acesso em: 22 jun. 2023.
LIBÂNEO, J. C. et al. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. 6ª ed. -São Paulo: Cortez, 2008.
LUCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.
LÜCK, H. et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.
LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2008.
MARTINS, M. de F. Estudos de Revisão de Literatura. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2018. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/handle/icict/29213/Estudos_revisao.pdf;jsessionid=node0u9sjpomxm4v11smyiv41usy3q39101.node0?sequence=2. Acesso em: 29 de ago. 2022.
OLIVEIRA, T. T. F.; RODRIGUES, L. A. de M. Desafios na gestão do cotidiano escolar da educação infantil pública e privada em tempos de pandemia. In: 7° CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Anais do CONEDU: Maceió, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA9_ID5869_28082020085438.pdf. Acesso em: 22 jun. 2023.
PERES, M. R. Novos Desafios da gestão escolar e de sala de aula em tempos de pandemia, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ADED/article/view/246089. Acesso em: 22 jun. 2023.
TABORAI, F. C. S.; PORTELA, C. P. de J.; REIS, C. de A. R. Gestão escolar e pandemia: caminhos para uma educação inclusiva . Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 6, n. 17, p. 328–344, 2021. v6. n17. p328-344. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9198. Acesso em: 22 jun. 2023.
ROMANOWSKi, J. P. Formação e profissionalização docente. 4.ed.rev. Curitiba: IBEPEX, 2010.
SANTOS, L. L. de C. P. Formação de Professores na Cultura do Desempenho. Revista Educação e Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1145-1157, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/sZHrDhGjzhYX6MBbJ68Kjqt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 jun. 2023.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1991.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 12ª. Edição. Campinas: Autores Associados, 1996.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007
SILVA, T. B. Uma análise sobre a gestão escolar de uma escola no município de Garanhuns-PE durante a pandemia da covid-19. Revista Educação e (Trans)formação, Garanhuns. v. 6, set. 2021. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/4512. Acesso em 22 jul. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.