THE CHALLENGES OF SCHOOL MANAGEMENT IN THE FACE OF THE PANDEMIC: AN ANALYSIS OF THE FIELD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol39n12023.126929

Keywords:

School Management, Pandemic Covid-19, Teacher Training, Remote Education, Technologies

Abstract

This study aims to present an overview of the impacts of the covid-19 pandemic on educational management, with the object of analysis of the academic and scientific production on the period (2020-2021) available in the Google Academic repository. The analysis of the material points to issues that directly affected the performance of managers, such as the precariousness of remote teaching in relation to face-to-face; low involvement of families in the return of activities to schools; the need to invest more in technological resources in order to address all students; and with emphasis on the pressure suffered by managers to instrument their teacher staff to meet the new demands of remote education, through training for the correct use of digital tools, the adaptation of classes to the digital model and challenges of distance literacy.

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Author Biographies

Eliane Couto Bueno, Universidade Federal de Santa Maria

Professora da rede municipal de Ensino de Júlio de Castilhos; Pedagoga, licenciada pela UFSM; Especialista em Gestão Educacional pela UFSM; Pesquisadora no projeto Docência, Escola e Formação de Professores (DOCEFORM) e Desafios Enfrentados Pelos Professores da Educação Básica para o Desenvolvimento de seu Trabalho em Tempos de e Pós-Pandemia (DETRAPAN); Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional pela UFSM.

Maria Eliza Rosa Gama, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1987), Mestrado em Educação e Doutorado pelo programa de Pós Graduação em Educação do Centro de Educação da UFSM. Atualmente é Professor Associado do Departamento de Administração Escolar/UFSM. Atuou na Educação Básica como professora regente, coordenadora pedagógica e assessora pedagógica em Secretarias de Educação. Atua na extensão universitária como consultora de Sistemas de Ensino e de Unidades Escolares na organização dos processos de gestão . Nas pesquisas tem foco nos seguintes temas: políticas educacionais, organização e desenvolvimento do trabalho escolar e do trabalho docente, formação continuada de professores

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Published

2023-10-05

How to Cite

Couto Bueno, E., & Rosa Gama, M. E. (2023). THE CHALLENGES OF SCHOOL MANAGEMENT IN THE FACE OF THE PANDEMIC: AN ANALYSIS OF THE FIELD. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 39(1). https://doi.org/10.21573/vol39n12023.126929