FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol39n12023.115967Keywords:
Education, Freire, School management, PandemicAbstract
The text presents reflections on school management, based on the contributions of Freire and other authors who provided theoretical support for quantitative-qualitative research, intending to identify the perceptions of teachers who work in basic education about their work during the context of the pandemic. The study used online questionnaires (110 respondents) and interviews with 7 teachers, over 5 days, bringing information about the working conditions in the ERE and the performance of school managers, showing mechanisms of control and oppression.
Downloads
References
BALL, Stephen J. MAINARDES, Jefferson. Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394 de 13 de dez.1996.
CENPEC. Gestão, compromisso de todos: educação, gestão escolar, conselho escolar, gestão democrática. São Paulo, 1995. (Coleção Raízes e Asas, v.2) Disponível em: https://www.cenpec.org.br/acervo/raizes-e-asas-v-2-gestao-compromisso-de-todos Acesso em: 10/04/2021.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Universidade de Brasília, 2016.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998. 8ª edição.
______. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000. Disponível em https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Paulo-Freire-Pedagogia-da-indigna%C3%A7%C3%A3o.pdf Acesso em:10/02/2021.
______. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.45ª edição.
______. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP,2001.
______. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1997. Disponível em https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Paulo-Freire-Professora-sim-tia-n%C3%A3o-Cartas-a-quem-ousa-ensinar.pdf Acesso em: 30/03/2020.
GADOTTI, Moacir. LIÇÕES DE FREIRE. Rev. Fac. Educ., São Paulo, v. 23, n. 1-2, pág. , Janeiro de 1997. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010225551997000100002&lng=en&nrm=iso Acesso em 18 de abril de 2021.
GENTILI, Pablo. A falsificação do consenso: simulacro e imposição na reforma educacional dos neoliberais. Editora Vozes, 1998.
HORA, Dinair Leal. Gestão democrática na escola. Campinas, São Paulo: Papirus, 1997. 2ª edição.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar 2018, Notas técnicas. Brasília: MEC, jan. 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf Acesso em: 10/04/2021
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da Educação Básica 2020: Notas estatísticas. Brasília: MEC, jan. 2021. Disponível em: http://inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6993024#:~:text=As%20notas%20estat%C3%ADsticas%20t%C3%AAm%20por,Escolar%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20B%C3%A1sica%202020. Acesso em: 10/04/2021
LIMA, Licínio C. Organização escolar e democracia radical: Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 2002. 2ª edição.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educ. Soc., Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, Abr. 2006. Disponível emhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010173302006000100003&lng=en&nrm=iso Acesso em: 20/03/2021.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. VIEIRA, Livia Fraga. Condições de trabalho docente: uma análise a partir de sete estados brasileiros. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade. VIEIRA, Lívia Fraga. (Orgs.) Trabalho na educação básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2012.
PARO, Vitor. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.3, p. 763-778, set./dez. 2010 disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v36n3/v36n3a08.pdf Acesso em: 10/04/2021.
RODRIGUES, Neidson. Por uma nova escola: o transitório e o permanente na educação. São Paulo: Editora Cortez, 1991. 7ª edição.
WERLE, Flavia Obino Correa. Novos tempos, novas designações e demandas: diretor, administrados ou gestor escolar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S.l.], v. 17, n. 2, jan. 2012. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/25571/14909>. Acesso em: 19 abr. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.