Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

v. 6, n. 1 (2024)

"EuEuzinhoEudnv": percepções acerca da edição de si em um fluxo híbrido de existência

DOI
https://doi.org/10.22456/2596-0911.141505
Submitted
July 28, 2024
Published
2025-03-14

Abstract

In this article, the artwork “EuEuzinhoEudnv” is the starting point for reflection on the identity construction within and from the contemporary hybrid experience of nowadays individuals, who navigate between dimensions, synchronously accessing material and digital reality through sharing platforms. Thereunto, Leonor Arfuch's methodology is complemented by Pedro Alves da Veiga's studies on digital media art, Claudia Gianetti's considerations on Endoesthetics and Fernando Hernández's arguments on visual culture. It, thus, investigates the transposition of aspects of the composite construction of the self from within the digital territory - where the artist explores the self-fabulated edition of the verb-image of the self - to the material one.

References

  1. ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: Eduerj, 2010.
  2. AGAR, Eileen. Precious Stones. 1936. Técnica mista, 26 x 20,9cm.
  3. ARTHUR, Margareth. A selfie como autorretrato e seus significados. Revistas USP, 2024. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/wp/noticias/a-selfie-como-o-autorretrato-e-seus-significados/. Acesso em: 04 jul. 2024.
  4. CATUNDA, Leda. Camisetas. 1989. Acrílica sobre camisetas, 220 x 190cm.
  5. CATUNDA, Leda. Jardim das Vacas. 1988. Acrílica sobre couro e tela, 146 x 158cm.
  6. ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2024. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo325/assemblage. Acesso em: 04 jul. 2024.
  7. FONSECA, Aline Karen. Collage: a colagem surrealista. Revista Educação - UNG-Ser, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 54–64, 2009. Disponível em: https://revistas.ung.br/index.php/educacao/article/view/462. Acesso em: 04 jul. 2024.
  8. GERCHMAN, Rubens. O Rei do Mau Gosto. 1966. Acrílica, vidro bisoté e asas de borboleta sobre madeira, 200 x 200cm.
  9. GIANNETTI, Claudia. Endoestética. In: GIANNETTI, Claudia. Estética Digital: Sintopia da arte, ciência e a tecnologia. Belo Horizonte: C/Arte, 2006.
  10. GOODNOW, Trischa. The selfie moment: the rhetorical implications of digital self portraiture for culture. In: BENEDEK, András; VESZELSZKI. In the beginning was the image: The omnipresence of pictures: Time, truth, tradition. Peter Lang International Academic Publishers, 201
  11. HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Artmed, 2000.
  12. HESS, Aaron. Selfies| the selfie assemblage. International journal of communication, v. 9, p. 18, 2015.
  13. PRESSE, France. Meta vai identificar imagens criadas por IA no Facebook, Instagram e Threads. G1, 06 fev. de 2024. Disponível em: https://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2024/02/06/meta-vai-identificar-imagens-criadas-por-ia-no-facebook-instagram-e-threads.ghtml. Acesso em: 04 jul. de 2024.
  14. SALLES, Cecília. Redes da criação-a construção da obra de arte. Horizonte, 2016.
  15. VAN DIJCK, José. Digital photography: communication, identity, memory. Visual communication, v. 7, n. 1, p. 57-76, 2008.
  16. VEIGA, Pedro Alves da. O museu de tudo em qualquer parte: arte e cultura digital: interferir e curar. Lisboa: Grácio Editor, 2020.

Downloads

Download data is not yet available.