Teaching of Geography: social representations knowledge in the Diretoria de Ensino de Limeira (SP)

Authors

  • Iara Leme Russo Cury Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
  • José Gilberto de Souza

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-0003.85729

Keywords:

Geography, Teaching, Representation, Teaching training.

Abstract

This paper presents a reflection about the contents prioritized in the development of the curriculum, with data that were collected through the application of a questionnaire to Geography teachers of School Board of Limeira (SP). The research results indicate that there is a reproduction cycle of learning difficulties from the selection of the contents by the teachers. In the text there is a consideration about the instructor representation to the Geography teaching, the complexity of public education reality in the state of São Paulo in the context of the public policy putting the school as a space to the adaption of pedagogical practices that homogenize the teaching, the State has impored parameters and indexes to be reached in the external avaliations, impairing the different learning ways, complying with the aims and concerns externaly determined to its context, unrelated to local realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iara Leme Russo Cury, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)

Bacharel e Licenciada em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp-Rio Claro), Mestre em Geociências e Meio Ambiente, Doutora em Geografia, tese  O vestibular da UNESP: sobre acesso à educação superior e o currículo de geografia na educação básica (2006-2012). No período de 2008 a 2011 colaborou na  pesquisa sobre a violência de jovens nas escolas públicas de Rio Claro,  Departamento de Educação (Unesp - Rio Claro). Area de atuação docente: Geografia educação básica (ensino médio regular, técnico integrado,  educação de jovens e adultos e cursinhos pré vestibulares); ensino superior: método de pesquisa, prática de ensino e estágio supervisionado. Formação e capacitação de professores: Currículo, Cotidiano escolar e violência, Método de Pesquisa. Area de pesquisa: currículo, educação em direitos humanos, acesso e permanencia escolar. Pedagoga com experiência em coordenação pedagógica, atua como Professora EBTT no IFSP, Campus Bragança Paulista.

Published

2018-09-12

How to Cite

CURY, I. L. R.; DE SOUZA, J. G. Teaching of Geography: social representations knowledge in the Diretoria de Ensino de Limeira (SP). Para Onde!?, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 155–162, 2018. DOI: 10.22456/1982-0003.85729. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/paraonde/article/view/85729. Acesso em: 24 jun. 2025.