Escutas etnográficas e práticas de consumo
antropologia aplicada em territórios não acadêmicos
DOI:
https://doi.org/10.22456/1984-1191.147289Keywords:
Antropologia aplicada, Consumo, Escuta etnográfica, Sujeitos periféricos, Práticas de mercadoAbstract
This article draws on the listening to subjects who rarely occupy the center of market strategies: Black, Northeastern, elderly individuals, and young people from Brazilian peripheries. Based on an applied ethnographic approach grounded in active and situated listening, it analyzes how consumption practices intersect with experiences of affection, desire, autonomy, and belonging in structurally marginalized contexts. The research was conducted in a fintech focused on financial inclusion and in forró dance events attended by older adults, exploring how these spaces reveal unique modes of engagement with consumption. Findings suggest that these subjects—often framed as market niches or exceptions—reshape the meanings of consumption and challenge categories such as user, client, or consumer. Ultimately, the article argues that anthropology, by crossing institutional boundaries and operating beyond academia, can act as a critical force of mediation, recognition, and transformation, expanding the reach of research and reaffirming its ethical commitment to complex social experiences.
Downloads
References
BARBOSA, Lívia. Marketing etnográfico: colocando a etnografia em seu devido lugar. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 43, n. 3, p. 69-75, 2003.
BELL, Genevieve. Looking across the Atlantic: using ethnographic methods to make sense of Europe. Intel Technology Journal, [s.l.], Q3, 2001.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro, Graal, 1979.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1970.
MILLER, Daniel. Making love in supermarkets. In: ______. A theory of shopping. Cambridge, Polity Press, 1998.
SANTOS, Carla Cristina Guimarães Queiroz dos. A importância de uma escuta ativa. 2013. Relatório de Estágio (Mestrado em Educação Pré-Escolar) – Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Porto, 2013. Orientadora: Maria Clara Craveiro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 ILUMINURAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC.
O envio dos trabalhos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação para a revista, a qual é filiada ao sistema Creative Commons, atribuição CC BY-NC (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). O autor é integralmente responsável pelo conteúdo do artigo e continua a deter todos os direitos autorais para publicações posteriores do mesmo, devendo, se possível, fazer constar a referência à primeira publicação na revista. Esta não se compromete a devolver as contribuições recebidas.
O(s) autor(es) que submete (m) artigos para publicação na revista Iluminuras são legalmente responsáveis pela garantia de que o trabalho não constitui infração de direitos autorais, isentando a Revista Iluminuras quanto a qualquer falha quanto a essa garantia.