CHILDHOOD, MEDIA, AND CONSUMPTION: AN AUDIOVISUAL CHRONICLE FROM A PHOTOETHNOGRAPHIC EXPERIENCE IN THE SCHOOL CONTEXT

uma crônica audiovisual a partir de experiência fotoetnográfica no território escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1984-1191.145693

Keywords:

Childhood, Media, Consumption, Education, Photoethnography

Abstract

This study investigates the influences of media and consumption on school life and the construction of children's identities, adopting photoethnography as its central methodology. Conducted in a public school in the interior of Brazil, it analyzes visual records of the school environment and engages in dialogues with students to understand how brands, products, and media discourses permeate the educational experience. Additionally, we reflect on the challenges and possibilities of using images in social research, with an emphasis on photography. To this end, we draw on authors such as Mauad (1996), Achutti (1997), Martins (2014), and Rocha and Eckert (2008), exploring photography as an analytical and narrative tool. We also present a theoretical-practical approach to constructing an audiovisual chronicle, highlighting its methodological and communicational potential. The study concludes that the school is not a neutral space but a territory where consumer logic and media interpellations intertwine with pedagogical practices, shaping the ways contemporary children construct their identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alissom Brum, Universidade Feevale

Alissom Brum holds a bachelor's degree in Advertising and Public Relations and is a master's graduate and Ph.D. candidate in Cultural Diversity and Social Inclusion, specializing in languages and technologies, at Universidade Feevale. Since 2014, he has been engaged in developing activities that integrate research and university extension, focusing on the relationship between media, education, and human rights. He is a researcher in the group "Criança na Mídia: Núcleo de Estudos em Comunicação, Educação e Cultura" and the "Research Network on Communication, Childhoods, and Adolescences." Currently, he is conducting studies on the connections between Human Rights Education and Media-Visual Literacy within the school environment, exploring integration possibilities through photography and its technologies.

Saraí Patrícia Schmidt, Feevale University

PhD and Master in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) and graduated in Journalism from the University of Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Professor of the Postgraduate Programs in Cultural Processes and Manifestations and in Cultural Diversity and Social Inclusion at Feevale University. Researcher from Gaúcha (FAPERGS) and CNPq Notice Applied Social Sciences.

References

ACHUTTI, Luis Eduardo R. Fotoetnografia. Porto Alegre: Tomo Editorial, 1997.

ALVES, Rubem. Gaiolas e asas. Folha de S.Paulo, São Paulo, 5 dez. 2001. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/opiniao/fz0512200109.htm. Acesso em: 6 fev. 2025.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro, 2004.

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Elfos, 1995.

BAUMAN, Zygmunt. Vidas Desperdiçadas. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BAUMAN, Zygmunt. Vidas para consumo: A Transformação das Pessoas em Mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DE DIRIGENTES LOJISTAS (CNDL). Consumidor infantil ajuda a movimentar a economia brasileira. Site CNDL, [S.l.], 11 ago. 2021. Disponível em: https://cndl.org.br/varejosa/consumidor-infantil-ajuda-a-movimentar-a-economia-brasileira/ . Acesso em: 5 dez. 2024.

CRÔNICA. In: Dicionário Online de Português. 2025. Disponível em: https://www.dicio.com.br/cronica/. Acesso em: 30 jan. 2025.

DINIZ, Livia Gabriela dos Santos; VEIGA, Adriana Imbriani Marchi. Formas de Ver: A Imagem Fotográfica como Construção Social e Cultural. Revista de Recensões de Comunicação e Cultura, Covilhã, p. 1-10, 2010.

FISCHER, Rosa. O estatuto pedagógico da mídia: uma questão de análise. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 59-80, jul./dez. 1997.

FLORIANI, Michelle; BAHLS, Diego Paiva; LIRA, Aliandra Cristina Mesomo. Mídia, consumo e infância: produção e sujeição dos corpos por adereços e acessórios. Educação em Foco, [S.l.], v. 27, n. 52, p. 1–20, 2024. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7209 . Acesso em: 6 dez. 2024.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

GIROUX, Henry A. Professores como Intelectuais Transformadores. In: GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. p. 157-164.

MARTINS, José de S. Sociologia da Fotografia e da Imagem. 2. ed., 2. reimp. São Paulo: Contexto, 2014.

MAUAD, Ana Maria. Através da imagem: Fotografia e História Interfaces. Tempo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 73-98, 1996.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8. ed. São Paulo: HUCITEC, 2004.

MOMO, Mariangela; COSTA, Marisa Vorraber. Crianças escolares do século XXI: para se pensar uma infância pós-moderna. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 965–991, 2010. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/157.

OLIVEIRA, Danielle Pena de; MACHADO, Laêda Bezerra. Representações sociais de consumo nas práticas escolares: uma análise dos sistemas de comunicação. Revista Eletrônica de Educação, [S.l.], v. 12, n. 3, p. 836–851, 2018. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2189. Acesso em: 6 dez. 2024.

PISANESCHI, Lucilene Schunck Costa. Indústria cultural e reificação: a subjetividade infantil em foco. EccoS – Revista Científica, [S.l.], n. 60, p. e13627, 2022. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13627. Acesso em: 5 dez. 2024.

PORTELLA, Eduardo. Até onde a crônica é literatura. Revista Brasileira, Rio de Janeiro, n. 78, p. 107-110, 2013. Disponível em: https://www.academia.org.br/abl/media/REVISTA%20BRASILEIRA%2078%20-%20A%20CRONICA%20E%20A%20CIDADE.pdf. Acesso em: 6 fev. 2025.

RAMOS, José Mario Ortiz; BUENO, Maria Lucia. Cultura audiovisual e arte contemporânea. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 88-93, jul./set. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/dCbz7fBDzKngHpmMHwjNT5f/?format=html. Acesso em: 6 fev. 2025.

ROCHA, Ana Luiza Carvalho da; ECKERT, Cornelia. Etnografia: saberes e práticas. Iluminuras, Porto Alegre, v. 9, n. 31, mar. 2008.

RODRIGUES, Elisabete Alfeld. Roteiro: o projeto narrativo audiovisual. Revista Mediação, Belo Horizonte, v. 7, n. 6, p. 1-10, jan./jun. 2008. Disponível em: https://revista.fumec.br/index.php/mediacao/article/view/260. Acesso em: 30 jan. 2025.

SANTOS, Adriana Barbosa. Publicação de videoartigos como estratégia para impulsionar o consumo de Ciência. Transinformação, [S.l.], v. 34, 2023. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385. Acesso em: 30 jan. 2025.

SANTOS, Vitória Brito. Condição de ser gente: entre a mídia, a construção das identidades infantis, os direitos humanos e o (não)olhar docente. 2022. Tese (Doutorado em Diversidade Cultural e Inclusão Social) – Universidade Feevale, Novo Hamburgo, 2022.

SARLO, Beatriz. Cenas da Vida Pós-Moderna: Intelectuais, Arte e Videocultura na Argentina. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2013.

SILVA, Hélio R. S. A Situação Etnográfica: andar e ver. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 15, n. 32, p. 172-188, 2009.

SILVA, Marcelo João A. da; ALVES, Maria da Conceição A.; COSTA, Ivoneide de França. Imagem: Uma Abordagem Histórica. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENGENHARIA GRÁFICA NAS ARTES E NO DESENHO – GRAPHICA, 2007, Curitiba. Desafio da era digital: ensino e tecnologia. Curitiba: Departamento de Desenho UFPR, 2007. p. 1-6.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Cia. das Letras, 2004.

STEINBERG, Shirleiy R.; KINCHELOE, Joe L. Cultura Infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

Published

2025-04-26

How to Cite

BRUM, A.; PATRÍCIA SCHMIDT, S. CHILDHOOD, MEDIA, AND CONSUMPTION: AN AUDIOVISUAL CHRONICLE FROM A PHOTOETHNOGRAPHIC EXPERIENCE IN THE SCHOOL CONTEXT: uma crônica audiovisual a partir de experiência fotoetnográfica no território escolar. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 26, n. 70/2, p. 139–170, 2025. DOI: 10.22456/1984-1191.145693. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/145693. Acesso em: 24 jun. 2025.