CHILDHOOD, MEDIA, AND CONSUMPTION: AN AUDIOVISUAL CHRONICLE FROM A PHOTOETHNOGRAPHIC EXPERIENCE IN THE SCHOOL CONTEXT
uma crônica audiovisual a partir de experiência fotoetnográfica no território escolar
DOI:
https://doi.org/10.22456/1984-1191.145693Keywords:
Childhood, Media, Consumption, Education, PhotoethnographyAbstract
This study investigates the influences of media and consumption on school life and the construction of children's identities, adopting photoethnography as its central methodology. Conducted in a public school in the interior of Brazil, it analyzes visual records of the school environment and engages in dialogues with students to understand how brands, products, and media discourses permeate the educational experience. Additionally, we reflect on the challenges and possibilities of using images in social research, with an emphasis on photography. To this end, we draw on authors such as Mauad (1996), Achutti (1997), Martins (2014), and Rocha and Eckert (2008), exploring photography as an analytical and narrative tool. We also present a theoretical-practical approach to constructing an audiovisual chronicle, highlighting its methodological and communicational potential. The study concludes that the school is not a neutral space but a territory where consumer logic and media interpellations intertwine with pedagogical practices, shaping the ways contemporary children construct their identities.
Downloads
References
ACHUTTI, Luis Eduardo R. Fotoetnografia. Porto Alegre: Tomo Editorial, 1997.
ALVES, Rubem. Gaiolas e asas. Folha de S.Paulo, São Paulo, 5 dez. 2001. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/opiniao/fz0512200109.htm. Acesso em: 6 fev. 2025.
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico do cinema. Campinas: Papirus, 2003.
BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro, 2004.
BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Elfos, 1995.
BAUMAN, Zygmunt. Vidas Desperdiçadas. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
BAUMAN, Zygmunt. Vidas para consumo: A Transformação das Pessoas em Mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
CONFEDERAÇÃO NACIONAL DE DIRIGENTES LOJISTAS (CNDL). Consumidor infantil ajuda a movimentar a economia brasileira. Site CNDL, [S.l.], 11 ago. 2021. Disponível em: https://cndl.org.br/varejosa/consumidor-infantil-ajuda-a-movimentar-a-economia-brasileira/ . Acesso em: 5 dez. 2024.
CRÔNICA. In: Dicionário Online de Português. 2025. Disponível em: https://www.dicio.com.br/cronica/. Acesso em: 30 jan. 2025.
DINIZ, Livia Gabriela dos Santos; VEIGA, Adriana Imbriani Marchi. Formas de Ver: A Imagem Fotográfica como Construção Social e Cultural. Revista de Recensões de Comunicação e Cultura, Covilhã, p. 1-10, 2010.
FISCHER, Rosa. O estatuto pedagógico da mídia: uma questão de análise. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 59-80, jul./dez. 1997.
FLORIANI, Michelle; BAHLS, Diego Paiva; LIRA, Aliandra Cristina Mesomo. Mídia, consumo e infância: produção e sujeição dos corpos por adereços e acessórios. Educação em Foco, [S.l.], v. 27, n. 52, p. 1–20, 2024. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7209 . Acesso em: 6 dez. 2024.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
GIROUX, Henry A. Professores como Intelectuais Transformadores. In: GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. p. 157-164.
MARTINS, José de S. Sociologia da Fotografia e da Imagem. 2. ed., 2. reimp. São Paulo: Contexto, 2014.
MAUAD, Ana Maria. Através da imagem: Fotografia e História Interfaces. Tempo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 73-98, 1996.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8. ed. São Paulo: HUCITEC, 2004.
MOMO, Mariangela; COSTA, Marisa Vorraber. Crianças escolares do século XXI: para se pensar uma infância pós-moderna. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 965–991, 2010. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/157.
OLIVEIRA, Danielle Pena de; MACHADO, Laêda Bezerra. Representações sociais de consumo nas práticas escolares: uma análise dos sistemas de comunicação. Revista Eletrônica de Educação, [S.l.], v. 12, n. 3, p. 836–851, 2018. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2189. Acesso em: 6 dez. 2024.
PISANESCHI, Lucilene Schunck Costa. Indústria cultural e reificação: a subjetividade infantil em foco. EccoS – Revista Científica, [S.l.], n. 60, p. e13627, 2022. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13627. Acesso em: 5 dez. 2024.
PORTELLA, Eduardo. Até onde a crônica é literatura. Revista Brasileira, Rio de Janeiro, n. 78, p. 107-110, 2013. Disponível em: https://www.academia.org.br/abl/media/REVISTA%20BRASILEIRA%2078%20-%20A%20CRONICA%20E%20A%20CIDADE.pdf. Acesso em: 6 fev. 2025.
RAMOS, José Mario Ortiz; BUENO, Maria Lucia. Cultura audiovisual e arte contemporânea. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 88-93, jul./set. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/dCbz7fBDzKngHpmMHwjNT5f/?format=html. Acesso em: 6 fev. 2025.
ROCHA, Ana Luiza Carvalho da; ECKERT, Cornelia. Etnografia: saberes e práticas. Iluminuras, Porto Alegre, v. 9, n. 31, mar. 2008.
RODRIGUES, Elisabete Alfeld. Roteiro: o projeto narrativo audiovisual. Revista Mediação, Belo Horizonte, v. 7, n. 6, p. 1-10, jan./jun. 2008. Disponível em: https://revista.fumec.br/index.php/mediacao/article/view/260. Acesso em: 30 jan. 2025.
SANTOS, Adriana Barbosa. Publicação de videoartigos como estratégia para impulsionar o consumo de Ciência. Transinformação, [S.l.], v. 34, 2023. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385. Acesso em: 30 jan. 2025.
SANTOS, Vitória Brito. Condição de ser gente: entre a mídia, a construção das identidades infantis, os direitos humanos e o (não)olhar docente. 2022. Tese (Doutorado em Diversidade Cultural e Inclusão Social) – Universidade Feevale, Novo Hamburgo, 2022.
SARLO, Beatriz. Cenas da Vida Pós-Moderna: Intelectuais, Arte e Videocultura na Argentina. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2013.
SILVA, Hélio R. S. A Situação Etnográfica: andar e ver. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 15, n. 32, p. 172-188, 2009.
SILVA, Marcelo João A. da; ALVES, Maria da Conceição A.; COSTA, Ivoneide de França. Imagem: Uma Abordagem Histórica. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENGENHARIA GRÁFICA NAS ARTES E NO DESENHO – GRAPHICA, 2007, Curitiba. Desafio da era digital: ensino e tecnologia. Curitiba: Departamento de Desenho UFPR, 2007. p. 1-6.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Cia. das Letras, 2004.
STEINBERG, Shirleiy R.; KINCHELOE, Joe L. Cultura Infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ILUMINURAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC.
O envio dos trabalhos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação para a revista, a qual é filiada ao sistema Creative Commons, atribuição CC BY-NC (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). O autor é integralmente responsável pelo conteúdo do artigo e continua a deter todos os direitos autorais para publicações posteriores do mesmo, devendo, se possível, fazer constar a referência à primeira publicação na revista. Esta não se compromete a devolver as contribuições recebidas.
O(s) autor(es) que submete (m) artigos para publicação na revista Iluminuras são legalmente responsáveis pela garantia de que o trabalho não constitui infração de direitos autorais, isentando a Revista Iluminuras quanto a qualquer falha quanto a essa garantia.