Olhares Etnográficos em Movimento:

A Antropologia Audiovisual em Tempos Pós-Modernos – do Analógico ao Digital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1984-1191.145669

Keywords:

Antropologia Audiovisual, Etnofotografia Visual., Tempos Pós-Modernos., Representação Cultural., tecnologias digitais

Abstract

This article addresses the relationship between audiovisual media and the production of ethnophotographic knowledge as an instrument of audiovisual anthropology through the trajectory of the image, which moves from analogue to digital media. This topic has been addressed by several anthropologists, such as Mead and Bateson (1962), Rouch (2003), Pink (2007) and Costa (2018) who used this instrument in the production of knowledge. Therefore, to analyze how this transition in audiovisual anthropology occurred and its methodological relevance considering the ethical and epistemological implications, it was necessary to take a theoretical-qualitative approach based on a bibliographical review. This transition, challenging the traditional approach of anthropology, significantly influenced the new ways for anthropologists to document and build their records of audiovisual narratives, now with a greater protagonism of the communities researched. Finally, in postmodern times, audiovisual tools expand their methodological possibilities in visual ethnography, leaving the domain of anthropologists, enabling people, cultures and societies to document their stories in an audiovisual way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Andréa e CUNHA, Edgar Teodoro da (Org.). Antropologia e imagem. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2006.

BOAS, Franz. The Central Eskimo. Lincoln: University of Nebraska Press, 1898. Disponivel em: https://archive.org/details/centraleskimo00boas. Acesso em 29 dez. 2024.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara: nota sobre a fotografia. Tradução: Júlio Castañon Guimarães. 9ª impressão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 1984.

CAIUBY NOVAES, Sylvia. Imagem, Magia e Imaginação: Desafios ao texto antropológico. In: Maná 14(2): 455-475. São Paulo, 2008.

CAIUBY NOVAES, Sylvia. A Construção de Imagens na Pesquisa de Campo em Antropologia. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 13, n. 31, p.11-29, jul./dez. 2012. DOI: 10.22456/1984-1191.36791. 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/36791. Acesso em: 3 fev. 2025.

CAIUBY NOVAES, Sylvia. Quando os cineastas são índios. Revista de Cinema, São Paulo, 2000.

CLIFFORD, James; MARCUS, George. A escrita da cultura: poética e política da etnografia. Tradução de Maria Claudia Coelho. Rio de Janeiro: Papéis Selvagens/edUFRJ, 2016. 388p

COLLIER JR., John. Antropologia visual: a fotografia como método de pesquisa. São Paulo (SP) Editora Pedagógica e Universitária [EPU] Edusp [Editora da Universidade de São Paulo] [1967] 1973. 208 p.

COLLIER JR., John e COLLIER, Malcolm. Antropologia Visual: Fotografia como Método de Pesquisa. Edição revisada e expandida. Albuquerque, University of New Mexico Press. 1986.

COSTA, Guilherme. Antropologia visual e protagonismo indígena: entre a etnografia e a auto-representação. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 33, n. 97, 2018.

CURNIER, Jean-Paul. Memória de ruínas. Revista Imagens, Campinas: Ed. da Unicamp, n. 3, 1994.

DURKHEIM, Émile. As Regras do Método Sociológico. Tradução: Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes. 2007 - (Coleção tópicos).

EDWARDS, Elizabeth. Anthropology and Photography: A long history of knowledge and affect. New Haven: Yale University Press, 2014. pp. 99-107.

EVANS-PRITCHARD, Edward Evan. Bruxaria, Oráculos e Magia entre os Azande. Tradução: Eduardo Viveiros de Castro. Museu Nacional: UFRJ. 2004 [1937].

MEAD, Margaret; BATESON, Gregory. Balinese character: a photographic analysis. New York: New York Academy of Sciences, 1962. Special publication, v. 2.

NEWHALL, Beaumont. The History of Photography: From 1839 to the Present. New York: Museum of Modern Art, 1982.

PINK, Sarah. Avanços na metodologia visual: uma introdução. Em S. Pink (Ed.) Avanços na metodologia visual: uma introdução (pp. 3-16). Londres: SAGE Publications Ltd, https:// doi. org/10.4135/9781446250921. 2012.

PINK, Sarah. Doing Visual Ethnography. Londres: SAGE Publications, 2007.

ROUCH, Jean. Ciné-Ethnography. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003.

SPENCER, Frank. Some Notes on the Attempt to Apply Photography to Anthropometry during the Second Half of the Nineteenth Century. In Anthropology and Photography 1860-1920. Edited by Elizabeth Edwards, New Haven and London: Yale University Press in association with The Royal Anthropological Institute, London: 1992. pp. 103.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A Inconstância da Alma Selvagem e Outros Ensaios de Antropologia. São Paulo: Cosac Naify. 2002. 528p.

WANG, Caroline; BURRIS, Mary Ann. Photovoice: Concept, Methodology, and Use for Participatory Needs Assessment. Health Education & Behavior, 24(3), 369-387. Los Angeles: Sage Publications, Inc. 1997.

Published

2025-04-26

How to Cite

DA SILVA ABREU, F. Olhares Etnográficos em Movimento: : A Antropologia Audiovisual em Tempos Pós-Modernos – do Analógico ao Digital. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 26, n. 70/2, p. 112–138, 2025. DOI: 10.22456/1984-1191.145669. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/145669. Acesso em: 24 jun. 2025.