Batuque de Nelson:

a arte como território de reconfiguração do tecido social

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1984-1191.145227

Keywords:

art, resistance, dignity, Nelson´s batuque, social structure

Abstract

Nelson Silva's music can be broadly understood and analyzed from the perspective of visuality, the imaginary, the worldview, and collective experience, since they bring about a synesthesia of the terreiro (a sacred space in Afro-Brazilian religions). The affective images of Nelson Silva's Afro-Brazilian batuque reveal the community spirit of an Afro-Mineiro group that has maintained the cultural tradition proposed by their intellectual sorcerer for over 60 years, making them artists with their voices, songs, and allures. Thus, the documentary "Batuque: (en)cantos de luta" (Batuque: songs of struggle) and its field team become another aggregating and participatory element of a network of encounters to tell the stories of the batuque songs. Furthermore, the oneiric experience of an urban cultural quilombo (a community of runaway slaves) recorded in the set of memories and their oral and visual narratives registered in audiovisual and photography, express and reiterate the resistance of an intangible heritage in constant struggle for the symbolic reconfiguration of the social structure of Juiz de Fora.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antônio Carlos Lemos Ferreira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Historiador, pesquisador e poeta. 

References

Agamben, Giorgio. O Reino e a Glória: Para uma Teologia Política. Tradução de Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2009.

Benjamin, Walter. Sobre o conceito de história. Tradução de Jeanne Marie Gagnebin e Luiz Gustavo B. Franco. São Paulo: Boitempo, 2020.

Canclini, Néstor García. Culturas híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Sérgio Lessa. São Paulo: Edusp, 1995.

Deleuze, Gilles. Cinema 1: A Imagem-Movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.

______. Cinema 2: A Imagem-Tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

Gonzalez, Lélia. A categoria político-cultural da amefricanidade. Tempo Brasileiro. Rio de

Janeiro, n.º 92/93.(jan.jun.), p. 69-82.1988.

Hall, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 7. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1996.

p. 7-8.

Landim, Guilherme. Memórias afetivas do Batuque Afro-brasileiro de Nelson Silva. Juiz de

Fora: Museu Murilo Mendes, 2024.

Halbwachs, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

Mbembe, Achille. Crítica da razão negra. Tradução de Maria Carla Correa de Oliveira. São

Paulo: N-1 Edições, 2018.

Mendes, Murilo. Poesias. 2. ed. Rio de Janeiro: Aguilar, 1959.

Munanga, Kabengele. Origens Africanas do Brasil Contemporâneo: Histórias, Línguas,Culturas e Civilizações. São Paulo: Global, 2009.

Nascimento, Beatriz. O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. Revista Cultura Vozes, v. 79, n. 1, p. 47-52, 1985.

Oliveira, Janine Neves de. Os Orfeus da "Aquarela": um estudo sobre a questão racial a partir do batuque afro-brasileiro de Nelson Silva. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016. Disponível em:

https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2480. Acesso em: Março, 2025.

Oliveira, Osvair Antônio de. O Batuque Afro-brasileiro de Nelson Silva. Juiz de Fora: Funalfa, 2003.

Ortiz, Renato. A modernidade intermediária: Globalização e identidade no Brasil. São Paulo: Edusp, 1994.

Rancière, Jacques. O espectador emancipado. Tradução de Sérgio Lessa. São Paulo: Editora 34, 2010.

Sarlo, Beatriz. Modernidade Periférica: Buenos Aires 1920 e 1930. Tradução de Júlio Pimentel Pinto. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

Referencial filmográfico

Landim, Guilherme (Direção). Batuque: (en)cantos de luta. Produção de Coletivo Turvo. 15min. Juiz de Fora, 2024.

Landim, Guilherme (Direção). Batuque: (en)cantos de luta. Produção de Coletivo Turvo. 47min. Juiz de Fora, 2025.

Published

2025-04-26

How to Cite

REZENDE LANDIM, G.; LEMOS FERREIRA, A. C.; MIGUEL NUNES DE MIRANDA ROSSI, V. Batuque de Nelson: : a arte como território de reconfiguração do tecido social . ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 26, n. 70/2, p. 79–111, 2025. DOI: 10.22456/1984-1191.145227. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/145227. Acesso em: 23 jun. 2025.