Nude aesthetics of the disabled persons: a political and anti-normative political analysis
DOI:
https://doi.org/10.22456/1984-1191.135337Keywords:
Body, Scan, Free Citizen, Art, Nudity, Person with DisabilitiesAbstract
In every society, the body has always been in the clutches of powers that impose limits and prohibitions on it. In contemporary times, however, the dispositive for monitoring the body have expanded, aiming to disassemble and reassemble it based on established norms. From this machinery emerges a binary understanding of human corporeality: on one side, the healthy, beautiful, normal, and the efficient; on the other, the sick, ugly, abnormal, and disabled. Given this scenario, it is important that we create an environment in which it is possible to form free citizens who are artists of themselves, who turn their lives into works of. This article reflects on the antinormative nudity of people with disabilities, while trying to answer the following questions: What does it mean to have an abnormal body? Does the disabled person have a body that carries an aesthetic? The answer to these questions will be brought through political philosophy reflections and with my artistic works. I am, hoping to bring the invisible effects that the machinery of governmentality has on the bodies of people with disabilities to the surface of public dialogue while, at the same time, creating a locus that enables the visibility of these same bodies.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Nudities. Trad. Davi Pessoa. California, Stanford University Press, 2011.
ARENDT, Hannah. The Human Condition. Chicago: The University of Chicago Press, 1958.
BUTLER, Judith. "How Bodies Come to Matter: An interview with Judith Butler". Signs: Journal of Women in Culture and Society, v. 23, n. 2, p. 275-286, 1998.
CASTELO BRANCO, Guilherme; Veiga-Neto, Alfredo. Foucault: Filosofia & Política. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault: Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Tradução de Ingrid Muller Xavier. 2. Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
DUARTE, André. Vidas em Rico: crítica do presente em Heidegger, Arendt e Foucault. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FOUCAULT, Michel. Herculine Barbin: o diário de um hermafrodita. Trad. de Irley Franco. Rio de Janeiro: F. Alves, 1982.
FOUCAULT, Michel. Microfíisica do poder. 4. Ed. Organização, Introdução e Revisão Técnica de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2016.
FOUCAULT, Michel. Sujeito e Poder. In: DREYFUS, H. & RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Universitária, 1995.
FOUCAULT, Michel. O Governo de si e dos outros: cursos do Collége de France (1982-1983). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
FOUCAULT, Michel. Os anormais: cursos do Collége de France (1974-1975). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2010b.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Trad. de Raquel Ramalhete. 42. Ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
GILBERT, Ana Cristina Bohrer; KELLERMAN, Paulo. Geografias corporais: dança, corpo e deficiência. Interface (Botucatu). 2020; p.1-28.
IRWIN, L. Rita; DIAS, Belidson (Org.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.
KRISTEVA, Julia. Pouvoirs de l’ horreur: essai sur l’abjection. Paris : Éditions du Seuil, 2015.
MONTEIRO, Rafael. O Nascimento das Tupiniquins – Amapô. Disponível em: https://www.instagram.com/rafaelmmartes/. Acesso em 14 Set. 2020.
MORAES, Daniel. Mão-fenômeno. Disponível em: https://www.instagram.com/danielmoraesss/. Acesso em 14 Set. 2020.
MARQUES, Fernando M. Corpo, género e sexualidade nas artes visuais. Exedra Revista Científica ESEC, 2014, p. 65-72.
MARQUES, Roberta Letícia Pereira. Corpo deseducado: Gênero, performance e política do corpo em poéticas visuais. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Artes Visuais, 2014.
MARQUES, Roberta Letícia Pereira; BERARDO, Rosa Maria. Corpo monstro: estratégias de deseducação do corpo feminino a partir de uma poética visual. Anais do VI Seminário Nacional de Pesquisa em Arte e Cultura Visual Goiânia: UFG, FAV, 2013, p. 539-549.
PASSOS, Fábio. A nudez antinormativa. Disponível em: https://fabiopassos.com/fragmentos. Acesso em 23 Jan. 2022.
RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo. Figuras de Foucault. 3. Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
SANTOS, Adriana. Sem título. Disponível em: https://www.instagram.com/ateliemonstro/. Aces in 14 Set. 2020.
SIEBERS, Tobin. Disability Aesthetics. Michigan: University of Michigan Press, 2010.
SILVA, William da; Blanca, Rosa. Nudez masculina: homoerotismo e artes visuais no Rio Grande do Sul. Revista Seminário de História da Arte. VOLUME 01, Nº 07, 2018, p. 1-21.
TAYLOR, Astra. Examined life: philosophy in the streets. Documentário, 87 min. Canadá, 2008. Judith Butler & Sunaura Taylor. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=k0HZaPkF6qE
TUCHERMAN, Ieda. Breve história do corpo e de seus monstros. Portugal: Vega, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ILUMINURAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC.
O envio dos trabalhos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação para a revista, a qual é filiada ao sistema Creative Commons, atribuição CC BY-NC (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). O autor é integralmente responsável pelo conteúdo do artigo e continua a deter todos os direitos autorais para publicações posteriores do mesmo, devendo, se possível, fazer constar a referência à primeira publicação na revista. Esta não se compromete a devolver as contribuições recebidas.
O(s) autor(es) que submete (m) artigos para publicação na revista Iluminuras são legalmente responsáveis pela garantia de que o trabalho não constitui infração de direitos autorais, isentando a Revista Iluminuras quanto a qualquer falha quanto a essa garantia.