THE VISIBLE AND THE INVISIBLE: THE RELATIONSHIP OF BLIND PEOPLE WITH EXPRESSIONS OF ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1984-1191.134905

Keywords:

Blind, Visual Impairment, Art

Abstract

Visual arts, photography, theater, and dance are some of the expressions highlighted in the invisible and visible itineraries revealed in the narratives of blind individuals. These pathways built up through the senses, imagination, memory, and meanings, which intersect and blend, showcasing ideas about visual arts and presenting the interpretations and ways of acting of people with visual impairments in museums and art workshops—places where communication traditionally relies on the background of the sense of sight. The reports from the research participants lead us to understand that the eyes of blind people are areas of silence. As a result, there is not relation between the ability to see and the sight, but in the other senses of the body that inform them about things and beings through an interface with language, thus constructing the aesthetics of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Simone Moraes de Araújo, Universidade de Pernambuco - UPE

Professora Adjunta da Universidade de Pernambuco. Doutora em Antropologia, atua nas áreas de ensino, pesquisa e extensão com os temas: imagem, imaginário, fotografia, cidade.

References

BACHELARD, Gaston. O direito de sonhar. São Paulo. DIFEL. 1985.

____________. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. São Paulo. Martins Fontes. 1997.

____________O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. 2ª ed. São Paulo. Martins Fontes. 200.

BARTHES, Roland. A câmera clara. Lisboa. 13ª ed. Edições 70. 2015.

BAVCAR, Evgen. Memórias do Brasil. São Paulo. Cosac & Naify. 2003.

DUARTE, Eduardo. O fenômeno antropológico da experiência estética. Texto mineo. Recife. UFPE. 2008.

ECO, Humberto (org). História da beleza. Rio de Janeiro. Record. 2004.

HOUAISS, Antônio. Pequeno dicionário da língua portuguesa. São Paulo. Moderna. 2010.

IAVELBERG, Rosa. O ensino da arte. Disponível em http://www.projetopresente.com.br/revista/rev6_ensino_arte.pdf. Acesso em: 20 nov. 2010.

KELLER, Helen. A história da minha vida. Rio de Janeiro. José Olympo. 2008.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo. Palas Athena. 2001.

MARTINEZ-CONDE. Suzana; MACKNIK. Janelas da mente. In Revista Scientific American. Brasil. Nº 64. p. 40-47. 2007.

MEDEIROS, Maria Beatriz. Aisthesis: estética, educação e comunidades. Chapecó. Argos. 2005.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Textos selecionados. Coleção os Pensadores. São Paulo. Nova Cultural. 1989.

_______________O visível e o invisível. Perspectiva. 2007.

MONTESQUIEU, Charles de Secondat Baron de. O gosto. São Paulo. Iluminuras. 2005.

MORIN, Edgar. O paradigma perdido: a natureza humana. Portugal. Europa-America. 1999.

QUEIROZ, Marcos. O belo e o estético não são só visuais. Disponível em www.bengalalegal.com/obelo.php. Acesso em: 30 out. 2010.

SERRES, Michel. Os cinco sentidos: filosofia dos corpos misturados. Rio de Janeiro. Bertrand Brasil. 2001

Published

2024-02-15

How to Cite

ARAÚJO, Sandra Simone Moraes de. THE VISIBLE AND THE INVISIBLE: THE RELATIONSHIP OF BLIND PEOPLE WITH EXPRESSIONS OF ART. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 24, n. 66, 2024. DOI: 10.22456/1984-1191.134905. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/134905. Acesso em: 28 aug. 2025.