Accessible Poetics: an experience of Theatre Teaching at the Dom Bosco Special Teaching Center

Authors

  • Carlos Alberto Ferreira da Silva Universidade Federal do Acre
  • Valdelei Oliveira da Silva Universidade Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.22456/1984-1191.134896

Keywords:

Accessible Poetics, Accessibility, Performing Arts, Inclusive Education

Abstract

This text aims to present, through an experience report, the Theater Teaching practices developed at the Dom Bosco Special Education Center with students with disabilities in Rio Branco, Acre. The experience is the result of the discipline Stage and Accompaniment in Theater I, present in the Theater Course, of the Federal University of Acre. Thus, the writing proposes to highlight the importance of discussing Accessible Poetics, in order to ensure the access of people with disabilities in theatrical practices, as well as to describe the stages that surround this work, being them, 1- writing from the perspective of Observations on theatrical practices at the Dom Bosco Special Education Centre; 2- the impact of the III Meeting of Performing Arts and Cultural Accessibility: practices and unlearning and their importance in the teaching and learning process; 3- The Regencies: Poetics Accessible in theatrical practices. Therefore, it is proposed with this article, reaffirm the importance and the need for more training in the area of Performing Arts and Inclusive Education, so that future professionals in the area of Theater when accessing the labor market, have had the opportunity to experience experiences in the context of Special/Inclusive Education during the training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alberto Ferreira da Silva, Universidade Federal do Acre

Encenador, performer, ator, produtor teatral e Educador do curso de Artes Cênicas e ABI - Teatro e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Acre. Doutor e Mestre em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UFBA, com Doutorado Sanduíche na Université Sorbonne Nouvelle Paris 3. Graduado em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Ouro Preto. 

Valdelei Oliveira da Silva, Universidade Federal do Acre

Graduando do curso Área Básica de Integração - Teatro em Licenciatura, da Universidade Federal do Acre. Atualmente, realiza pesquisas voltadas para a área da Educação Inclusiva e Artes Cênicas; integra o Grupo Gestos da Floresta.

References

ALVES, Jeferson Fernandes; FERREIRA DA SILVA, Carlos Alberto; BERSELLI, Marcia (Org.). Artes cênicas e acessibilidade cultural contextos de desaprendizagens. 1. ed. Natal: SEDIS-UFRN, 2022.

BARON, Ivan. Guia anticapacitista. E-book, 2023.

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. 10º. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

BOAL, Augusto. Estética do Oprimido. Rio de Janeiro, Fundação Nacional de Artes, 2009.

CENTRO DE ENSINO ESPECIAL DOM BOSCO. Projeto Político Pedagógico. Rio Branco, 2022.

FERNANDES, Ciane. Prefácio - Os (in)visíveis: isto não é um prefácio ou eu não nasci para ser “normal”. In: Artes cênicas e acessibilidade cultural contextos de desaprendizagens. Natal SEDIS-UFRN, 2022.

FERREIRA DA SILVA, Carlos Alberto. Práticas Lúdicas e Pedagógicas: uma abordagem teatral na formação de discentes no curso de Pedagogia da Universidade do Estado da Bahia. REV. TRIANGULO, v. 14, p. 1-21, 2021.

FERREIRA DA SILVA, Carlos Alberto; SILVA Antonia Paula Oliveira da; JESUS, Jamile da Cruz e. O processo criativo de Os dois turrões e Romeu e Julietas com pessoas com deficiência no estado da Bahia: a materialidade e a acessibilidade cultural como abordagem para Abraçar a mudança. In.: Artes cênicas e acessibilidade cultural contextos de desaprendizagens. Natal SEDIS-UFRN, 2022.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Lucena Socorro. Estágio e Docência. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

TEIXEIRA, Jessica. A percepção de si como um ato de criação e acesso. In.: Artes cênicas e acessibilidade cultural contextos de desaprendizagens. Natal SEDIS-UFRN, 2022.

Published

2024-02-15

How to Cite

FERREIRA DA SILVA, C. A.; SILVA, V. O. da. Accessible Poetics: an experience of Theatre Teaching at the Dom Bosco Special Teaching Center. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 24, n. 66, 2024. DOI: 10.22456/1984-1191.134896. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/134896. Acesso em: 9 may. 2025.