Accessible Poetics: an experience of Theatre Teaching at the Dom Bosco Special Teaching Center
DOI:
https://doi.org/10.22456/1984-1191.134896Keywords:
Accessible Poetics, Accessibility, Performing Arts, Inclusive EducationAbstract
This text aims to present, through an experience report, the Theater Teaching practices developed at the Dom Bosco Special Education Center with students with disabilities in Rio Branco, Acre. The experience is the result of the discipline Stage and Accompaniment in Theater I, present in the Theater Course, of the Federal University of Acre. Thus, the writing proposes to highlight the importance of discussing Accessible Poetics, in order to ensure the access of people with disabilities in theatrical practices, as well as to describe the stages that surround this work, being them, 1- writing from the perspective of Observations on theatrical practices at the Dom Bosco Special Education Centre; 2- the impact of the III Meeting of Performing Arts and Cultural Accessibility: practices and unlearning and their importance in the teaching and learning process; 3- The Regencies: Poetics Accessible in theatrical practices. Therefore, it is proposed with this article, reaffirm the importance and the need for more training in the area of Performing Arts and Inclusive Education, so that future professionals in the area of Theater when accessing the labor market, have had the opportunity to experience experiences in the context of Special/Inclusive Education during the training process.
Downloads
References
ALVES, Jeferson Fernandes; FERREIRA DA SILVA, Carlos Alberto; BERSELLI, Marcia (Org.). Artes cênicas e acessibilidade cultural contextos de desaprendizagens. 1. ed. Natal: SEDIS-UFRN, 2022.
BARON, Ivan. Guia anticapacitista. E-book, 2023.
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. 10º. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
BOAL, Augusto. Estética do Oprimido. Rio de Janeiro, Fundação Nacional de Artes, 2009.
CENTRO DE ENSINO ESPECIAL DOM BOSCO. Projeto Político Pedagógico. Rio Branco, 2022.
FERNANDES, Ciane. Prefácio - Os (in)visíveis: isto não é um prefácio ou eu não nasci para ser “normal”. In: Artes cênicas e acessibilidade cultural contextos de desaprendizagens. Natal SEDIS-UFRN, 2022.
FERREIRA DA SILVA, Carlos Alberto. Práticas Lúdicas e Pedagógicas: uma abordagem teatral na formação de discentes no curso de Pedagogia da Universidade do Estado da Bahia. REV. TRIANGULO, v. 14, p. 1-21, 2021.
FERREIRA DA SILVA, Carlos Alberto; SILVA Antonia Paula Oliveira da; JESUS, Jamile da Cruz e. O processo criativo de Os dois turrões e Romeu e Julietas com pessoas com deficiência no estado da Bahia: a materialidade e a acessibilidade cultural como abordagem para Abraçar a mudança. In.: Artes cênicas e acessibilidade cultural contextos de desaprendizagens. Natal SEDIS-UFRN, 2022.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Lucena Socorro. Estágio e Docência. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
TEIXEIRA, Jessica. A percepção de si como um ato de criação e acesso. In.: Artes cênicas e acessibilidade cultural contextos de desaprendizagens. Natal SEDIS-UFRN, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ILUMINURAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC.
O envio dos trabalhos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação para a revista, a qual é filiada ao sistema Creative Commons, atribuição CC BY-NC (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). O autor é integralmente responsável pelo conteúdo do artigo e continua a deter todos os direitos autorais para publicações posteriores do mesmo, devendo, se possível, fazer constar a referência à primeira publicação na revista. Esta não se compromete a devolver as contribuições recebidas.
O(s) autor(es) que submete (m) artigos para publicação na revista Iluminuras são legalmente responsáveis pela garantia de que o trabalho não constitui infração de direitos autorais, isentando a Revista Iluminuras quanto a qualquer falha quanto a essa garantia.