A Tropa de Cera de Vitorino: Os Kanhgág no Paraná nas rotas de cavalos e bois
DOI:
https://doi.org/10.22456/1984-1191.132120Keywords:
Kanhgág, Animais Domesticados, Materialidades Indígenas, História IndígenaAbstract
Intertwining Museology, Archeology and Anthropology, this article discusses a unique set of pieces deposited in the Museu Paranaense (MUPA) collection. It is what we call a troop of humans and animals made in beeswax by a Kanhgág craftsman, Vitorino, in the 1940s. In-depth research allowed not only to reclassify the set in the MUPA collection, but also to complexify the understanding of its trajectory, from the micro-context of its production and collection, to the macro-context of its insertion in the sphere of relations between the Kanhgág in the state of Paraná and the non-indigenous invaders of their territories. Our focus is especially on what these materials tell us about the interactions of the Kanhgág with introduced domesticated animals and with certain artifacts linked to the world of farms (shotguns, harnesses, ties, hats). With this in mind, we explore the multiple narratives of encounters between indigenous and non-indigenous that may emerge from the investigation of materialities, highlighting aspects that are still little discussed in the history of interethnic relations in Brazil.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ILUMINURAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC.
O envio dos trabalhos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação para a revista, a qual é filiada ao sistema Creative Commons, atribuição CC BY-NC (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). O autor é integralmente responsável pelo conteúdo do artigo e continua a deter todos os direitos autorais para publicações posteriores do mesmo, devendo, se possível, fazer constar a referência à primeira publicação na revista. Esta não se compromete a devolver as contribuições recebidas.
O(s) autor(es) que submete (m) artigos para publicação na revista Iluminuras são legalmente responsáveis pela garantia de que o trabalho não constitui infração de direitos autorais, isentando a Revista Iluminuras quanto a qualquer falha quanto a essa garantia.