Aplicação dos Conceitos de Governança na Cadeia de Suprimentos de um Hospital Universitário Application of Governance Concepts in Supply Chain at a University Hospital
DOI:
https://doi.org/10.22491/2357-9730.105958Keywords:
Compras públicas, otimização, governançaAbstract
O tema governança corporativa vem ganhando cada vez mais destaque nas Organizações Públicas, principalmente a governança nas aquisições, pois objetivam agregar valor ao negócio com riscos aceitáveis. O trabalho apresenta um estudo para aprimorar os processos internos da área de Planejamento e Compras em um Hospital Público Universitário, de alta complexidade. As fases de planejamento e compras em uma Instituição hospitalar de grande porte é extremamente desafiadora visto a variabilidade de produtos necessários para o atendimento das demandas assistenciais, e no caso específico, de pesquisa e ensino. O volume de processos e de aquisições geradas ao longo do exercício são inúmeras e há um grande contingente de pessoas envolvidas, de forma multidisciplinar. Esse trabalho se propôs implementar ações concretas que melhoraram a Governança Institucional, com a adoção de estratégias e ferramentas voltadas à efetividade dos processos de aquisição, na assertividade, controle e monitoramento dos riscos, mantendo os padrões de qualidade e segurança da Organização. Resultados importantes foram obtidos como o aumento do percentual de aproveitamento nas licitações e redução do tempo de tramitação dos processos. Para aumentar a transparência e dar maior visibilidade, todas as ações foram realizadas com parcerias importantes e com o uso da web e mídias sociais, dando maior amplitude na divulgação e oportunidades aos fornecedores.
RESUMO EM INGLÊS
The issue of corporate governance is becoming increasingly prominent in public organizations, especially for governors because it intent to add value with acceptable cliffs. The work shows a study to improve the internal processes of the Planning and Purchasing area in a high complexity Public University Hospital. In the planning and purchase phases of a large hospital, it is extremely challenging, given the variability of products needed or attended to meet the demands, and not a specific case, of research and training. The volume of processes and acquisitions generated during a year are numerous and have a large contingent of involved, multidisciplinary. This work aimed to implement specific actions that improved Institutional Governance, with the help of strategies and tools aimed at the effectiveness of two acquisition processes, in the assertiveness, control and monitoring of two cliffs, maintaining the Organization's qualification and safety standards. Important results obtained such as increased percentage of profitability in bids and reduced processing time. To increase transparency and visibility, every action had held with important partnerships and use of the hospital's website and social mideas, giving greater scope to dissemination and opportunities to all suppliers.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).