Urban scar: fragments of social memory in traces of urban art

Authors

Keywords:

Wheatpaste, Urban art, Erasure, Social memory

Abstract

When wandering through the central region of Porto Alegre, in long walks carried out to register wheatpastes created by women, several attempts to erase urban art were also located. This visual essay presents traces of a social and political practice that illustrates the power struggle faced in the symbolic, political, social, economic and cultural fields. The rips of wheatpaste emerge like a scar, like fragments of a tensioned social memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rossana Pires, PPGAV/UFRGS

Pesquisadora e produtora cultural, ativista social, mestranda em Estudos Culturais (EACH/USP) e especialista em Práticas Curatoriais

References

CANCLINI, Nestor García. Como a arte faz sociedade. In.: CANCLINI, Nestor García. A Sociedade sem Relato: Antropologia e Estética da Iminência. São Paulo: Edusp, 2012.

PALLAMIN, Vera M. Arte urbana; São Paulo: Região Central (1945–1998): obras de caráter temporário e permanente. São Paulo: Fapesp, 2000.

__________. Arte urbana como prática crítica. In: Cidade e cultura: esfera pública etransformação urbana. (org.) PALLAMIN M, Vera; (coord.) LUDEMANN, Marina. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

SILVA, Armando. Arte pública e arte urbana. In.: SILVA, Armando. Atmosferas urbanas: grafite, arte pública, nichos estéticos. São Paulo: Edições Sesc SP, 2014.

Published

2023-01-30

How to Cite

Pires, R. . (2023). Urban scar: fragments of social memory in traces of urban art. Fotocronografias, 8(19), 192–209. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/fotocronografias/article/view/129755