Performances of family relationships: the cartoons and the photographic in Rio Grande Do Sul marital representations (1929-1930)
DOI:
https://doi.org/10.22456/1983-201X.40726Keywords:
History, Visual history, Humor, Photography, Revista do GloboAbstract
This paper analyzes the performance of family relationships represented in the visual signs of cartoons – “Bom humor” column – and confronted with the photographs found in 50 editions of the journal from Rio Grande do Sul called Revista do Globo, focusing specific time of the year 1929 to 1930. It is considered the need for an analysis that considers not only the intersection of information between the visual and textual, but also takes into account the status of the image, which may suggest different narratives according to the unique parameters of their communicative way. It therefore contributes to a more refined analysis of culture and society in the past, and these are among the main goals of historical research.
Downloads
References
BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre a significação do cômico. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BOSI, Alfredo. Fenomenologia do olhar. In: NOVAES, Adauto (org.). O olhar. 7.ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2002. p. 65-87.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru: EDUSC, 2004.
CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre certezas e inquietude. Porto Alegre: UFRGS, 2002.
______. Imagens. In: BURGUIÈRE, André. Dicionário das ciências históricas. Rio de Janeiro: Imago, 1993.
CHAUÍ, Marilena. Simulacro e poder. São Paulo: Perseu Abramo, 2006.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. 12.ª ed. Campinas: Papirus, 2009.
KERN, Maria Lúcia Bastos. Imagem manual: pintura e conhecimento. In: FABRIS, Annateresa; KERN, Maria Lúcia Bastos. Imagem e conhecimento. São Paulo: EDUSP, 2006.
KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história com imagens: arte e cultura visual. ArtCultura, Uberlândia, vol. 8, n. 12, p. 97-115, 2006.
KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia: Ateliê Editorial, 2007.
LEITE, Miriam Moreira. Retratos de família: leitura da fotografia histórica. São Paulo: EDUSP, 2001.
______. Texto visual e texto verbal. In: FELDMAN-BIANCO, Bela; LEITE, Miriam Moreira (Org.). Desafios da imagem: fotografia, iconografia e vídeo nas Ciências Sociais. Campinas: Papirus, 1998. p. 37-49.
LIMA, Herman. História da caricatura no Brasil. Vol. 1. Rio de Janeiro: José Olympio, 1963.
LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: PRIORE, Mary Del (org.). História das mulheres no Brasil. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2000, p. 443-481.
MACHADO JÚNIOR, Cláudio de Sá. Fotografias da vida social: identidades e visibilidades nas imagens publicadas na Revista do Globo (Rio Grande do Sul, década de 1930). 290 f. Tese (Doutorado em História) - Programa de Pós-Graduação em História. Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, 2011.
MARIN, Louis. Ler um quadro. Uma carta de Poussin em 1639. In: CHARTIER, Roger (dir.). Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.
MAUAD, Ana Maria. Poses e flagrantes: ensaios sobre história e fotografias. Niterói: EdUFF, 2008.
MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Rumo a uma “história visual”. In: MARTINS, José de Souza; ECKERT, Cornélia; NOVAES, Sylvia Caiuby (org.). O imaginário e o poético nas Ciências Sociais. Bauru: EDUSC, 2005. p. 33-56.
PROPP, Vladimir. Comicidade e riso. São Paulo: Editora Ática, 1992.
REVISTA DO GLOBO. Porto Alegre, n. 1 a 266, jan. 1929 a dez. 1939. Acervo digitalizado e disponível em DVD-ROM.
SANTAELLA, Lúcia. Corpo e comunicação: sintoma de cultura. São Paulo: Paulus, 2004.
SANTOS, Alexandre Ricardo dos. A fotografia e as representações do corpo contido (Porto Alegre 1890-1920). 1997. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 1997.
SENNETT, Richard. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
VILCHES, Lorenzo. Teoría de la imagen periodística. 3.ª ed. Barcelona: Paidós Comunicación, 1997.