Historical sources in the classroom: a possibility for the production of historical knowledge at school?

Authors

  • Flávia Eloisa Caimi

DOI:

https://doi.org/10.22456/1983-201X.7963

Keywords:

History teaching, Historical source, Knowledge production

Abstract

The incorporation and use of historical sources in History classes constitute a guideline of the current discussions at schools and universities. It has been discussed about (1) those sources as possibilities of overcoming the lessons based on tables of contents, and (2) its potentialities as an instrument for the production of historical knowledge in basic education. This study presents the contextualization of the problem by identifying in the old and new school books, as well as in the public policies adopted through the official documents Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) and official program Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), the proposed and accomplished uses of sources as an alternative for the production of historical knowledge in the scope of History teaching at school, finding changes and remaining characteristics found there.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC /SEF, 1998.

________. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional do Livro Didático. Edital de convocação para inscrição no processo de avaliação e seleção de obras didáticas a serem incluídas no guia de livros didáticos para os anos finais do ensino fundamental. PNLD/2008.

________. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos PNLD 2008: História. Brasília: MEC, 2007. (Anos Finais do Ensino Fundamental).

BITTENCOURT, Circe M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

CAIMI, Flávia Eloísa. Aprendendo a ser professor de história. Passo Fundo: Editora Universidade de Passo Fundo, 2008.

FICO, Carlos. Algumas anotações sobre historiografia, teoria e método no Brasil dos anos 1990. In: GUAZELLI, Carlos A.B et al. Questões de teoria e metodologia da história. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2000. p. 27-40.

FONSECA, Thaís Nívia de Lima e. História e ensino de história. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FUNARI, Pedro Paulo. Os historiadores e a cultura material. In: PINSKY, C. B. Fontes históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

GOMES, Ângela de Castro. A reflexão teórico-metodológica dos historiadores brasileiros: contribuições para pensar a nossa história. In: GUAZELLI, Carlos A.B. et al. Questões de teoria e metodologia da história. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2000. p. 19-26.

MATTOS, Selma R. O Brasil em lições: a história como disciplina escolar em Joaquim Manoel de Macedo. Rio de Janeiro: Access, 2000.

OLIVEIRA, M.C.C.; FERRARESI, C.M.; SANTOS, A.P. História em projetos. 8ª série. São Paulo: Editora Ática, 2007.

POMBO, Rocha. Nossa pátria. 79. ed. São Paulo: Companhia Melhoramentos, s/d.

PRATS, Joaquin. Ensinar história no contexto das ciências sociais: princípios básicos. Educar. Curitiba: Editora UFPR, n. esp., p. 191-218, 2006.

RODRIGUES, José Honório. A pesquisa histórica no Brasil. 4. ed. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1982.

SAMARA, Eni de Mesquita; TUPY, Ismênia S. Silveira. História e documento e metodologia de pesquisa. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SERRANO, Jonathas. A Escola Nova. Uma palavra serena, em um debate apaixonado. Rio de Janeiro: Schmidt, 1932, p. 115.

________. Epítome de história universal. 17. ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1937.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. História com Pedagogia: a contribuição da obra de Jonathas Serrano na construção do código disciplinar da História no Brasil. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p.189-211, 2004.

VITÓRIA, J.P.; ADAMI, F. História do Brasil. Primeira série ginasial. São Paulo: Livraria Franscisco Alves; Paulo de Azevedo, 1955.

Published

2009-03-13

How to Cite

Caimi, F. E. (2009). Historical sources in the classroom: a possibility for the production of historical knowledge at school?. Anos 90, 15(28), 129–150. https://doi.org/10.22456/1983-201X.7963

Issue

Section

Dossiê: A História e suas fontes