Comic Transsexuality: autobiographical narrative in the stories of Sasha, a leoa de juba and Alice Pereir
DOI:
https://doi.org/10.22456/1983-201X.110580Keywords:
Comics. Gender Identity. Transsexuality. AutobiographyAbstract
The article examines the graphic production of the comic artists Samie Carvalho, creator of Sasha, a leoa de juba, and Alice Pereira, author of the comics Pequenas Felicidades Trans. The proposal is to point out how such comics were used as an artistic tool to approach and break with stereotypes, taboos and stigmas about transsexuality. It is interesting to point out how, through the exposure of the subjective dilemmas and prejudices experienced and the construction of a self-representation, such narratives compete for space and legitimacy with the hegemonic narratives, while contributing to the formation of a critical and comprehensive thinking about the topics addressedDownloads
References
ABIRACHED, Zena. O Jogo das Andorinhas: morrer, partir, retornar. Campinas: Zarabatana books, 2007.
BECHDEL, Alice. Fun Home: uma tragicomédia em família. SP: Todavia, 2006.
BENTO, Berenice. “Disforia de Gênero: geopolítica de uma categoria psiquiátrica”. Revista Direito e Práxis. vol. 7, n. 15, 2016. p. 496-536.
BERTOLO, Rodrigo. Trans ao Quadrado. Cartunistas desenham a dor e adelicia da transição de gênero. UOL. Disponível em <https://tab.uol.com.br/amp-stories/hq-trans/index.htm> Acesso em: 05 jan. 2020
BOGADO, Maria. Rua. In HOLLANDA, Heloisa B. (org.) Explosão Feminista. Arte, cultura, política e universidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p.23-42
BUTLER, Judith. Desdiagnosticando o Gênero. Physis Revista de Saúde Coletiva. vol. 19, n. 01, 2009. p.95-126.
CARVALHO, Samie. Entrevista. Revista Rosa. 2014. Disponível em: <https://medium.com/revista-rosa-3/samie-carvalho-9c890eb8d8ed>. Acesso em: 05 abr. 2020.
CARVALHO, Samie. Sasha, a leoa de juba. Disponível em: <http://sashathelioness.blogspot.com/>. Acesso em: 03 mai. 2020
CASTELLS, Manuel. O Poder da Identidade. vol. 2. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CERTEAU, M. La Toma de la Palabra y Otros Escritos Politicos. Universidad Iberoamericana. Instituto Tecnológico Y de Estudios Superiores do Occidente. Serie Historia y Grafia 2. 1995.
COAN, Samanta. Desenhando Gênero. Quadrinistas trans conquistam espaço e mobilizam novas representações. Risca!#1 Memória e Política das Mulheres nos Quadrinhos. Novembro. 2015.
COLLINS, Patricia Hill. Em Direção a uma Nova Visão: raça, classe e gênero como categorias de análise e conexão. In: MORENO, Renata. Reflexões e práticas de transformação feminista. São Paulo: Cadernos Sempreviva, 2015. cap. 1, p. 13-42.
COSTA, Cristiane. Rede. In HOLLANDA, Heloisa B. (org.) Explosão Feminista. Arte, cultura, política e universidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p.43-60
CRUMB, Aline K. Need More Love. Reino Unido: Spruce, 2007
CRUMB, Robert. My First LSD Trip. It, 14 June, 1973
DUQUE-ESTRADA, Elizabeth M. Devires Autobiográficos: a atualidade da escrita de si. Rio de Janeiro: NAU/Editora PUC-Rio, 2009.
EISNER, Will. Um Contrato com Deus e outras Historias de Cortiço. SP: Brasiliense, 1978.
FREITAS, Hyndara. 'Transistorizada' usa humor para falar sobre transição de gênero e universo trans. Disponível em: <https://emais.estadao.com.br/noticias/comportamento,transistorizada-usa-humor-para-falar-sobre-transicao-de-genero-e-universo-trans,10000093528>. Acesso em: 30 mar. 2020.
GREEN, Justin. Binky Brown meets The Holy Virgin Mary. São Francisco: McSweeney's Books, 1972.
HUTCHEON, Linda. Teoria e Política da Ironia. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2000.
LAURETIS, Teresa de. A Tecnologia de Gênero. In HOLLANDA, Heloísa B. (org.) Pensamento Feminista. Conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo. 2019. p.121-155
MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em Análise do Discurso. São Paulo: Pontes/Unicamp, 1993.
MARTINS, Alexandr@. Muriel/Hugo. Personagens Trans (viados). 2010. Disponível em: <https://culturavisualqueer.wordpress.com/2010/07/25/murielhugo-personagens-transviados/> Acesso em: 30 mar. 2020.
MERCIER, J-P. Autobiographie et bande dessinée. Cahiers RITM. vol. 20, 1999. p. 157-165
NOBREGA FILHO, Emanoel R. G. História das Multiplicidades Travestis em Muriel Total, de Laerte Coutinho: cartografias discursivas da estética de si por um devir transgênero. Tese (Doutorado), Programa de Pós-graduação em Letras: Universidade Federal da Paraíba, 2016.
OLIVEIRA, Alessandra M. D. Narrativas Transviadas: Silenciamento, Colonialismo Jurídico e a Busca Por Ancestralidade Travesti. In Mortari, C.; Wittmann, L. T. (orgs). Diálogos Sensíveis. Produção e circulação de saberes diversos. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2020. p. 369-386 (Selo Nyota).
OLIVEIRA, Selma R. N. Mulher ao Quadrado. As representações femininas nos quadrinhos norte-americanos: permanências e ressonâncias (1895-1990). Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007.
PEREIRA, Alice. Pequenas Felicidades Trans. Rio de Janeiro: Edição da Autora, 2019.
RAGO, Margareth. Escrita de Si, Parresia e Feminismos. In VEIGA-NETO, A.CASTELO BRANCO, G. (orgs). Foucault, Filosofia e Política. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. p. 251-267.
RAGO, Margareth. A Aventura de Contar-se. Feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Ed. Unicamp, 2013.
SATRAPI, Marjane. Persépolis. SP: Quadrinhos na Cia, 2007.
SCOTT, Joan W. A Invisibilidade da Experiência. Projeto. História, vol. 16, fev, 1998. p. 297-325.
SPIEGELMAN, Art. Maus, graphic novel. New York: Pantheon Books, 1986.
VATTIMO, G. A sociedade transparente. Coleção Antropos, Lisboa, Portugal: Relógio D’Água Editores, 1992.