Cabra Marcado para Morrer: a film between history and memory

Authors

  • Roberto Abdala Junior Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.22456/1983-201X.61488

Keywords:

Didactics of history, History and audiovisual narratives, Dictatorship

Abstract

This paper is a research about the movie Cabra marcado para morrer (1984), the Brazilian filmmaker Eduardo Coutinho. The paper explores some possibilities to grasp the impact of the work at the time it goes public. It is a historiographical research study, taking the Didactic of History (RÜSEN) as a theoretical paradigm and use theories of Vygotsky, Bakhtin and Williams in an articulated manner to demonstrate how many of the procedures employed by the filmmaker are similar to those employed by historians. Thus, we investigated the possibilities to apprehend the relationships that the film set with the historical culture of the 1980s and as narrative can be considered a work "between memory and history," approaching an audiovisual writing of history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Abdala Junior, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutorou-se pelo programa de pós-graduação em História da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG / 2009). A investigação enfocou as memórias/cultura histórica sobre a ditadura civil-militar nos anos 1980, considerando o papel desempenhado pela televisão, empregando a teleficção como fonte histórica.

Graduado em História (2000), concluiu o mestrado em Educação (2003), com ênfase nos processos de construção de conhecimentos históricos mediados por filme, ambos pela UFMG.

Pesquisa atualmente relações entre mídias audiovisuais e história/História, Didática da História e os Usos públicos da história.

Coordena o NUH Núcleo de pesquisas e experimentações sobre os usos públicos da história/História vinculado à Faculdade de História da UFG.

Universidade Federal de GoiásProfessor da Faculdade de HistóriaLeciona na Graduação em História e nos Programas de Pós-Graduação em História e em Performances Culturais 

References

BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1997.

______. Gêneros do discurso. In: ______. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru: EDUSC, 2004.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1996.

DARTON, Robert. Cinema: Danton e o duplo sentido. In: . O Beijo de Lamourette: Mídia, cultura e revolução. São Paulo: Cia. Das Letras, 1990. p. 51-53.

DAVIS, Nathalie Z. O retorno de Martin Guerre. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

DREIFUSS, Réne A. 1964, a conquista do estado: ação política, poder e golpe de classe. Petrópolis: Vozes, 1981.

FERRO, Marc. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

FICO, Carlos. Além do golpe: versões e controvérsias sobre 1964 e a ditadura militar. Rio de Janeiro: Record, 2004.

GAUTIER, Guy, O documentário: um outro cinema. Campinas, SP: Papirus, 2011.

GINZBURG, Carlo. Sinais. In: ______. Mitos, Emblemas e Sinais. São Paulo: Cia das Letras, 1989. p. 143-179.

LE GOFF, Jacques. Uma vida para a história. São Paulo: Unesp, 1997.

MORETTIN, Eduardo V. O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 38, p. 11-42, 2003.

NAPOLITANO, Marcos. A arte engajada e seus públicos (1955/1968). Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 28, 2001, p. 103-124.

______. Nunca é cedo para se fazer história: o documentário Jango, de Silvio Tendler. In: MORETTIN et al. História e documentário. (Org.). FGV: Rio de Janeiro, 2012, p. 152-178.

NÓVOA, Jorge; FRESSATO, Soleni B.; FEIGELSON, Cristian (Org.). Cinematógrafo: um olhar sobre a história. Salvador; São Paulo: EDUFUBA; Editora UNESP, 2009.

REIS Fª., Daniel A. Ditadura e sociedade: as reconstruções da memória. In: REIS Fª., Daniel A.; RIDENTI, Marcelo; MOTTA, Rodrigo P. S. (Org.). O golpe e a ditadura militar: 40 anos depois (1964-2004). Bauru: Edusc, 2004, p. 29-52.

RIDENTI, Marcelo. Artistas e intelectuais no Brasil pós-1960. Tempo Social: revista de sociologia da USP, São Paulo, ano 1, v. 17, jun. 2005, p. 81-110.

______. Em busca do povo brasileiro. Rio de Janeiro: Record, 2000.

ROSENSTONE, Robert A. A história nos filmes, os filmes na história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica. Teoria da História I: fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

______. Reconstrução do passado. Teoria da História II: os princípios da pesquisa histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007a.

______. História Viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007b.

SCHVARZMAN, Sheila. Construindo a história na televisão: Marc Ferro e os Cinejornais em Histoire Parallèle. Revista Tempo, Niterói, v. 20, 2014. [Epub]: 30 jan. 2015.

SKIDMORE, Thomas. Brasil: de Castelo a Tancredo, 1964 a 1985. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

STAM, Robert. Bakhtin: da teoria literária à cultura de massa. São Paulo: Ática, 1992.

STAM, Robert; SHOHAT, Ella. Critica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

VIGOTSKI, Lev S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

______. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

WERTSCH, James V. Voces de la mente. Madrid: Visor Distribuciones S/A, 1993.

______. Voices of Collective Remembering. Cambridge: Cambridge University Press,

WILLIAMS, Raymond. La larga revolución. Tradução Horacio Pons. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.

______. Literatura e marxismo. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979 [1971].

Published

2017-10-09

How to Cite

Junior, R. A. (2017). Cabra Marcado para Morrer: a film between history and memory. Anos 90, 24(45), 267–292. https://doi.org/10.22456/1983-201X.61488

Issue

Section

Articles