What does a History teacher need to know? Un analysis of the profiles of graduates of undergraduate courses in History in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1983-201X.123735

Abstract

This article expands the reflections on the knowledge presented as necessary for the exercise of teaching History in Basic Education. Specifically, it aims to analyze how the profiles of graduates identified in the Pedagogical Political Projects (PPP) of the degree courses in History present the domains related to learning, school and students of Basic Education. As a methodological option, quantitative procedures are used to identify and map the 27 PPPs of the federal universities that make up the sample. Then proceed to the qualitative analysis of the cataloged data composing tables for each region of the country. The analyzes point out that there is a considerable diversity of domains identified in the alumni profiles, with emphasis on theoretical and historiographical knowledge and little recurrence of those linked to learning, school and students of Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erinaldo Vicente Cavalcanti, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Licenciado em História pela Universidade de Pernambuco, Mestre e Doutor pela Linha de Pesquisa Cultura e Memória do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Pernambuco, com Estágio Doutoral (PDSE/Capes) pela Universidad General San Martin em Buenos Aires, Argentina. É autor de vários livros e artigos acadêmicos publicados em revista especializadas no Brasil e no exterior. Coordena o grupo de pesquisa Interpretação do Tempo: ensino, memória, narrativa e política (iTemnpo/CNPq),  atua principalmente nos seguintes temas: Teoria; Ditadura Militar; Ensino de História, Livro Didático e Formação Docente. É parecerista de revistas especializadas como a Revista História Hoje (ANPUH-Brasil), foi diretor da Regional Norte de História Oral (2018-2020), diretor de Pós-Graduação da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa, 2018-2020). É professor da Faculdade de História da UFPA e do PPGHIST/Unifesspa.

Published

2024-05-01

How to Cite

Cavalcanti, E. V. (2024). What does a History teacher need to know? Un analysis of the profiles of graduates of undergraduate courses in History in Brazil. Anos 90, 31, e2024001. https://doi.org/10.22456/1983-201X.123735

Issue

Section

Articles