CAMINHOS DA (CO)REFLEXÃO, DA (CO)ATUAÇÃO E DA DA ESCRITA EM COAUTORIA

RESSONÂNCIAS ANCESTRAIS PARA UMA APRENDIZAGEM SIMBÓLICA-SENSÍVEL

Authors

Abstract

The presence of indigenous academics in universities has prompted action and reflection. We emphasize the importance of positive encounters – indigenous and non-indigenous –, aiming for an academy that embraces diversity. Drawing from the Kaingang people’s origin narrative, we developed the Vãfy methodology, inspired by their artistic and cultural weaving, which contemplates opposition and complementarity. Through co-authorship and co-action, we build reflections and learning experiences that flourish in educational settings, especially through extension activities. Nonetheless, we realize that there is still a long way to go to achieve harmonious coexistence, such an urgent issue in the times we live in.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Onorio Isaías de Moura, UNISC - UFRGS

Possui graduação em Comunicação Social: Relações Públicas pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA (2017). Mestre em Educação no Programa de Pós Graduação, PPGedu -- Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC. Doutorando em Educação pela mesma instituição; doutorando em Letras (UFRGS). Área de atuação: Formação de Professores, Educação Ameríndia e Interculturalidade. Participa do grupo de pesquisa PEABIRU: educação ameríndia e interculturalidade.

Published

2024-08-31

How to Cite

GRAEFF WERNZ, M. C.; ISAÍAS DE MOURA, O. CAMINHOS DA (CO)REFLEXÃO, DA (CO)ATUAÇÃO E DA DA ESCRITA EM COAUTORIA: RESSONÂNCIAS ANCESTRAIS PARA UMA APRENDIZAGEM SIMBÓLICA-SENSÍVEL. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 202–217, 2024. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EspacoAmerindio/article/view/141016. Acesso em: 13 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ