The public and the private in the formulation of higher education evaluation policies in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.137613Keywords:
Educational Policies, Assessment of higher education, Public and privateAbstract
The aim of this article is to understand the participation of private actors in the formulation of higher education evaluation policies based on the analysis of events held by private IES associations, as well as their participation in the Ministry of Education's Working Group, between 2007 and 2023. Eighty-six (86) events related to higher education evaluation were mapped which, given the public they bring together, can be characterized as a window of opportunity, in Kingdon's (2003) sense, for the private sector to become involved in the public sector. The definition of public and private is anchored in Cury's (2006) conceptualization and starts from the theoretical debate already established by Cunha (1989), Cury (1988,1992), Rocha (1992), Amaral (2003), Leher (2001), Lombardi, Jacomeli and Silva (2003), Pinheiro (2001), Saviani (2007) and Sampaio (2015). The results, based on the evidence shown in the text, point to a closer relationship between the public and the private in a system of correlation, where private actors organize themselves into pressure groups that present their agendas at events with the participation of government actors who, in turn, share their technical and informational expertise.
Downloads
References
AMARAL, Nelson Cardoso. Financiamento da Educação Superior – Estado x Mercado. São Paulo: Cortez; Piracicaba, SP: UNIMEP, 2003.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE MANTENEDORAS DA EDUCAÇÃO SUPERIOR (ABMES). Aspectos regulatórios, avaliativos e de expansão de cursos de medicina no Brasil. Brasília, DF, 2021. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/documentos/AspectosRegulatoriosMedicina.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE MANTENEDORAS DA EDUCAÇÃO SUPERIOR (ABMES). Como a regulação da educação superior pode se tornar mais inovadora? Brasília, DF, 2022. Disponível em: https://abmes.org.br/eventos/detalhe/980/como-a-regulacao-do- ensino-superior-pode-se-tornar-mais-inovadora-. Acesso em: 15 jun. 2023.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE MANTENEDORAS DA EDUCAÇÃO SUPERIOR (ABMES). Diálogo com a SERES. Brasília, DF, 2023. Disponível em: https://abmes.org.br/eventos/detalhe/1010/dialogo-com-a-seres-mec. Acesso em 15 jun. 2023.
BARREYRO, Gladys Barreyro. De exames, rankings e mídia. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 13, n. 3, p. 863-868, nov. 2008. Disponível em: scielo.br/j/aval/a/qXYXfm3tM5YrVFDRYQDxXhN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2023.
BAUMGARTNER, Frank; JONES, Bryan. Policy Dynamics. Chicago: University of Chicago Press, 2002.
BERTOLIN, Júlio César Godoy. A transformação do SINAES: da proposta emancipatória à lei híbrida. Avaliação, Campinas, v. 9, n. 4, p. 67-76, jun. 2004. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/aval/v09n04/v09n04a06.pdf. Acesso em: 3 mar. 2025.
BORGES, Regilson Maciel. Avaliação e qualidade da Educação Superior: Experiências pioneiras de avaliação desenvolvidas por universidades brasileiras. In: Colóquios de Políticas e Gestão da Educação, 2023, Sorocaba. Anais [...]. Sorocaba: Universidade Federal de são Carlos, 2023. Diponível em: https://www.anaiscpge.ufscar.br/index.php/CPGE/article/view/1126/1323. Acesso em: 10 dez. 2023.
BRASIL. Lei 9.131, de 24 de novembro de 1995. Altera dispositivos da Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: edição extra, Poder Executivo, Brasília, DF, 25 nov. 1995. Diponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9131.htm. Acesso em: 3 mar. 2025.
BRASIL. Portaria Normativa, nº 4, de 5 de agosto de 2008. Regulamenta a aplicação do conceito preliminar de cursos superiores, para fins dos processos de renovação de reconhecimento respectivos, no âmbito do ciclo avaliativo do SINAES instaurado pela Portaria Normativa nº 1, de 2007. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: Seção 1, Poder Executivo, Brasília, DF, 06 ago. 2008a. Diponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/documentos-pdf/670-sesu-port-04-2008-pdf. Acesso em: 3 mar. 2025.
BRASIL. Portaria Normativa, nº 12, de 5 de setembro de 2008. Institui o Índice Geral de Cursos da Instituição de Educação Superior (IGC). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: Seção 1, Poder Executivo, Brasília, DF, 08 set. 2008b. Diponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/38/portaria-normativa-n.-12. Acesso em: 3 mar. 2025.
BRASIL. Lei 10. 861, de 14 de Abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 15 abr. 2004. Diponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Lei/L10.861.htm. Acesso em: 3 mar. 2025.
BRASIL. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA). Evolução do acesso de jovens à Educação Superior no Brasil. Brasília, DF: IPEA, 2014. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/3021/1/TD_1950.pdf. Acesso em: 18 jun. 2023.
BRASIL. Portaria SERES nº 747, de 5 de julho de 2022. Dispõe sobre o Grupo de Trabalho de que trata a Portaria MEC nº328, de 5 de abril de 2018. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: Seção 2 Poder Executivo, Brasília, DF, 7 jul. 2022. Diponível em: https://lcpseducacional.com.br/seres-define-as-regras-do-grupo-de-trabalho-que-tratara-da-politica-de-formacao-medica-e-as-acoes-regulatorias-do-mec-para-a-autorizacao-de-novos-cursos-de-medicina/. Acesso em: 3 mar. 2025.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estat isticas_censo_da_educacao_superior_2021.pdf. Acesso em: 18 jun. 2023.
CAPELLA, Ana Cláudia. Formulação de Políticas Públicas. Brasília: ENAP, 2018.
CUNHA, Luiz Antonio (org.). Escola Pública, Escola Particular. 3. ed. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1989.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Ideologia e Educação Brasileira: católicos e liberais - 1930-1935. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1988.
CURY, Carlos Roberto Jamil. O público e o privado na educação brasileira contemporânea: posições e tendências. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 81, p. 33-44, mai. 1992. Diponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/988/998. Acesso em: 3 mar. 2025.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A educação escolar no Brasil: o público e o privado. Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, RJ, v. 4, n. 1, mar. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-77462006000100009. Acesso em: 18 jun. 2023.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação e transformações da educação brasileira (1995 – 2009): do Provão ao SINAES. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 15, n. 1, p. 195-224, mar. 2010. Diponível em: scielo.br/j/aval/a/SkVnKQhDyk6fkNngwvZq44c/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 mar. 2025.
FRANCO, Sérgio Roberto Kieling. O Sinaes e a expansão do ensino superior privado. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 9, n. 2, p. 67-78, 2022. Diponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/7267#:~:text=A%20cria%C3%A7%C3%A3o%20do%20Sistema%20Nacional%20de%20Avalia%C3%A7%C3%A3o%20da,a%20expans%C3%A3o%20da%20oferta%20de%20educa%C3%A7%C3%A3o%20superior%20privada. Acesso em: 3 mar. 2025.
FREIRE, Alessandro; VIANA, Rafael; PALOTTI, Pedro. Influência sobre o processo decisório: o que explica o protagonismo da burocracia federal de médio escalão? In: CAVALCANTE, Pedro; LOTTA, Gabriela. Burocracia de médio escalão: perfil, trajetória e atuação. Brasília: ENAP, 2015, p. 91-114.
KINGDON, John Wells. Agendas, alternativas and public policies. University of Michigan, New York: Longan, 2003.
LEHER, Roberto. Projetos e modelos de autonomia e privatização das universidades públicas. In: GENTILI, Pablo ( Org.). Universidade na penumbra: neoliberalismo e reestruturação universitária. São Paulo: Cortez, 2001.
LIMANA, Amir. Desfazendo mitos: o que estão fazendo com o SINAES. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 13, n. 3, p. 869-873, nov. 2008. Disponível em: scielo.br/j/aval/a/PRvYh7FhbhnrXMDwxYFwSKS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 mar. 2025.
LOMBARDI, José Claudinei.; JACOMELI, Mara Regina.; SILVA, Tânia Mara da. O público e o privado na história da educação brasileira – concepções e práticas educativas. São Paulo: Autores Associados, 2003.
MACEDO, Marconi Neves; ARAUJO, Maria Arlete Duarte de. A influência dos organismos internacionais na avaliação da educação superior brasileira. Revista Brasileira de Educação, v.27, 2022. Disponível em: scielo.br/j/rbedu/a/ZLmqWfbLPjKXrR6XstVvNCS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 mar. 2025.
MENDES, Rosana Maria; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. A análise de conteúdo como uma metodologia. Cadernos de pesquisa, v. 47, n. 165, p. 1044-1066, jul/set. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/ttbmyGkhjNF3Rn8XNQ5X3mC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 mar. 2025.
NEWMAN, Janet; CLARKE, John. Gerencialismo. Educ. Real., Porto Alegre, v. 37, n.2, p. 353-381, maio/ago. 2012. Disponível em: scielo.br/j/edreal/a/D9rWCZq8yqtBmtCTQSCjnPk/?format=pdf. Acesso em: 3 mar. 2025.
PINHEIRO, Maria Francisca. O Público e o Privado na Educação: Um Conflito fora de Moda? In: FÁVERO, Osmar. A educação nas constituintes brasileiras (1823 a 1988). São Paulo: Autores Associados, 2001.
ROBERTSON, Susan; VERGER, Antoni. A origem das parcerias público-privada na governança global da educação. Educ.soc., Campinas, v.33, n.121, p.1133-1156, out/dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/J4LqqtJBmwML9cR4dg8p65L/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 mar. 2025.
ROCHA, Marlos B. Mendes da. O público e o privado no ensino: para uma análise do período 1930-1945. Educação em Revista. Belo Horizonte, n. 16, p. 18-22, dez. 1992. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44799/36834. Acesso em: 3 março 2025.
ROTHEN, José Carlos. O ensino superior e a Nova Gestão Pública: aproximações do caso brasileiro com o francês. Revista Eletrônica de Educação, v.13, n.3, p.970-995, set/dez. 2019. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3549/888. Acesso em: 3 mar. 2025.
SAMPAIO, Helena. O setor privado de ensino superior no Brasil: continuidades e transformações. Ensino Superior Unicamp, v. Ano 2, p. 28-43, 2011. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/edicoes/ed04_outubro2011/05_ARTIGO_PRINCIPAL.pdf. Acesso em: 3 mar. 2025.
SAMPAIO, Helena. Novas dinâmicas no ensino superior no Brasil: o público e o privado. In: Democratização da Educação Superior no Brasil: Novas dinâmicas, dilemas e aprendizados. Cadernos do GEA, n.7, p. 8-25, jan.-jun. 2015. Disponível em: https://flacso.org.br/files/2016/06/caderno_gea_n7_digitalfinal.pdf. Acesso em: 3 mar. 2025.
SANTOS, Margareth Guerra dos. As redes de agências de avaliação da qualidade e acreditação da educação superior na América Latina: RANA e RIACES. 2010. 140 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em:< http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/21857/000738810.pdf?sequence=1>. Acesso em: 10 dez. 2023.
SAVIANI, Demerval. Os desafios da educação pública na sociedade de classes. In: Orso, P. (Org.). Educação, sociedade de classes e reformas universitárias. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
SINDICATO DAS ENTIDADES MANTENEDORAS DE ENSINO SUPERIOR DO ESTADO DE SÃO PAULO (SEMESP). Quem somos? Excelência a serviço do ensino superior. São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.semesp.org.br/quem-somos/. Acesso em: 15 jun. 2023.
WANDERCIL, Marco; CALDERÓN, Adolfo Ignácio; MARTINS, Edivaldo Camarotti; FERREIRA, Tânia Aparecida. Rankings acadêmicos: um panorama da Educação Superior brasileira. In: CALDERÓN, Adolfo Ignácio; WANDERCIL, Marco; MARTINS, Edivaldo Camarotti. (org.). Rankings acadêmicos e governança universitária no espaço do ensino superior de língua portuguesa: Angola, Cabo Verde, Macau, Moçambique, Portugal e Brasil. Brasília: Anpae, 2019. P. 144-163. Disponível em: https://1library.org/article/rankings-acad%C3%AAmicos-um-panorama-da-educa%C3%A7%C3%A3o-superior-brasileira.yro0e7oy. Acesso em: 3 mar. 2025.
WORKMAN, S., JONES, B., JOCHIM, A. Information Processing and Policy Dynamics. Policy Studies Journal, n. 37, p. 75 -92, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/227880060_Information_Processing_and_Policy_Dynamics. Acesso em: 3 mar. 2025.
ZANDAVALLI, Carla Busato. Avaliação da Educação Superior no Brasil: Os antecedentes históricos do Sinaes. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v.14, n. 2, p.385-438. 2009. Disponível em: scielo.br/j/aval/a/yD4cHVXpdYySy6wgbzTJ3yn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 mar. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.