The public and the private in the formulation of higher education evaluation policies in Brazil

Authors

  • Júlia Carvalhaes Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação, Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social; Faculdade de Saúde Santa Casa BH, Belo Horizonte, MG, Brasil. juliafac@hotmail.com https://orcid.org/0000-0002-8604-9184
  • Rosimar de Fátima Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Grupo de Pesquisa Política e Administração dos Sistemas Educacionais (GruPASE), Linha de Pesquisa Políticas Públicas de Educação, Belo Horizonte, MG, Brasil. rosimarfoliveira@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-2212-4018

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.137613

Keywords:

Educational Policies, Assessment of higher education, Public and private

Abstract

The aim of this article is to understand the participation of private actors in the formulation of higher education evaluation policies based on the analysis of events held by private IES associations, as well as their participation in the Ministry of Education's Working Group, between 2007 and 2023. Eighty-six (86) events related to higher education evaluation were mapped which, given the public they bring together, can be characterized as a window of opportunity, in Kingdon's (2003) sense, for the private sector to become involved in the public sector. The definition of public and private is anchored in Cury's (2006) conceptualization and starts from the theoretical debate already established by Cunha (1989), Cury (1988,1992), Rocha (1992), Amaral (2003), Leher (2001), Lombardi, Jacomeli and Silva (2003), Pinheiro (2001), Saviani (2007) and Sampaio (2015). The results, based on the evidence shown in the text, point to a closer relationship between the public and the private in a system of correlation, where private actors organize themselves into pressure groups that present their agendas at events with the participation of government actors who, in turn, share their technical and informational expertise.

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Author Biographies

Júlia Carvalhaes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação, Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social; Faculdade de Saúde Santa Casa BH, Belo Horizonte, MG, Brasil. juliafac@hotmail.com

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2023). Graduada em Ciências Biológicas, pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2011). Graduada em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (2018). Especialista em Auditoria em Saúde e Gestão da Qualidade, pela Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais (2013). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2018). Procuradora Educacional Institucional e Coordenadora da Secretaria Acadêmica da Faculdade de Saúde Santa Casa BH.

Rosimar de Fátima Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Grupo de Pesquisa Política e Administração dos Sistemas Educacionais (GruPASE), Linha de Pesquisa Políticas Públicas de Educação, Belo Horizonte, MG, Brasil. rosimarfoliveira@gmail.com

Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde atua no Programa de Pós-Graduação em Educação Conhecimento e Inclusão Social, Linha de Pesquisa Políticas Públicas de Educação. Coordena o Grupo de Pesquisa Política e Administração de Sistemas Educacionais. Possui pós-doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e graduação em Ciências Sociais (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

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Published

2025-04-15

How to Cite

Carvalhaes, J., & de Fátima Oliveira, R. (2025). The public and the private in the formulation of higher education evaluation policies in Brazil. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.137613