Climate change and the role of universities: the potential of land-based teacher education and agroecology

THE POTENTIAL OF LAND-BASED TEACHER EDUCATION AND AGROECOLOGY

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol38n002022.122906

Resumo

This article provides a critical reflection on climate change in contemporary times, addressing the responses made by universities through land-based teacher education courses with a agroecology approach. It draws on historical dialectical materialism, with reference to land-based higher education and the Transforming Universities for a Changing Climate project. Significant possibilities are identified for the critical development of educators with an understanding of agroecology linked to the material production of life in the farming territories.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Salomão Mufarrej Hage, UFPA

Doutor em Educação pela PUC de São Paulo, com Doutorado Sanduíche na Universidade de Wisconsin-Madison. Professor da Universidade Federal do Pará, docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Linguagens e Saberes da Amazônia. Bolsista produtividade do CNPq, coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia, e o Fórum Paraense de Educação do Campo

Mônica Molina, Universidade de Brasília

Doutorado em Desenvolvimento Sustentável pela UnB e Pós-Doutorado em Educação pela UniCamp. Professora Associada da Universidade de Brasília (UnB), da Licenciatura em Educação do Campo, do Programa de Pós-Graduação em Educação, e do Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável, da FUP-UnB. 

Tristan McCowan, University College London

 Professor of International Education
at the Institute of Education, University College London.
His work focuses on higher education and international
development, particularly in Latin America and SubSaharan Africa, including issues of access, quality,
innovation and impact. His latest book is Higher Education
for and beyond the Sustainable Development Goals
(Palgrave Macmillan, 2019), and he is editor of Compare
– a Journal of International and Comparative Education.
He is the principal investigator for the Transforming
Universities for a Changing Climate research project.

Publicado

2022-10-19

Como Citar

Hage, S. M., Castagna Molina, M. ., & McCowan, T. . (2022). Climate change and the role of universities: the potential of land-based teacher education and agroecology: THE POTENTIAL OF LAND-BASED TEACHER EDUCATION AND AGROECOLOGY. Revista Brasileira De Política E Administração Da Educação - Periódico científico Editado Pela ANPAE, 38(00). https://doi.org/10.21573/vol38n002022.122906

Edição

Seção

Seção temática: Políticas, gestão e direito à educação superior: novos modos de regulação e tendências em construção