The crisis of science in Brazil:

austerity, “culture war” and innovationism

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol38n002022.122690

Palavras-chave:

Knowledge production, Financing, Culture war, Innovation

Resumo

The article discusses the production of knowledge at Brazilian universities. It is based on an exploratory investigation, which includes bibliographic research, analysis of documents on different issues impinging on the topic, and the consultation of existing aggregate data. It concludes by exposing the crisis of science in Brazilian universities based on an analysis of three factors: the impacts of fiscal austerity; the advance of neoconservatism and neofascism in Brazilian society materialized in the “culture war” against universities; and the reduction of science to the production of innovations for profit.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Deise Mancebo, UERJ

João dos Reis Silva Júnior, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

PhD in Education at Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Pós-doctoral in Political Sociology at Universidade de Campinas (UNICAMP); in Economy at Universidade de São Paulo (USP) and in Economy at University of London. Full professor at Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Associate Professor by Universidade de São Paulo (USP). Member of Rede Universitas/Br. Researcher of FAPESP. Productivity Scholarship from CNPQ (1A).

Eric Spears, Columbus State University (CSU)

Geography Bachelor of Arts - BA, Geography at Marshall University. Master of Arts (M.A.), International Political Economy Master of Arts (M.A.) at University of  Warwick University. Doctor of Philosophy (PhD), Geography (with emphasis on Political Economy and Brazil - Latin America & East Asia) at West Virginia UniversityWest. Associate Professor and Executive Director, Center for Global Engagement. Mildred Miller Fort Foundation Eminent Scholar Chair of International Education at Columbus States University.

Referências

AMARAL. Nelson Cardoso do. Dois anos de desgoverno – os números da desconstrução. A terra é redonda, 8 abr. 2021. Available at: <https://aterraeredonda.com.br/dois-anos-de-desgoverno-os-numeros-da-desconstrucao>. Accessed on: Jan. 29, 2022.

BRASIL. Decreto nº 10.534, de 28 de outubro de 2020a. Institui a Política Nacional de Inovação e dispõe sobre a sua governança. Available at: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.534-de-28-de-outubro-de-2020-285629205>. Accessed on: Jan. 30, 2022.

BRASIL. Future-se, de 3 de janeiro de 2020b. Institui o Programa Universidades e Institutos Empreendedores e Inovadores – Future-se. Available at: http://www. in.gov.br/en/web/dou/-/despacho-236403674. Accessed on: Dec. 23, 2021.

COLOMBI, Ana Paula Fregnani et al. Nota sobre os impactos econômicos e sociais da Covid-19. 2020. Available at: <https://blog.ufes.br/grupodeconjunturaufes/2020/04/02/nota-sobre-os-impactos-economicos-e-sociais-da-covid-19/>. Accessed on: Dec. 23, 2021.

FARGONI, Everton Henrique Eleutério; SILVA JÚNIOR, João dos Reis. Tecnociência, industrialização e pesquisa na financeirização radical do capitalismo e da educação superior. Inter-Ação. Goiânia, v.46, n.3, p. 569-581, set./dez. 2020.

FILGUEIRAS, Luiz; DRUCK, Graça. O governo Bolsonaro, o neofascismo e a resistência democrática. Le Monde Diplomatique, 12 nov. 2018. Available at: < https://diplomatique.org.br/o-governo-bolsonaro-o-neofascismo-e-a-resistencia-democratica/>. Accessed on: Dec. 20, 2021.

INEP. Sinopses Estatísticas do Censo da Educação Superior: 2020. Available at: <http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/sinopse/default.a>. Accessed on: Jan. 5, 2022.

INSTITUTO TRICONTINENTAL DE PESQUISA SOCIAL. A educação brasileira na bolsa de valores: As oito empresas privadas de capital aberto que atuam no setor educacional, out. 2020. Available at: <https://www.thetricontinental.org/wp-content/uploads/2020/10/20201015_Financeirizac%CC%A7a%CC%83o-da-Educac%CC%A7a%CC%83o_Web.pdf>. Accessed on: Dec. 20, 2021.

LEHER, Roberto. O orçamento das universidades federais e a perigosa combinação de neoliberalismo e neofascismo. Esquerda on line, 29 jun. 2021. Available at: <https://esquerdaonline.com.br/2021/06/29/roberto-leher-o-orcamento-das-universidades-federais-e-a-perigosa-combinacao-de-neoliberalismo-e-neofascismo/?fbclid=IwAR0wpPWtch8CDsrvaIQehCOEkxwwqND0ePS5Imld-srOcXn13qRPmaAWyvA>. Accessed on: Dec. 23, 2021.

MANCEBO, Deise. O golpe de 2016 e os impactos para a educação superior brasileira. Revista Educação em Questão (on-line), Natal, v. 56, p. 62-84, 2018. Available at: <https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/14477>. Accessed on: Feb. 1, 2022.

MANCEBO, Deise. Pandemia e educação superior no Brasil. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, 2020. Available at: <http://www.reveduc.ufscar.br/ index.php/reveduc/article/view/4566>. Accessed on: Jan. 23, 2022.

MANCEBO, Deise. O trabalho em tempos de pandemia na educação superior brasileira. In: MELO, Savana Diniz Gomes; MARI, Cezar Luiz de (Orgs.). Da escola básica à universidade: o trabalho docente e a educação sob pressões. Curitiba: Appris, 2021, p. 226-251.

MELO, Demian. O bolsonarismo como fascismo do século XXI. In: REBUÁ, Eduardo; COSTA, Reginaldo; GOMES, Rodrigo Lima R.; CHABALGOITY, Diego (Orgs.). (Neo)Fascismos e Educação: reflexões críticas sobre o avanço conservador no Brasil. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020, p. 12-46.

NEGRI, Fernanda de. Elementos para a análise da baixa inovatividade brasileira e o papel das políticas públicas. Revista USP, São Paulo, n. 93, p. 81-100, 2012.

OLIVEIRA, Marcos Barbosa de. Ciência no Brasil: entre "inovacionismo" e declínio. Outras Palavras, 29 jul. 2021a. Available at: <https://outraspalavras.net/desigualdades-mundo/ciencia-no-brasil-entre-inovacionismo-e-declinio/>. Accessed on: Jan. 23, 2022.

OLIVEIRA, Marcos Barbosa de. Em busca de uma alternative ao inovacionismo. Outras Palavras, 19 maio 2021b. Available at: <https://outraspalavras.net/tecnologiaemdisputa/em-busca-de-uma-alternativa-ao-inovacionismo/>. Accessed on: Jan. 23, 2022.

REIS, Luiz Fernando; MACÁRIO, Epitácio. Dívida pública e financiamento das universidades federais e da ciência e tecnologia no Brasil (2003-2020). Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 20-46, Edição Especial, 2020.

SGUISSARDI, Valdemar. Future-se – Um projeto neoliberal de heteronomia das Federais e um passo a mais rumo a sua privado/mercantilização. In: GIOLO, Jaime; LEHER, Roberto; SGUISSARDI, Valdemar. Future-se: ataque à autonomia das instituições federais de educação superior e sua sujeição ao mercado. São Carlos: Diagrama Editorial, 2020. p. 153-196.

SILVA JÚNIOR, João dos Reis; CATANI, Afrânio Mendes; FARGONI, Everton Henrique Eleutério. A diáspora de cérebros. A Terra é Redonda, 31 out. 2021. Available at: <https://aterraeredonda.com.br/a-diaspora-de-cerebros/?doing_wp_cron=1644779545.9278900623321533203125>. Accessed on: Jan. 23, 2022.

SINDGCT. O desmonte dos sistemas de ciência, tecnologia, inovação e de pós-graduação no Brasil: uma avaliação. 2020. Available at: <https://afipeasindical.org.br/content/uploads/2020/12/O-Desmonte-dos-Sistemas-de-Cie%cc%82ncia-Tecnologia-Inovac%cc%a7a%cc%83o-e-de-Po%cc%81s-Graduac%cc%a7a%cc%83o-no-Brasil- -versa%cc%83o-final.pdf>. Accessed on: Jan. 23, 2022.

Downloads

Publicado

2022-10-18

Como Citar

Mancebo, D., Silva Júnior, J. dos R., & Spears, E. (2022). The crisis of science in Brazil:: austerity, “culture war” and innovationism. Revista Brasileira De Política E Administração Da Educação, 38(00). https://doi.org/10.21573/vol38n002022.122690

Edição

Seção

Seção temática: Políticas, gestão e direito à educação superior: novos modos de regulação e tendências em construção