Geography, Teaching and New Information and Communication Technologies

the use of the smartphone as a teaching resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-0003.127978

Abstract

 The new information and communication technologies are present in most spaces and are important economic, political and social interaction means. The smartphone today is one of the most present technologies in people's lives, due to its ease of purchase and use, as it is currently not only intended for making calls, but a device with utility for almost all everyday actions. So, analyzing the possibility of including this technology as an educational resource was the objective of this research. First, a bibliographic survey was carried out on the use of the smartphone as a didactic resource. Followed by a data collection with a structured form, applied in two schools in the city of Caçador/SC, in order to analyze the social characteristics of the students, what are their relationships with the school environment and technological means and, finally, their desires with Geography classes. With the research data, it was possible to conclude that students are increasingly connected, even though there is a difference according to the living space, and that they tend to learn better or have more motivation for learning when taught with the use of some technology. For this, the research brings some suggestions of applications and ways of using smartphones in Geography classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maysa Aparecida Goronski, Instituto Federal Catarinense (IFC) campus Brusque/SC

Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) campus União da Vitória/PR no ano de 2014, especialista em Geografia: saberes docentes e a formação de professores pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) campus União da Vitória/PR, no ano de 2015. É professora efetiva na rede municipal de educação de Caçador/SC desde o ano de 2016 na disciplina de Geografia. E mestranda no Mestrado Profissional de Ensino em Geografia em rede Nacional (PROFGEO), no Instituto Federal Catarinense (IFC) campus Brusque/SC.

Natália Lampert Batista, Universidade Federal de Santa Maria (RS)

Graduação em Geografia (Licenciatura Plena) pelo Centro Universitário Franciscano. Especialização em Cartografia e Sensoriamento Remoto e em Geografia Populacional, Urbana e Econômica pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo (EAD). Mestrado, Doutorado e Pós-doutorado em Geografia pelo Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGGeo) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é Professora Adjunta no Departamento de Geociências e no Programa de Pós-graduação em Geografia e Coordenadora do Laboratório de Ensino e Pesquisas em Geografia e Humanidades (LEPGHU), da UFSM. É Professora Colaboradora no Mestrado Profissional em Ensino de Geografia em Rede Nacional (PROFGEO), no Instituto Federal Catarinense (IFC), Polo Brusque/SC. Tem interesse nas áreas de pesquisa de Ensino de Geografia e Cartografia Escolar; Formação de Professores; Cartografia Temática; e Geografia Urbana. Foi docente de Geografia no Ensino Fundamental na Prefeitura Municipal de Santa Maria/RS.

Published

2023-04-12

How to Cite

GORONSKI, M. A. .; BATISTA, N. L. Geography, Teaching and New Information and Communication Technologies: the use of the smartphone as a teaching resource. Para Onde!?, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 01–15, 2023. DOI: 10.22456/1982-0003.127978. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/paraonde/article/view/127978. Acesso em: 9 may. 2025.