Tensions and intentions between geography teacher and textbook in teaching practice

Authors

  • Carina Copatti Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Helena Copetti Callai Universidade Regional do Noroeste do estado do Rio Grande do Sul
  • Helena Copetti Callai Universidade Regional do Noroeste do estado do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-0003.85527

Keywords:

Geography teacher, Textbook, Teaching and learning.

Abstract

The purpose of this writing is to propose reflections about the tensions between a geography teacher and textbook in teaching practice, considering also the intentions of the professionals in the use of this feature. We bring as central issue: how the relationship between the geography teacher and textbook influence on teaching practice? As this feature interferes with the teaching of geography? How we chose the bibliographical research methodology, built under the doctoral research, in which the interaction between textbooks and training of teachers has centrality. Are several possible interactions between teacher and textbook; This involves theoretical and methodological training, didactic-pedagogical knowledge and experience that the teacher has. This causes tensions occur in the use of this feature or that different possibilities to emerge in this interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carina Copatti, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Professora Graduada em Geografia e Mestre em Educação (UPF). Especialista em Metodologias do Ensino de Geografia (Uniasselvi, 2012). Doutoranda em Educação nas ciências (UNIJUI).

Helena Copetti Callai, Universidade Regional do Noroeste do estado do Rio Grande do Sul

Doutora em Geografia pela Universidade de São Paulo - USP. Professora na Universidade do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ, Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências - UNIJUI. Pesquisadora Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Helena Copetti Callai, Universidade Regional do Noroeste do estado do Rio Grande do Sul

Doutora em Geografia pela Universidade de São Paulo - USP. Professora na Universidade do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ, Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências - UNIJUI. Pesquisadora Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Published

2018-09-12

How to Cite

COPATTI, C.; CALLAI, H. C.; CALLAI, H. C. Tensions and intentions between geography teacher and textbook in teaching practice. Para Onde!?, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 52–59, 2018. DOI: 10.22456/1982-0003.85527. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/paraonde/article/view/85527. Acesso em: 24 jun. 2025.