"SIMETRIAS INESPERADAS": A HISTÓRIA CIFRADA DO MEMORIAL DE AIRES
Abstract
Resumo: Argumentamos que Machado de Assis construiu o Memorial de Aires, seu último romance, publicado em 1908, considerando o que denominou tanto em críticas literárias quanto em passagens de sua prosa ficcional “assunto” e mesmo “assunto principal”. Demonstramos que o “assunto principal” do romance pode se ligar à constante desconversa, mudança de assunto, rejeição de pensar, simbolizar, narrar qualquer coisa a respeito dos “libertos”. Ao pensar o assunto do romance como a análise da “situação moral” da última elite escravista diante das ações e palavras dos “libertos”, procuramos mostrar que uma série de “simetrias inesperadas” criam a “lógica moral” pela qual o “assunto” é tratado.
Palavras-chave: Memorial de Aires; Machado de Assis; Escravidão; Abolição.
Abstract: Our essay argues that Machado de Assis constructed Memorial de Aires, his last novel, published in 1908, considering what he called “subject” and even “main subject”. These denominations appear in literary criticism and also in passages of his fictional prose, including the Memorial. We demonstrate that the Memorial’s “main subject” can be linked to a constant disconversation, a change of subject, even a rejection of thinking, symbolizing, and narrating anything relating with the characters called “libertos” in the novel. Considering the novel subject as an analysis of the “moral situation” of the last slavery owners in the face of the actions and speeches of “libertos”, we seek to demonstrate that a series of “simetrias inesperadas” creates a “moral logic” by which the “subject” is treated.
Keywords: Memorial de Aires; Machado de Assis; Slavery; Slavery Abolition.