Pedagogy of legwork and collective in port of Porto Alegre

Authors

  • Jairo Luis Fleck Falcão Universidade do Estado de Mato Grosso - Campus Universitário de Juara - UNEMAT/Juara

DOI:

https://doi.org/10.22456/1983-201X.48771

Keywords:

Avulsos workers, Redneck and collective labor, Teaching and learning

Abstract

This article examines whether some elements of the forms of organization of the workers in the port of Porto Alegre, in the years 60,70 and 80 of the twentieth century, mainly focusing on the customary ways how was the process of teaching and learning of employees in making work, relationships and inter-relationships in everyday life. Action actors in the construction of its history, which is called the Pedagogy of legwork and collective. The main sources used are the narratives produced by the interaction between interviewer and interviewee, by recording the oral history, the fruit of the collective experience of port workers, because even with record individual memories, always represent the community in which it is inserted the narrator. It is perceived by these narratives, collated from other sources, the employees had a peculiar way of passing knowledge to future generations, whose bases are in prioritizing the practical, everyday and customary elements. These constructs are fundamental in the constitution of experience of work and strengthened the configuration of workers' struggles in the port of Porto Alegre, represented by their unions and federations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jairo Luis Fleck Falcão, Universidade do Estado de Mato Grosso - Campus Universitário de Juara - UNEMAT/Juara

Graduado em História - UFPel; Especialista em Gestão Escolar; Mestre em História - PUCRS; Doutor em História - UNISINOS; Pós-doutorando em Economia - UFMT; atualmente professor do Curso de Pedagogia da Universidade do Estado de Mato Grosso - Unemat.

References

ALBERTI, Verena. Ouvir Contar: Textos em História Oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.

ALBINO, João popularmente conhecido por Maromba. Entrevista Oral sobre os Trabalhadores do Porto de Porto Alegre. Porto Alegre, 01.04.2008. ARRUDA, José J. de Andrade. Experiência de classe e experimento historiográfico em E. P. Thompson. In: Projeto História. São Paulo, nº 12, pp. 95-107, outubro, 1995.

BOSI, Ecléia. Memória e Sociedade. Lembranças de Velhos. São Paulo: Companhia das Letras.

DE MELLO, Edson Sarat. Entrevista Oral sobre os Trabalhadores do Porto de Porto Alegre. Sapucaia do Sul, 25.03.2009.

HALBWACHS, M. A memória Coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

HARRES, Marluza M.. Aproximação entre história de vida e autobiografia: os desafios da memória. In: História Unisinos. Vol. 8 nº 10. São Leopoldo: Unisinos, jul/dez 2004. pp. 146-147.

FORTES, Alexandre. O Direito na Obra de E. P. Thompson. In: História Social. Campinas: Unicamp, nº 2, pp.89-111, 1995.

OLIVEIRA, Eloiza da Silva Gomes de. Princípios e métodos de gestão escolar integrada. Coritiba: IESDE, 2003.

PAIVA, Jorge. Entrevista Oral sobre os Trabalhadores do Porto de Porto Alegre. Porto Alegre, 20.02.2008.

SILVEIRA, Geraldo Mello da. Entrevista Oral sobre os Trabalhadores do Porto de Porto Alegre. Sapucaia do Sul, 10.06.2008. TIRIBA, Lia. Economia Popular e Cultura do Trabalho. Pedagogia(s) da Produção Associada. Ijuí: Unijuí, 2001.

THOMPSON, Edward P.. Costumes em Comum. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

THOMPSON, Edward P.. As Peculiaridades dos ingleses e outros artigos. Organizadores: Antonio Luigi Negro e Sergio Silva. Campinas, SP: Unicamp, 2001.

Published

2015-09-02

How to Cite

Falcão, J. L. F. (2015). Pedagogy of legwork and collective in port of Porto Alegre. Anos 90, 22(42), 407–445. https://doi.org/10.22456/1983-201X.48771