Graffiti and pandemic. Narratives of resistance and reinvention of life

Authors

  • Maria da Graca Luderitz Hoefel Universidade de Brasília
  • Denise Osório Severo Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.22456/1983-201X.120437

Keywords:

graffiti, pandemia, artivismo, reinvenção da vida

Abstract

This is a netnographic documentary research, with a qualitative approach, with a historical outline circumscribed to the year 2020, which aims to reflect on the importance of graffiti in the processes of resistance and reinvention of life in the context of the covid-19 pandemic, from the analysis of image narratives translated into graffiti works produced in contemporary cities on the global stage, specifically New York, Berlin, Bristol, Paris, Porto, Leiria and Rio de Janeiro, by graffiti artists Saynosleep, Pure Genius, Eme Freethinker, Banksy, Jérôme Mesnager, Vhils, Aryz and Airá Ocrespo. The data sources used were: Instagram, Facebook and Google. Data analysis led to the identification of three categories. The paths and works dealt with reveal artivisms and economic, political and social contradictions experienced by contemporary societies and brought to the surface in the context of the pandemic, but also shed light on the other subjective dynamics involved in this process. That is, it lays bare the potential of graffiti to intervene, reveal, process and transform the deep uncertainties, questions and human concerns experienced in such a period

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria da Graca Luderitz Hoefel, Universidade de Brasília

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Departamento de Saúde Coletiva da Universidade de Brasília (UnB). Coordenadora do Laboratório de Saúde do Trabalhador, Saúde Indígena e Saúde dos Migrantes. Coordenadora do Projeto Vidas Paralelas Migrantes CAPES-COFECUB//UnB. Pós-doutorado pela Université Paris Descartes/França (2016) e Pós-doutorado pela Universidade do Porto/Portugal (2021). Investigadora Colaboradora do Centro de Investigação Transdisciplinar «Cultura, Espaço e Memória» (CITCEM)/UPorto.

References

AGAMBEN, Giorgio. Homo sacer. O poder soberano e a vida nua. Trad. Henrique Burigo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

AIRAOCRESPO. Uma verme abjeto, repugnante, vil... 18 mar. 2020. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/B94FWBCJ1_F/?utm_source=ig_web_copy_link>. Acesso em: 22 set. 2021.

ALADRO-VICO, Eva; JIVKOVA-SEMOVA, Dimitrina; BAILEY, Olga. Artivism: A new educative language for transformative social action. Comunicar, v. 26, n. 57, p. 9-18, 2018.

APHP – Assistance Publique–Hôpitaux de Paris. Jérôme Mesnager, pionnier du street art, offre son homme blanc aux patients, résidents et professionnels de l’hôpital Bretonneau AP-HP. 15 jun. 2020. Disponível em: <https://www.aphp.fr/actualite/jerome-mesnager-pionnier-du-street-art-offre-son-homme-blanc-aux-patients-residents-et >. Acesso em: 22 set. 2021.

ARTE PÚBLICA. Aryz. 2021. Disponível em: <https://www.artepublicaleiria.com/aryz.html>. Acesso em: 22 set. 2021

BAKHTIN, M. M. Problems of Dostoyevsky’s Poetics. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1984.

BANKSY. My wife hates it when I work from home. 15 abr. 2020. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/B_Aqdh4Jd5x/ >. Acesso em: 22 set. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BAUDRILLARD, Jean. Kool Killer ou A Insurreição pelos Signos. In: ______. L´échange symbolique et la mort. Paris: Éditions Gallimard, 1976.

BECKER, Howard S. Art worlds. Berkeley: University of California Press, 1982.

CAMPOS, Ricardo. O espaço e o tempo do graffiti e da street art. Cidades, Comunidades e Territórios, n. 34, 2017. Disponível em: <https://journals.openedition.org/cidades/402>. Acesso em: 22 set. 2021.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano 1: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2012.

CHEN, Charlene; LEE, Leonard. Control Deprivation Motivates Acquisition of Utilitarian Products. Journal of Consumer Research, v. 43, n. 6, p. 1.031-1.047, April 2017.

COMIDA. Titãs. Compositores: Arnaldo Antunes, Marcelo Fromer, Sérgio Britto. Intérprete: Titãs. Rio de Janeiro: WEA Music, 1987.

CNN BRASIL. 30 mar 2021. Ex-policial se ajoelhou sobre George Floyd por mais de 9 minutos, diz promotor. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/internacional/ex-policial-se-ajoelhou-sobre-george-floyd-por-mais-de-9-minutos-diz-promotor/

CORRÊA FILHO Heleno, SEGALL-CORRÊA Ana. Lockdown ou vigilância participativa em saúde? Lições da Covid-19. Saúde Debate. Rio de janeiro, v. 44, n. 124, p. 5-16, jan./mar. 2020.

DELEUZE, G.; GUATARRI, F. O que é a Filosofia. São Paulo: Editora 34, 1992.

DRUNAT, Oliver. Jérôme Mesnager, pionnier du street art, offre son homme blanc aux patients, résidents et professionnels de l’hôpital Bretonneau AP-HP (Paris, 18è). 29 mar. 2020. Disponível em: <https://www.aphp.fr/contenu/jerome-mesnager-pionnier-du-street-art-offre-son-homme-blanc-aux-patients-residents-et>. Acesso em: 22 set. 2021.

EL PAÍS. Por que o papel higiênico está se esgotando no mundo com o coronavírus. 18 mar. 2020. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/cincodias/2020-03-19/por-que-o-papel-higienico-esta-se-esgotando-no-mundo-com-o-coronavirus.html.>. Acesso em: 22 set. 2021.

EL PAÍS. Ex-policial que matou George Floyd é condenado a 22 anos e meio de prisão. 26 jun 2021. Disponível em: https://brasil.elpais.com/internacional/2021-06-25/ex-policial-que-matou-george-floyd-e-condenado-a-22-anos-e-meio-de-prisao.html

EME_FREETHINKER. Love in the Time of Corona. 26 abr. 2020. 2020a. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/B_cBHiNIuSP/?utm_source=ig_web_copy_link>. Acesso em: 22 set. 2021.

EME_FREETHINKER. Gollum is back to the @mauerpark but... 12 abr. 2020. 2020b. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/B-4DBYCoiaa/?utm_source=ig_web_copy_link>. Acesso em: 22 set. 2021.

EXAME. Setor cultural foi um dos mais afetados pela pandemia, diz pesquisa. 30 jun. 2020. Disponível em: <https://exame.com/casual/setor-cultural-foi-um-dos-mais-afetados-pela-pandemia-diz-pesquisa/>. Acesso em: 16 set. 2021.

FREIRE, Paulo. Educação: Sonho Possível. In: BRANDÃO, Carlos R. (Org.). O Educador: Vida e Morte. 11. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

FURTADO, Janaina; ZANELLA Andréa. Graffiti e cidade: sentidos da intervenção urbana e o processo de constituição dos sujeitos. Revista Mal-estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 9, n. 4, p. 1.279-1.302, dez. 2009.

GOFFMAN, Erving. Estigma. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2002.

GUERRA, Paula. So Close Yet So Far: DIY Cultures in Portugal and Brazil. Cultural Trends, v. 30, 2021. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09548963.2021.1877085>. Acesso em: 22 set. 2021.

GUERRA, P. Under-Connected: Youth Subcultures, Resistance and Sociability in the Internet Age. In: GILDART, Keith et al. (Eds.). Hebdige and Subculture in the Twenty-First Century. Through the Subcultural Lens. London: Palgrave Macmillan, 2020. p. 207-230.

GUERRA, Paula. Nothing is forever: um ensaio sobre as artes urbanas de Miguel Januário ±MaisMenos±. Horizontes Antropológicos, v. 25, n. 55, p. 19-49, 2019.

GUERRA, P.; SARROUY, A.D. & SOUSA, S. Happy choices with arts: artivism, crisis, and youth cultures. Proceedings 3rd WG2 Research Workshop on Unlocking the transformative potential of culture and the arts through SE, 2019. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/123639

GUERRA, Paula; HOEFEL, Graça Maria da; SEVERO, Denise; SOUSA, Sofia. Women on the Move. Contributions to the aesthetics-political activism approach of Brazilian migrant women. Cahiers du MIMMOC. Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, v. 2, 2020. Disponível em: <https://journals.openedition.org/mimmoc/5403>. Acesso em: 22 set. 2021.

GUERRA, Paula; OLIVEIRA, Ana. Word in motion. Espaços urbanos entre a cultura, a imagem e a intervenção. In: CONGRESSO INTERNACIONAL LUSÓFONO TODAS AS ARTES/TODOS OS NOMES, 1., Universidade de Porto, Portugal, 2017.

HEINICH, N.; SHAPIRO, R. (Eds.). De l´artification enquêtes sur le passage à art. Paris: EHESS, 2019.

HICKS, Megan. Flyposter graffiti and the change in a Sydney streetscape during the time of COVID-19. Visual Studies, v. 36, n. 2, p. 141-146, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/1472586X.2021.1912634>. Acesso em: 22 set. 2021.

KNAUSS, P. Grafite Urbano Contemporâneo. In: TORRES, S. (Org.). Raízes e Rumos: Perspectivas interdisciplinares em estudos americanos. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2001.

KRIPKA, R. M. L.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. L. Pesquisa Documental: considerações sobre conceitos e características na Pesquisa Qualitativa. Atas – Investigação Qualitativa em Educação, v. 2, 2015.

LEAL, Gabriela de Oliveira. “Graffiti é existência”: reflexões sobre uma forma de citadinidade. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, a. 25, n. 55, p. 89-117, set./dez. 2019.

LIEBAUT, Marisa. L’artification du graffiti et ses dispositifs. In: HEINICH, N.; SHAPIRO, R. (Eds.). De l´artification enquêtes sur le passage à art. Paris: EHESS, 2019.

LUTZ, Jennifer. Taking Up Space: An Interview With Bio of Tats CRU, Inc. Dance Research Journal, v. 33, n. 2, p. 102-111, 2001. Disponível em: <https://doi.org/10.2307/1477807 >. Acesso em: 22 set. 2021.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

MILLER, I. L. Aerosol Kingdom: Subway Painters of New York City. Jackson: University Press of Mississippi, 2002.

MOURÃO, Rui. Performances Artivistas: incorporação duma ética de dissensão numa ética de resistência. Cadernos de Arte e Antropologia, v. 4, n. 2, p. 53-69, 2015.

MR_ARYZ. Esperando para tener prisa’ Leiria, Portugal. 15 set. 2020. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/CFKi9PbsPxF/?utm_source=ig_web_copy_link>. Acesso em: 22 set. 2021.

OLIVEIRA, D. A. Por uma significação do movimento Hip Hop. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2004.

OLIVEIRA, D. A. Territorialidades no mundo globalizado: outras leituras de cidade a partir da cultura Hip Hop na metrópole carioca. Dissertação (Mestrado) – Curso de Pós-Graduação em Geografia. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2006.

OLIVEIRA, D. A.; TARTAGLIA, L. O ensaio sobre uma geo-grafia dos graffitis. GEOgraphia, v. 11, n. 22, p. 59-88, 2009. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13582 >. Acesso em: 22 set. 2021.

OLIVEIRA, Maria. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, Vozes, 2007.

PAIC, S. Netnography. Anuarul Muzeului Etnografic al Transilvaniei, 10, p.209-222, 2020.

PAIM, C. Coletivos e Iniciativas Coletivas: modos de fazer na América Latina contemporânea. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.

PAN, L. Who is occupying wall and street: graffiti and urban spatial politics in contemporary China. Continuum, 28, 1, p.136-153, 2014.

PENNACHIN, Debora. Signos subversivos: das Significações de Graffiti e Pichação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 26., Belo Horizonte, Minas Gerais, 2 a 6 set. 2003. Anais... Belo Horizonte, 2003. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2003/www/pdf/2003_NP15_pennachin.pdf >. Acesso em: 22 set. 2021.

PORTO-GONÇALVES, C. W. Da Geografia às Geo-Grafias – Um mundo em busca de novas territorialidades. SADER, E.; CECEÑA, A. E. (Orgs.). La guerra infinita- hegemonía y terror mundial. Buenos Aires: CLACSO, 2002.

PÚBLICO. Eis o mural de Vhils no Hospital de São João. Porque “os profissionais de saúde também precisam de ser cuidados”. 19 jun. 2020. Disponível em: <https://www.publico.pt/2020/06/19/p3/noticia/eis-mural-vhils-hospital-sao-joao-profissionais-saude-tambem-precisam-cuidados-1921173>. Acesso em: 22 set. 2021.

RADISICH, E. COVID19 & the Public Sphere. SAUC - Street Art and Urban Creativity, v. 6, n. 1, p. 76-87, 2020. Disponível em: <http://sauc.website/index.php/sauc/article/view/221>. Acesso em: 22 set. 2021.

RAHN, Janice. Painting without permission: hip-hop graffiti subculture. Westport, Conn.: Bergin & Garvey, 2002.

RAPOSO, P. “Artivismo”: articulando dissidências, criando insurgências. Cadernos de Arte e Antropologia, v. 4, n. 2, p. 3-12, 2015.

RYAN, Holly Eva. The political work of graffiti during the Covid-19 pandemic: a view from Tottenham, London. Visual Studies, p. 1-8, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/1472586X.2021.1911677>. Acesso em: 22 set. 2021.

RFI. Coronavírus: Estocar papel higiênico é uma metáfora da busca por limpeza, dizem psicanalistas. 18 mar. 2020. Disponível em: <https://www.rfi.fr/br/mundo/20200318-em-tempos-de-coronav%C3%ADrus-estocar-papel-higi%C3%AAnico-%C3%A9-uma-met%C3%A1fora-da-busca-por-limpeza->. Acesso em: 22 set. 2021.

ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição – Notas para uma vida não chulada. 1 ed. Portugal: Sistema Solar, 2020.

ROSE, Gillian. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. Londres: Thousand Oaks; Nova Deli: Sage Publications, 2001.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SANTOS, Julia Monteiro. O graffiti e a pixação: desvendando as geografias destas artes na cidade do Salvador. Universidade Federal da Bahia, Instituto de Geociências, 2013.

SASSEN, Saskia. The global city: introducing a concept. The Brown Journal of World Affairs, v. 11, n. 2, p. 27-40, 2005.

SASSEN, Saskia. The specialized differences of global cities. Urban Age: Newspaper Essay, 2008.

STRAW, W. Scenes and Sensibilities. E-Compós, v. 6, p. 1-16, ago. 2006.

UOL. Justiça para George Floyd. Jun 2021. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/reportagens-especiais/george-floyd-como-negro-morto-pela-policia-inspira-hoje-luta-antirracista/#page4

USA TODAY. COVID-19 herd immunity strategy fits Donald Trump's failures in coronavirus war. 22 out. 2020. Disponível em: <https://www.usatoday.com/story/opinion/todaysdebate/2020/10/22/covid-herd-immunity-strategy-fits-donald-trump-failures-editorials-debates/3680676001/>. Acesso em: 22 set. 2021.

VALISENA, Daniele; NORUM, Roger. Bin ich ein Berliner? Graffiti as layered public archive and socio-ecological methodology. Green Letters, v. 23, v. 1, p. 83-102, 2019. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14688417.2019.1602069>. Acesso em: 22 set. 2021.

VHILS. Ten faces, in representation of all healthcare workers and ancillaries…19 jun. 2020. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/CBnvg6TjgTw/>. Acesso em: 22 set. 2021.

VOANEWS. Graffiti explodes in New York during the pandemic era. 20 dez. 2020. Disponível em: <https://www.voanews.com/a/usa_graffiti-explodes-across-pandemic-era-new-york/6199767.html>. Acesso em: 22 set. 2021.

VOGEL, Birte et al. Reading socio-political and spatial dynamics through graffiti in conflict-affected societies in Third World. QuarTerly, v. 41, n. 12, 2020. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01436597.2020.1810009 >. Acesso em: 22 set. 2021.

WALKER, John; CHAPLIN, Sarah. Visual Culture: An Introduction. Manchester; Nova Iorque: Manchester University Press, 1997.

Published

2022-12-30

How to Cite

Hoefel, M. da G. L., & Severo, D. O. (2022). Graffiti and pandemic. Narratives of resistance and reinvention of life. Anos 90, 29. https://doi.org/10.22456/1983-201X.120437

Issue

Section

História, Artes e Juventude: o mundo na virada do século