Caminhos e práticas para uma educação antirracista

Zumbi dos Palmares em cordel, experiências no ensino de História em escolas públicas de Belém-PA

Authors

Abstract

The Brazilian historical context in recent years has been difficult for those who fight for a society against racism. From prejudiced statements by the Bolsonaro government to the omission of social policies and those aimed at combating racism in the state government of Pará under the management of Secretary Rossieli Soares, this context proves to be challenging for basic education teachers who believe in the transformative potential of education. Thus, this article brings an experience report of activities to promote an anti-racist education in the teaching of History, developed in 8th grade classes at two schools in the state education network in Pará, in the first half of 2023. As a strategy, we used the Brazilian cordel booklet Zumbi dos Palmares, by Hamurábi Batista, as a way for students to learn about the history of quilombos in Brazil and the trajectory of Zumbi do Palmares. In this way, we understand the basic education teacher as an intellectual with a social and transforming role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Geraldo Magella de Menezes Neto, Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC)

Doutor e Mestre em História Social da Amazônia na Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduado em História (Bacharelado/Licenciatura) na UFPA. Professor de História da Secretaria Municipal de Educação de Belém-PA (SEMEC). Professor de História e Estudos Amazônicos da Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC). Tem experiência na área de História, com ênfase em História da Amazônia, atuando principalmente com os seguintes temas: ensino de História e Estudos Amazônicos, literatura de cordel, história do livro e da leitura, livros didáticos, histórias em quadrinhos, história ambiental, História medieval e ensino.

Published

2024-03-05

How to Cite

MENEZES NETO, Geraldo Magella de. Caminhos e práticas para uma educação antirracista: Zumbi dos Palmares em cordel, experiências no ensino de História em escolas públicas de Belém-PA. Revista Aedos, [S. l.], v. 16, n. 35, p. 436–462, 2024. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/aedos/article/view/133762. Acesso em: 28 aug. 2025.