Preparation of the Ágora Thesaurus of Ancient Philosophy:
steps and pedagogical dimensions
DOI:
https://doi.org/10.1590/1808-5245.31.138854Keywords:
ancient philosophy thesaurus, Ágora thesaurus, high school philosophy, preparation of thesauruses, THESAAbstract
This article proposes the development of an Ancient Philosophy Thesaurus – the Ágora – to be used as a pedagogical teaching tool, which the High School Philosophy teacher can use as a methodological resource for more dynamic and participatory classes. The problem originates from the implications of teaching practice in the current national scenario, marked by political and ideological disputes, as well as the complete adoption of new technologies by students. The research is theoretical in nature and with a qualitative approach, and is configured, according to the means and ends, as bibliographic and descriptive, respectively. To guarantee the structuring of the thesaurus in order to meet the educational aspect, the theory of Textual Linguistics was included, as well as the guidelines for constructing thesauruses based on the bias of researchers and international standardization standards, such as ISO. The methodological stages of the research were divided into four: the selection and choice of bibliographic resources; the survey of terms and attribution of fundamental concepts; the categorization stage that structures the thesaurus descriptors; and the use of THESA software to build the Thesaurus. The conclusion we reach is that Ágora proves to be a powerful educational ally, since the explanatory notes can offer objective definitions of important concepts and philosophical currents, interconnected based on logical-semantic relationships.
Downloads
References
AMERICAN NATIONAL STANDART INSTITUTE (ANSI); NATIONAL INFORMATION STANDARTS ORGANIZATIONS (NISO). ANSI/NISO Z39.19: guidelines for the construction, format, and management of monolingual controlled vocabularies. New York: ANSI, 2005.
BRASIL. Ministério da Cultura. Tesauro de folclore e cultura popular. Brasília: Ministério da Cultura, 2004.
BURNET, J. A aurora da Filosofia Grega. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.
CAMPOS, M. L. de A. Linguagem documentária que fundamentam sua elaboração. Niterói: EdUFF, 2001.
CERVANTES, B. M. N. A construção de tesauros com a integração de procedimentos terminográficos. 2009. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2009.
CURRÁS, E. Ontologias, taxonomia e tesauros em teoria de sistemas e sistemática. Brasília: Thesaurus, 2010.
DODEBEI, V. Tesauro: linguagem de representação da memória documentária. Rio de Janeiro: Interciência, 2002.
FELIPE, A. O gênero tesauro: um modelo de avaliação linguística. 2016. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
FELIPE, A. A. C.; CRUZ, M. B. Elaboração do tesauro do frevo. Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, v. 8, n. 3, p. 9-33, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.56837/fr.2022.v8.n3.901 . Acesso em: 20 out. 2023.
FELIPE, A. A. C.; SILVA NETO, J. A dimensão textual do gênero tesauro: uma análise da estruturação composicional e sequencial do tesauro da justiça eleitoral. In: ALBUQUERQUE, M.; MARTINS, G.; MOTA, D. Organização e representação da informação e do conhecimento: intersecções teórico-sociais. João Pessoa: Ed. UFPB, 2019.
GOMES, H. (coord.). Manual de elaboração de tesauros monolíngues. Brasília: Programa Nacional de Bibliotecas das Instituições de Ensino Superior, 1990.
GOMPERZ, T. Os pensadores da Grécia: história da Filosofia Antiga. São Paulo: Icone, 2011. Tomo I: Filosofia Pré-Socrática.
GOMPERZ, T. Os pensadores da Grécia: história da Filosofia Antiga. São Paulo: Icone, 2013. Tomo II: filosofias socráticas e Platônicas.
GOMPERZ, T. Os pensadores da Grécia: história da Filosofia Antiga. São Paulo: Icone, 2014. Tomo III: Filosofia Aristótelica.
HADOT, P. O que é filosofia antiga? São Paulo: Loyola, 1999.
HUDON, M. Guide pratique pour l’elaboration d’un thesaurus documentaire. Québec: Asted, 2009.
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA (IBICT). Diretrizes para elaboração de tesauros monolíngues. Brasília: IBICT, 1984.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). Guidelines for multilingual thesauri. Netherlands: IFLA Headquarters, 2009.
INTERNATIONAL STANDART ORRGANIZATION (ISO). ISO 25964-1. Data model for the structure of an information retrieval thesaurus. New York: ISO, 2011.
LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
LANCASTER, F. W. Indexação e resumos: teoria e prática. 2.ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.
KOBASHI, N. Análise documentária e representação da informação. Informare - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 5-27, 1996.
KOBASHI, N. Manual de tesauros. São Paulo: FAPESP - Incubadora Virtual de Conteúdos Digitais, 2001.
KOBASHI, N. Metodologia de construção de tesauros. Brasília: Senado Federal, 2003.
MACEDO, E. P. N. Filosofia nas orientações curriculares para o Ensino Médio e no Enem: lacunas temporais e conceituais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147228013 . Acesso em: 20 out. 2023.
MEUCCI, A.; BARROS FILHO, C. O que “Ensinar Filosofia” quer dizer? Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, São Paulo, n. 13, p. 76-92, nov. 2009/abr. 2010. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.26512/resafe.v0i13.4386 . Acesso em: 20 out. 2023.
MORAES, A. F.; ARCELLO, E. N. O conhecimento e sua representação. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 1-11, 2000.
MORAES, S B. A. O Ensino de filosofia e as TIC: reflexões a partir de experiências do PIBID - Filosofia da UFSM. Santa Maria: UFSM, 2014.
PARMÊNIDES. Fragmento 3. In: SOUZA, J. C (org.). Os Pré-Socráticos: fragmentos, doxografia e comentários. São Paulo: Abril Cultural, 1996.
REALE, G. História da Filosofia Antiga I: das origens a Sócrates. 9. ed. São Paulo: Loyola, 1993.
REALE, G. História da Filosofia Antiga II: Platão e Aristóteles. 9. ed. São Paulo: Loyola, 1994a.
REALE, G. História da Filosofia Antiga III: os sistemas da Era Helenística. 10. ed. São Paulo: Loyola, 1994b.
REALE, G. História da Filosofia Antiga IV: as escolas da Era Imperial. 9 ed. São Paulo: Loyola, 1994c.
REALE, G. História da Filosofia Antiga V: léxico, índices e bibliografia. 10. ed. São Paulo: Loyola, 1995.
SANTOS, D. R.; OLIVEIRA, K. F.; SOARES, Z. C. B. Desafios enfrentados pelos professores no cenário pandêmico e no pós-pandemia: professores e os desafios encontrados em tempo de pandemia. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 15, p. 1-8, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i15.23083 . Acesso em: 20 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 André Anderson Cavalcante Felipe, Marcílio Bezerra Cruz, Jhoicykelly Roberta Pessoa Silva Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.