TEN YEARS OF TERENA INDIANS IN THE STATE OF MATO GROSSO: LESSONS FROM A MIGRATION PROCESS, ACHIEVEMENTS AND CHALLENGES

Authors

  • Alceu Zoia Professor Adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso.
  • Odimar João Peripolli Professor Adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso.
  • Jaqueline Pasuch Professora Adjunta da Universidade do Estado de Mato Grosso.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-6524.52164

Keywords:

indigenous education, terena people, migration process.

Abstract

This article aims to reflect about the migration process of the Terena indigenous people after the expulsion from their land in Mato Grosso do Sul State, and the consequent arrival to a new land, in Mato Grosso State. It is intended to highlight the knowledge produced in the path of struggle, point out some achievements and challenges that this nation has faced in those ten years to reconstitute themselves as an indigenous group. The conquest of an "Indian settlement" is placed as a determining factor before the presented challenges: the pressure exerted by the capital project, in the case of the attempted occupation of the lands, and the rebuilding of the Terena way of life, which during the migration process was intertwined with other cultures, not allowing new generations to identify themselves with a specific ethnicity. The school also faces this challenge, since it plays an important role within the indigenous settlement, as a space of encounters between the different subjects, cultures and knowledges. The achievements and advances do not guarantee acquired rights, hence signaling to new challenges. These indians learned during the migration process that rights are consolidated by the fight.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alceu Zoia, Professor Adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso.

Doutor em Educação pela UFG e professor de Filosofia do departamento de pedagogia da Unemat, campus de Sinop, integra o quadro docente do Mestrado em Educação da Universidade do Estado de Mato Grosso, na linha de pesquisa Educação e Diversidade.

Odimar João Peripolli, Professor Adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso.

Doutor em Educação pela UFRGS e professor de Metodologia Científica do depatamento de pedagogia da Unemat, campus de Sinop, integra o quadro docente do Mestrado em Educação da Universidade do Estado de Mato Grosso, na linha de pesquisa Educação e Diversidade.

Jaqueline Pasuch, Professora Adjunta da Universidade do Estado de Mato Grosso.

Doutora em Educação pela UFRGS e professora de Educação Infantil do departamento de pedagogia da Unemat, campus de Sinop, integra o quadro docente do Mestrado em Educação da Universidade do Estado de Mato Grosso, na linha de pesquisa Formação de Professores e Políticas Públicas

Published

2015-06-22

How to Cite

ZOIA, A.; PERIPOLLI, O. J.; PASUCH, J. TEN YEARS OF TERENA INDIANS IN THE STATE OF MATO GROSSO: LESSONS FROM A MIGRATION PROCESS, ACHIEVEMENTS AND CHALLENGES. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 86, 2015. DOI: 10.22456/1982-6524.52164. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EspacoAmerindio/article/view/52164. Acesso em: 24 apr. 2025.

Issue

Section

ARTICLES