Internationalization of higher education: institutions and knowledge diplomacy / Internacionalização da Educação Superior: instituições e diplomacia do conhecimento

Autores

DOI:

https://doi.org/10.1590/15174522-104425

Palavras-chave:

internacionalização, ensino superior, modelos institucionais, estratégias

Resumo

The public debate, policy agents and stakeholders, and academic research brought to the center of the debate the issue of internationalization of higher education. Along with questions about what (and how) should be taught, the definition and measure of teaching and learning quality, the equity and diversification on Higher Education Institutions, a discussion emerges as to the meanings of internationalization trends and models in higher education. What does internationalization mean? Are there any measures or methodological parameters to assess it? What institutional models become dominant in the internationalization processes?  Did internationalization increase the importance of science for the autonomy of academic institutions? Does knowledge diplomacy effectively contribute to institutional strengthening? Are there global and local policies and strategies for internationalization? How do they work? How do they connect to democratization of higher education? Which are the main agents in the internationalization processes: are they professors, researchers, staff, students, or other stakeholders? These questions form an entire research program. Some of them are already discussed in the dossier articles. Others are only outlined, indicating new directions for studies in this area.

 

O debate público, os agentes políticos e a pesquisa acadêmica trouxeram para o centro do debate a questão da Internacionalização do Ensino Superior. Juntamente com perguntas sobre o que (e como) deve ser ensinado, a definição e a medida da qualidade do ensino e da aprendizagem, a equidade e diversificação nas instituições de Ensino Superior, emergem a discussão sobre os significados das tendências e modelos de internacionalização no ensino superior. O que significa Internacionalização? Existem medidas ou parâmetros metodológicos para avaliá-lo? Quais modelos institucionais se tornam dominantes nos processos de internacionalização? A internacionalização aumentou a importância da ciência para a autonomia das instituições acadêmicas? A diplomacia do conhecimento contribui efetivamente para o fortalecimento institucional? Existem políticas e estratégias globais e locais para internacionalização? Como eles funcionam? Como eles se conectam à democratização do ensino superior? Quais são os principais agentes nos processos de internacionalização: professores, pesquisadores, funcionários, estudantes ou outras partes interessadas? Essas perguntas formam um programa de pesquisa inteiro. Alguns deles já são discutidos nos artigos do dossiê. Outros são apenas delineados, indicando novas direções para estudos nessa área.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Maria Ligia de Oliveira Barbosa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora associada da Universidade Federal do Rio de Janeiro e coordenadora do LAPES (Laboratório de Pesquisa em Ensino Superior/UFRJ/CNPq), Rio de Janeiro, RJ.

Clarissa Eckert Baeta Neves, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul no Programa de Pós-Graduação em Sociologia, pesquisadora com bolsa produtividade CNPq 1A e coordenadora do Grupo de Estudos sobre Universidade/GEU/UFRGS

Referências

ALTBACH, Philip G.; REISBERG, Liz. Global trends and future uncertainties, Change: The Magazine of Higher Learning, v. 50, n. 3-4, p. 63-67, 2018. https://doi.org/10.1080/00091383.2018.1509601.

BRADENBURG, Uwe; DE WIT, Hans. The end of internationalization. International Higher Education, n. 62, 2011. https://doi.org/10.6017/ihe.2011.62.8533

CRACIUN, Daniela. Systematizing internationalization policy in higher education: towards a typology, Perspectives of Innovations, Economics and Business, v. 15, n. 1, p. 49-56, 2015. http://dx.doi.org/10.15208/pieb

DE WIT, Hans. Internationalization of higher education in the United States of America and Europe. Thesis (PhD in Humanities). University of Amsterdam, 2001. Available at: https://dare.uva.nl/search?identifier=7f8def8d-699c-4812-ac69-0ab486926488

DE WIT, Hans; ALTBACH, Phillip: Unprecedent challenges, significant possibilities. International Higher Education, v. 100, p. 3, winter 2020.

DE WIT, Hans; HUNTER, Fiona; HOWARD, Laura; EGRON-POLACK, Eva. The internationalisation of higher education, Brussels, European Parliament, Committee on Culture and Education, 2015.

GAO, Catherine Y. Measuring university internationalization: indicator across national contexts. Melbourne: Palgrave MacMillan, 2019.

GRIPP, Glicia S.; BARBOSA, Maria Ligia O. A sociologia da educação superior: ensaio de mapeamento do campo. In: BARBOSA, Maria Ligia O. (org.). Ensino superior: expansão e democratização, v. 1. Rio de Janeiro: 7Letras, 2014. p. 19-49.

GUMPORT, Patricia J. (Ed.). Sociology of higher education. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2007.

KNIGHT, Jane. Internationalization: elements and checkpoints. CBIE Research, n. 7, 1994. Available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED549823.pdf

KNIGHT, Jane. Internationalization of higher education practices and priorities: IAU Survey Report. Paris: International Association of Universities, 2003.

KNIGHT, Jane. Internationalization remodeled: definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, v. 8, n. 1, p. 5-31, 2004.

https://doi.org/10.1177/1028315303260832

KNIGHT, Jane. Internationalization: concepts, complexities, and challenges. In: FOREST, James J. F.; ALTBACH, Philip G. (eds). International handbook of higher education, v. 18 Dordrecht: Springer, 2007.

KNIGHT, Jane. The international university: models and muddles. In: BARNETT, Ronald; PETERS, Michael A. (ed.). The idea of the university: contemporary perspectives. New York: Peter Lang Publishing, 2018.

KNIGHT, Jane. Knowledge diplomacy: what are the key characteristics? International Higher Education, v. 100, p. 38, winter 2020.

KNIGHT, Jane; LEE, Jack. An analytical framework for educational hubs. In: KNIGHT, Jane (Ed.). International education hubs: student, talent, knowledge-innovation. Dordrecht: Springer, 2014. p. 29-42

LIMA, Manolita C.; CONTEL, Fabio B. Internacionalização da educação superior: nações ativas, nações passivas e a geopolítica do conhecimento. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2011.

MARGINSON, Simon. The public/private divide in higher education: a global revision. Higher Education, v. 53, n. 3, p. 307-333, 2007. https://doi.org/10.1007/s10734-005-8230-y

MARGINSON, Simon. Higher education and the common good. Melbourne: Melbourne University Press, 2016.

MARINGE, Felix; FOSKETT, Nick. Globalization and internationalization in higher education: theoretical, strategic and management perspectives. London and New York: Continuum, 2012.

MARINONI, Giorgio. Internationalization of higher education: an evolving landscape, locally and globally. IAU 5th Global Survey. DUZ Medienhaus; International Association of Universities, 2018.

NEVES, Clarissa B.; SAMPAIO, Helena; HERINGER, Rosana. A institucionalização da pesquisa sobre ensino superior no Brasil. Revista Brasileira de Sociologia, v. 6, n. 12, 2018. http://dx.doi.org/10.20336/rbs.243

RUMBLEY, Laura E. et al. Higher education: a worldwide inventory of research centers, academic programs, and journals and publications. 3. ed. Bonn: Lemmens, 2014.

SANDSTRÖM, Anna-Malin; HUDSON Ross. The EAIE Barometer: internationalisation in Europe (second edition). Amsterdam: The European Association for International Education (EAIE), 2018.

TEICHLER, Ulrich. Internationalisierung der hochschulen: vergleichende perspektiven und deutsche erfahrungen. Das Hochschulwesen, v. 50, n. 1, p. 3-9, 2002.

TEICHLER, Ulrich. Internationalization of higher education: European experiences. Asia Pacific Education Review, v. 10, p. 93-106, 2009.

TROW, Martin. Reflections on the transition from mass to universal higher education. Daedalus, v. 99, n. 1, p. 1-42, 1970. https://www.jstor.org/stable/20023931

UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Policy paper for change and development in higher education. Paris: UNESCO, 1995. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098992.

YONEZAWA, Akiyoshi. Do we share a common university identity? International Higher Education, v. 100, p. 4, winter 2020.

Publicado

2020-08-18

Como Citar

BARBOSA, M. L. de O.; NEVES, C. E. B. Internationalization of higher education: institutions and knowledge diplomacy / Internacionalização da Educação Superior: instituições e diplomacia do conhecimento. Sociologias, [S. l.], v. 22, n. 54, p. 22–44, 2020. DOI: 10.1590/15174522-104425. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/sociologias/article/view/104425. Acesso em: 28 mar. 2024.