Diluted Presence in Rouge Mékong: a proposition for the intermedial scene

Autores

  • Fernanda Areias Oliveira (Universidade Federal do Maranhão – UFMA, São Luís/MA, Brazil) Universidade Federal do Maranhão
  • Marta Isaacsson
  • Maria Cristina Biasuz (Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre/RS, Brazil)

Palavras-chave:

Presence Effect, Intermedial Scene, Perception, Immersion and Interdisciplinarity

Resumo

In this paper it is described the presence mediated by imaging devices. It is focused on the contemporary intermedial scene, emerging as the highlighted study Rouge Mékong, an immersive spectacle developed by Collectif Lebovitz, a Canadian interdisciplinary collective of artists. This experience will guide us as a systematization of the presence effect concept, developed by Josette Féral, and investigated here as a constituent of the dramaturgy of this spectacle. It is also investigated the presentation of discussions focused on the presence of the actor mediated by virtual image technology and the expectations of perception on the audience raised by Auslander (2008), Féral (2012) and Lehmann (2007) when in relation to the intermedial scene.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Fernanda Areias Oliveira (Universidade Federal do Maranhão – UFMA, São Luís/MA, Brazil), Universidade Federal do Maranhão

Professora Assistente II e pesquisadora vinculada ao curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Maranhão, pertencente ao departamento de Arte.Coordena o grupo de pesquisa LabTecDrama, laboratório de pesquisa associado ao departamento de arte que desenvolve pesquisas acerca da formação de professores de teatro e novas metodologias para media art. Coordenadora pedagógica do pólo Arte na Escola/UFMA. Bacharel em Artes Cênicas-Habilitação Direção Teatral pela UFRJ e licenciada em Educação Artística pela Universidade Candido Mendes (UCAM).Mestre em Educação, Arte e História da Cultura na Universidade Presbiteriana Mackenzie(UPM/SP). Sua área de pesquisa é voltada para questões de encenação , teledramaturgia , arte educação e media art. Atualmente curso o doutorado em informática na educação na UFRGS.

Publicado

2017-09-21

Como Citar

Oliveira (Universidade Federal do Maranhão – UFMA, São Luís/MA, Brazil), F. A., Isaacsson, M., & Biasuz (Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre/RS, Brazil), M. C. (2017). Diluted Presence in Rouge Mékong: a proposition for the intermedial scene. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 7(3), 601–625. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/75270

Edição

Seção

Presença e seus Campos de Relações

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)