A Brief Genealogy of Theater and Education in Brazil: theater for children
Palavras-chave:
Theater for Children, School Theater, Theater Pedagogy, Governmentality, ChildhoodResumo
This article proposes a historical-political view on the encounter between theater and education, considering theater for children as its practical operator. Due to an analytical effort inspired by Foucauldian theorization, the study focuses on the discourses on the theme in Brazil from the beginning to the middle of the twentieth century, making use of two unusual sources in theater historiography: the newspaper Correio da Manhã and the Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. By pointing out the discursive bond between theater practices and the ideas of Escola Nova movement, the study attributes to theater for children and school theater a prominent role among the pedagogizing strategies of population governance.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.