Laughter and Violence:
pedagogical approaches to clowning in university Theater studies
Palavras-chave:
Grotesque, Laughter, Violence, Clown, FormationResumo
This article seeks to analyze possible relationships between comicality and violence. The study was developed through theoretical-practical research, whose procedures involved bibliographical research through scenic experimentation laboratories, carried out with students from the Theater Licentiate Degree course, at the Federal University of Pernambuco. The rapprochement between clowning and the universe of popular culture was explored, especially considering the concept of grotesque realism proposed by Bakhtin. The necessity of violence as a pedagogical resource in the proposed technique was problematized and it was concluded that the learning of this technique requires the establishment of an environment of trust, play and freedom among students.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 Revista Brasileira de Estudos da Presença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.