Experimental appraisal for characterizing laboratorial and field performance parameters of pervious concrete pavement

Autores

  • Rafael Batezini Universidade de São Paulo Escola Politécnica
  • José Tadeu Balbo Escola Politécnica Universidade de São Paulo
  • Liv Haselbach University of Lamar
  • Filipe de Oliveira Curvo Escola Politécnica Mestrando
  • Guilherme Nunes Kalleder Escola Politécnica da USP
  • Beatriz Sayuri Sato Escola Politécnica da USP
  • Domênico Zema Escola Politécnica da USP

Palavras-chave:

concreto permeável, calçadas, ciclovias, parâmetros hidráulicos, colmatação

Resumo

Laboratorial tests with pervious concrete comprised porosity and hydraulic conductivity as well as mechanical parameters as compressive, indirect tensile and bending strengths besides assessing its static and dynamic elasticity moduli. Later, a pervious sidewalk area of 1.0 x 8.65 square meters was built in order to determine the variation of the infiltration rate along time; over such experimental sidewalk, impact deflection tests performed allowed to assess backcalculated moduli of the pervious concrete layer, resulting 33% to 13% lower than conventional concretes. A mechanistic analysis allowed to estimate the required thickness of concrete for heavy- and light-traffic areas. Tests disclosed no significant difference among the different concrete mixes, with 25% porosity and 0,1 cm/s permeability. Initial sidewalk infiltration rate of 0.5 cm/s dropped 50% four months after construction. It was verified that pervious concrete thicknesses for trucks and buses use are far higher than conventional concrete pavements.

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Biografia do Autor

Rafael Batezini, Universidade de São Paulo Escola Politécnica

Departamento de Engenharia de Transportes

Prof. Titular de Infraestrutura de Transportes

José Tadeu Balbo, Escola Politécnica Universidade de São Paulo

Prof. Titular em Infraestrutura de Transportes

Liv Haselbach, University of Lamar

Porf. Titular em Engenharia Ambiental

Guilherme Nunes Kalleder, Escola Politécnica da USP

Aluno de Iniciação Científica (CNPq)

Beatriz Sayuri Sato, Escola Politécnica da USP

Aluno de Iniciação Científica (FAPESP)

Domênico Zema, Escola Politécnica da USP

Aluno de Iniciação Científica (CNPq)

Publicado

12.03.2021

Como Citar

BATEZINI, R.; BALBO, J. T.; HASELBACH, L.; CURVO, F. de O.; KALLEDER, G. N.; SATO, B. S.; ZEMA, D. Experimental appraisal for characterizing laboratorial and field performance parameters of pervious concrete pavement. Ambiente Construído, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 177–194, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/ambienteconstruido/article/view/99343. Acesso em: 28 mar. 2024.

Edição

Seção

Special Issue