Posssible enhancement of long-term fear conditioning performance by cisplatin administration in rats
Palavras-chave:
cisplatin, cancer chemotherapy, memory, cognitive function, animal modelsossiResumo
Background: Neurocognitive deficits associated with chemotherapy represent an increasing concern, and the development of animal models to investigate chemotherapy-induced alterations in memory is warranted
Aims: To examine the effects of systemic injection of cisplatin on formation of fear-motivated memory in rats.
Methods: Male Wistar rats were given an intraperitoneal (i.p.) injection of saline or cisplatin followed by inhibitory avoidance (IA) training. Memory retention was tested 1 and 7 days after training. Control experiments using an open field were carried out to confirm the specificity of the cisplatin-induced alteration in IA performance.
Results: Cisplatin induced a unexpected enhancement of IA performance measured 7 days after drug injection and training. Control experiments suggested that the effect could not be attributed to sensorimotor alterations or toxic effects.
Discussion: The findings are discussed in the light of previous preclinical evidence that cancer chemotherapy can, under some conditions, lead to memory enhancement.Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).